• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 8 بهمن 1397
کد مطلب : 46191
+
-

طلب یاری دولت از نخبگان

جهانگیری: امروز مقطعی نیست که نخبگان ایران نسبت به سرنوشت کشور احساس مسئولیت نکنند نخبگان به دولت کمک کنند و در جایی که لازم است هشدارهای مربوط را اعلام کنند

دولت
طلب یاری دولت از نخبگان


معاون اول رئیس‌جمهور روز گذشته در دهمین جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی با تأکید بر اینکه امروز به‌شدت به همدلی و همزبانی میان نهادهای حاکمیتی نیازمند هستیم، گفت: امروز نهادهای حاکمیتی مسئولیتی بسیار مهم و تاریخی بر عهده دارند؛ پیش‌نیاز هر اقدامی این است که همه نهادها در چارچوب وظایفی که در قانون اساسی پیش‌بینی شده عمل کنند و هر کسی که تصمیمی می‌گیرد پاسخگوی این تصمیمات که سرنوشت یک ملت با آن‌ها رقم می‌خورد باشد.

 به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در گفت‌وگوی میان نخبگان و حکومت، گفت‌وگوی میان حکومت و مردم و گفت‌وگوی میان نخبگان و مردم را از نیازهای اصلی کشور عنوان و تصریح کرد: امروز مقطعی نیست که نخبگان ایران نسبت به سرنوشت کشور احساس مسئولیت نکنند؛ امروز نخبگان باید هم به دولت کمک کنند و هم در جایی که لازم است هشدارهای مربوط را اعلام کنند. به گفته معاون اول رئیس‌جمهور، «امروز در مقطعی هستیم که به‌شدت نیاز داریم صدای مردم حتی اگر اعتراضی نیز دارند شنیده و با آنها گفت‌وگو شود. امروز که در تنگناها قرار داریم اگر مردم به صحنه بیایند می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم. نخبگان نیز باید تلاش کنند تا با مردم فضای گفت‌وگو ایجاد کنند، البته باید توجه داشته باشیم که این گفت‌وگو الزاماتی دارد که باید به آنها پایبند باشیم.»

از آینده ابهام‌زدایی کنیم
جهانگیری گفت: امیدوارم صاحب‌نظران و اندیشمندان کشور در رشته‌های مختلف علوم انسانی در مقطع فعلی شرایط کشور را به خوبی درک و تلاش کنند تا دیگران نیاز این شرایط را درک کنند. ایران فرصت‌ها و توانمندی‌های بسیار زیادی برای حل مشکلات خود دارد و چنانچه همه با هم باشیم حتما دوره فعلی را می‌توانیم به خوبی پشت سر بگذاریم. او با بیان اینکه در 40سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی راه دراز و دشواری را پشت سر گذاشته‌ایم و از گردنه‌های سختی عبور کرده‌ایم، گفت: اگر نگاهی به گذشته بیندازیم و مروری گذرا نسبت به حوادث ایران و جهان داشته باشیم، می‌بینیم که بسیاری از مقاطع، مقاطعی استثنایی در تاریخ کشور بوده است. اسحاق جهانگیری با اشاره به اینکه امروز در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم، افق‌گشایی و ابهام‌زدایی نسبت به آینده کشور را یک ضرورت و نیاز مهم برای ایران دانست و تصریح کرد: باید به کمک تفکر علمی و تدبیر و اراده سیاسی و احساس مسئولیت اخلاقی و نگرانی نسبت به آینده را در زمینه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کاهش دهیم.

 او با بیان اینکه آمریکایی‌ها در جنگ اقتصادی اخیر که علیه ملت ایران آغاز کردند، همزمان جنگ رسانه‌ای و روانی را نیز علیه ایران شروع کردند، افزود: مهم‌ترین هدف آنها این است که آینده را برای ملت ایران و به‌خصوص نسل جوان کشور آینده‌ای مبهم جلوه دهند. آنها می‌خواهند تردید و نگرانی نسبت به آینده را در کشور تشدید کنند، بنابراین ما باید تلاش گسترده‌ای انجام دهیم که نسبت به آینده ابهام‌زدایی کنیم تا افق‌های جدیدی پیش روی ملت ایران گشوده شود.

مکث

دانشمندان در ترمیم سرمایه اجتماعی مشارکت کنند
معاون اول رئیس‌جمهور زمان فعلی را زمان گفت‌وگو و بالا بردن اعتماد به یکدیگر، اعتماد به‌خود و اعتماد به نظام دانست و یادآور شد: مهم‌ترین سرمایه‌ای که برای عبور از مشکلات در اختیار کشور قرار دارد سرمایه اجتماعی است و این سرمایه اجتماعی نتیجه برداشت و قرائتی از دین بود که امام خمینی(ره) از اسلام ارائه کرد که حکومت مبتنی و برآمده از اراده ملت است و مردم در حکومت نقش اول و تعیین‌کننده دارند.  وی با تأکید بر اینکه دولت برای ترمیم سرمایه اجتماعی کشور دست نیاز به سوی متفکرین، دانشمندان و صاحب‌نظران دراز کرده است گفت: دانشگاهیان و صاحب‌نظران بیش از دولتمردان می‌توانند در ترمیم و بازسازی سرمایه اجتماعی کشور ایفای نقش کنند. به گفته جهانگیری، «برای بالا بردن اعتماد به آینده و ارتقای امید اجتماعی باید در رویکردها ، رفتارها و ساختارهای حکمروایی اصلاحاتی انجام شود. اگر به‌دنبال حفظ ایران و نظام هستیم آنجا که نیاز است باید رویکردها، رفتارها و ساختارها اصلاح شوند.» او با بیان اینکه گفت‌وگو میان دولت و دانشگاه در مراحل مختلف آغاز شده است، تصریح کرد: از سال گذشته تلاش کردم موضوع گفت‌وگوی ملی را به‌عنوان نیاز مبرم جامعه مطرح کنم چرا که راه عبور از تنگناها را در گفت‌وگوی ملی می‌دانم. در جلساتی که با دانشگاهیان و صاحب‌نظران داشتم، بخشی از چالش‌های کشور مطرح شد و خوشه‌های مشورتی و کارگروه‌های مختلف برای یافتن راهکارها شکل گرفت و گفت‌وگوهای خوبی میان دولت و دانشگاه انجام شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید