• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 8 بهمن 1397
کد مطلب : 46258
+
-

طرح بازسازی سوریه در سفر معاون اول به دمشق

دولت
طرح بازسازی سوریه در سفر معاون اول به دمشق

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری به‌منظور امضای توافقنامه راهبردی بلندمدت ایران و سوریه امروز راهی دمشق می‌شود.
جهانگیری در جریان این سفر دو روزه که با هدف توسعه تعاملات بین ایران و سوریه انجام می‌شود، با بشار اسد، رئیس‌جمهوری و عماد خمیس، نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. توافقنامه راهبردی 2 کشور مدت‌ها تحت بررسی گروه‌های کارشناسی بوده است که در نشست‌های عالی مشترک 2 کشور ایران و سوریه اسناد آن را بررسی کرده‌اند و در رأس اسناد همکاری 2 کشور به امضای معاون اول رئیس‌جمهور ایران و رئیس‌جمهور سوریه می‌رسد.
سامر خلیل، وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه اخیرا در راس هیأتی بلند پایه به تهران سفر کرد و در جریان این سفر متن موافقتنامه همکاری‌های اقتصادی راهبردی 2 کشور مورد توافق قرار گرفت. جواد ترکابادی، سفیر ایران در دمشق 2هفته قبل به همشهری گفته بود: اسناد زیادی برای مطرح شدن در نشست کمیسیون مشترک 2کشور تدارک دیده شده و در حال بررسی است و با امضای آن ما می‌توانیم به یک فراز تازه‌ای از روابط خوب بین 2 کشور در حوزه اقتصادی وارد شویم.
اسحاق جهانگیری، هفته گذشته در دیدار با عدنان محمود، سفیر سوریه در ایران گفته بود: بی‌تردید در دوران بازسازی سوریه نیز بخش خصوصی ایران در کنار دولت و ملت این کشور حضور خواهد داشت. سفیر سوریه هم با بیان اینکه دمشق علاقه‌مند است در مراحل بعدی پس از بازسازی سوریه، به مشارکت و همکاری اقتصادی هر چه بیشتر با ایران دست پیدا کند، گفت: سوریه به این سفر چشم امید دوخته است تا منجر به تقویت همکاری‌های اقتصادی در قالب امضای توافقنامه راهبردی همکاری‌های اقتصادی دو کشور شود.
پیش از این علی لاریجانی، عالی‌ترین مقام کشورمان بود که در دوران بحران سوریه به دمشق رفته بود. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم در سال‌های اخیر چند مرتبه به سوریه سفر کرده که آخرین آن شهریور امسال بود. بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در 8سال گذشته فقط 2بار از سوریه خارج و تحت تدابیر امنیتی برای دیدارهایی چندساعته به روسیه رفته و متقابلا ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز 2بار به‌صورت کوتاه به دمشق رفته و با اسد دیدار کرده است. یک‌ماه قبل هم عمرالبشیر، رئیس‌جمهور سودان به‌عنوان عالی‌ترین رهبر یک کشور عربی به دمشق رفت. کشور سوریه از 8سال قبل درگیر ناآرامی‌های داخلی و ظهور گروه‌های تروریستی تکفیری شد و این گروه‌ها بخش عمده‌ای از سوریه را به اشغال خود درآوردند اما با کمک ایران اصلی‌ترین گروه تروریستی سوریه یعنی داعش در عراق از بین رفت و در سوریه نیز ضعیف‌ترین دوران خود را پشت سر می‌گذارد. ایران به همراه ترکیه و روسیه نشست‌های سه‌جانبه‌ای را برای کاهش تنش در سوریه دنبال کرده‌اند و قرار است چهارمین نشست سران این 3 کشور به‌زودی به میزبانی روسیه برگزار شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید