• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 8 بهمن 1397
کد مطلب : 46239
+
-

روزشماری اسپانیایی‌ها برای دیدار از «ایران، مهد تمدن‌ها»

پیش‌بینی می‌شود روزانه 2500 نفر از نمایشگاه آثار تاریخی ایران در شهر آلکانته اسپانیا بازدید کنند

موزه
روزشماری اسپانیایی‌ها برای دیدار از «ایران، مهد تمدن‌ها»

محمد باریکانی/خبر‌نگار

نمایشگاه « ایران، مهد تمدن‌ها» پس از پایان سفر به هلند و جذب 400هزار بازدیدکننده در آن کشور، راهی اسپانیا شده است تا 196شیء تاریخی متعلق به دوره‌های مختلف ایران و از آثار موزه ملی را در شهر آلکانته از مناطق گردشگرپذیر اسپانیا به نمایش بگذارد.
موزه باستان‌شناسی آلکانته در شرق اسپانیا و در ایالت خودمختار والنسیا در یک ساختمان تاریخی قرار دارد که پیش از آنکه کاربری موزه‌ای بیابد، یک بیمارستان عمومی بود. کهن‌ترین آثار به نمایش درآمده در موزه آلکانته قدمت 100هزار ساله دارند. آثار سرامیکی، نمایشگاهی از زندگی روزمره رومی‌ها و بیش از 300اثر متعلق به قرون وسطی در موزه باستان‌شناسی آلکانته به معرض نمایش گذاشته شده‌اند و حالا ورود آثار تاریخی ایران به چنین موزه‌ای در اروپا بی‌تردید چشم گردشگران خارجی و ساکنان آلکانته را خواهد گرفت.
موزه آلکانته سال 2004برنده موزه سال اروپا شد. این موزه 8گالری نمایش دارد و توانسته است با استفاده از نمایش چندرسانه‌ای بازدیدکنندگان را با زندگی روزمره ساکنان آلکانته پیوند بزند.
شهر آلکانته یکی از تفریحگاه‌های عمده تعطیلات در سواحل مدیترانه اسپانیاست. این شهر گردشگرپذیر اسپانیا ساختمان‌های تاریخی زیادی دارد و چندین موزه را نیز در خود جای داده است.

جای نگرانی نیست، آلکانته تحت کنترل است
محمدرضا کارگر، مدیرکل اداره موزه‌ها و اموال منقول تاریخی و فرهنگی به همشهری گفته که آثار به نمایش گذاشته شده در موزه باستان‌شناسی آلکانته همان‌هایی است که در هلند در معرض نمایش بود  و آثار جدیدی به آنها افزوده نشده است.
او در پاسخ به این سؤال همشهری که برخی معتقدند چون شهر آلکانته یک منطقه مدیترانه‌ای و مرطوب است نباید این آثار در این شهر به نمایش گذاشته می‌شدند، گفت: موزه باستان‌شناسی آلکانته در کارنامه کاری خود، برگزاری نمایشگاه‌های زیادی از لوور و بریتیش موزیوم تا چین و بسیاری کشورهای دیگر را داشته است؛ بنابراین از یک استاندارد بسیار بالا برخوردار است و تمام ویترین‌های این موزه مجهز به رطوبت‌سنج و سیستم کنترل رطوبت هستند و مشکلی وجود ندارد.
او افزود: نه‌تنها آلکانته که تمام اروپا از رم و ایتالیا تا اسپانیا همگی مناطقی هستند که آب و هوای آلکانته را دارند و بیشترشان با دریا ارتباط دارند؛ بنابراین چنین انتقادی به برپایی نمایشگاه ایران مهد تمدن‌ها در موزه آلکانته وارد نیست چون تمام موزه از استانداردهای لازم برخوردار است و تهدیدی برای اشیای ایران وجود نخواهد داشت.
کارگر اظهار داشت: وجود استانداردهای موزه‌ای در موزه باستان‌شناسی آلکانته موجب شده است که موزه‌های معتبر جهان اشیای خود را برای نمایش در آن موزه در اختیار آلکانته قرار بدهند.

مهد تمدن‌ها اسپانیایی‌ها را برای سفر به ایران تشویق می‌کند 
مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی در سازمان میراث ‌فرهنگی همچنین درخصوص اهمیت برپایی نمایشگاه ایران مهد تمدن‌ها در اسپانیا در جذب گردشگران خارجی به کشور گفت: برپایی چنین نمایشگاه‌هایی در جذب گردشگر به کشور تأثیر دارد. چنانچه آمار گردشگران ورودی به ایران پس از برپایی نمایشگاه آثار ایرانی در ژاپن را در فاصله سال‌های 2005تا 2006بررسی کنید متوجه خواهید شد که پس از برپایی این نمایشگاه در 5شهر ژاپن آمار ورود گردشگر از ژاپن به ایران رشد 300درصدی یافته.
او با اشاره به برپایی همین نمایشگاه در موزه شهر بن در کشور آلمان که سال گذشته برپا شد، افزود: پس از این نمایشگاه بسیاری از توریست‌های آلمانی که به بازدید ایران آمده بودند، زمانی که از آنها در موزه ملی ایران پرسیده می‌شد چه عاملی باعث سفر به ایران شده است، از نمایشگاه ایران در بن آلمان سخن گفتند.

تفکر اشتباه بستن دریچه‌های فرهنگی ایران به روی جهان
محمدرضا کارگر با اشاره به‌وجود برخی منفی‌نگری‌ها در ماجرای برپایی نمایشگاه آثار ایرانی در خارج از کشور و همچنین انتقادها در این خصوص که نیازی به برپایی نمایشگاه خارجی نیست و گردشگران خارجی خود باید برای بازدید از موزه‌ها به ایران سفر کنند گفت: این تفکر بسیار اشتباه است. چگونه ممکن است نمایشگاهی با 200اثر از این همه بنا و میراث ملموس و ناملموس کشور گردشگران خارجی را از سفر به ایران منصرف کند؟ اگر اینگونه باشد که آثار زیادی از رم، مصر و یونان در موزه‌های جهان وجود دارند. پس چرا گردشگران انبوه به آن کشورها سفر می‌کنند؟
او با تأکید بر اینکه باید دریچه آشنایی با ایران به روی مردم جهان باز شود تا آنها برای سفر به ایران مشتاق شوند، گفت: اگر این مسئله به توریسم کمک نمی‌کرد، چین، ترکیه، مصر، اسپانیا و فرانسه هرگز چنین نمایشگاه‌هایی در موزه‌های جهان برپا نمی‌کردند. کارگر در پایان افزود: آلکانته یک شهر 300هزار نفری است که پیش‌بینی می‌شود روزانه 2تا 2هزار و 500 نفر از نمایشگاه ایران مهد تمدن‌ها بازدید کنند.


تقویت گردشگری با بهره‌گیری از دیپلماسی عمومی

علی‌‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که هفته گذشته برای حضور در نمایشگاه گردشگری فیتور اسپانیا راهی آن کشور شده بود، در مذاکره با مدیران موزه باستان‌‌شناسی آلکانته و مسئولان محلی آن شهر به بررسی چگونگی برپایی نمایشگاه ایران مهد تمدن‌ها در شرق اسپانیا پرداخته بود. او در گفت‌وگویی اعلام کرد که برپایی نمایشگاه ایران مهد تمدن‌ها در آلکانته بهترین فرصت برای معرفی قدمت تاریخی و هویت ایرانی به مردم اسپانیاست. رئیس سازمان میراث‌فرهنگی گفت: علاوه بر اینکه آثار تاریخی خود را در آلکانته به نمایش می‌گذاریم، تلاش داریم از موضوعات جنبی آن علاوه بر تقویت دیپلماسی عمومی کشور که هم‌اکنون به آن نیاز داریم، جاذبه‌های گردشگری ایران را نیز به اسپانیایی‌ها معرفی‌ کنیم. مونسان گفته است که برگزاری نمایشگاه‌های مشترک، کمک بزرگی است برای خنثی کردن آنچه آمریکایی‌ها علیه ایران تبلیغ می‌‌کنند. آنطور که ایرنا نیز گزارش داده است، نمایشگاه ایران، مهد تمدن‌ها روزهای 14مارس تا اول سپتامبر (23اسفند97تا 10شهریور 98) در آلکانته برگزار می‌شود و 196قطعه ارزشمند ازجمله 20اثر تاریخی زرین، مولاژ کتیبه‌هایی‌ از سربازان دوره داریوش اول به همراه 2 مجسمه نیز در این موزه به نمایش گذاشته خواهند شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید