• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 7 بهمن 1397
کد مطلب : 46085
+
-

مشکلات مطبوعات یک‌شبه به‌وجود نیامد

نگاه
مشکلات مطبوعات یک‌شبه به‌وجود نیامد


بهروز بهزادی/ روزنامه‌نگار
گرانی و کمبود کاغذ تهدیدی است که به جان مطبوعات مکتوب و کاغذی افتاده است. از آنجا که پیش از این تهدید، بسیاری از این روزنامه‌ها با بحران مخاطب روبه‌رو بودند، نمی‌توانند راهکار افزایش قیمت را برای جبران هزینه‌ها پیش گیرند. از این‌رو جامعه مطبوعاتی که پیش از این توان و بنیه خود را تا حد زیادی از دست داده بود، اینک در مقابل این تهدید اخیر بی‌دفاع مانده است. چاره‌های دیگر هم اگرچه ناگزیر، اما چنان سخت و تلخند که صحبت درباره آنها مایه تأسف است، زیرا خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ما تا همین امروز هم با کمترین درآمد و امکانات، بیشترین تلاش خود را کرده‌اند و تن‌دادن به تعدیل از سوی مدیران مطبوعاتی بسیار دشوار و دردآور است.

اما نکته‌ای که باید به آن پرداخت این است که وضعیت فعلی یک‌شبه و با گرانی ناگهانی کاغذ به‌وجود نیامده است، بلکه حاصل نظرات و سلیقه‌هایی است که از همان ابتدا تبعات ناگوار خود را به نمایش گذاشت. تحت فشار قراردادن مطبوعات و سنگ‌اندازی در مسیر گردش آزاد اطلاعات، بی‌اعتمادی مخاطبان را به نشریاتی که تحت نظارت منتشر می‌شدند، درپی داشت؛ عاملی که موجب شد مطبوعات نتوانند در بزنگاه‌ها روی‌پای خود بایستند.

و نکته دیگر و مهم‌تر اینکه گرچه من از مخالفان اختصاص یارانه به مطبوعات و شبه‌دولتی‌‌شدن آنها هستم، اما معتقدم کمک به مطبوعات امروز حکم نان شب را دارد؛ چرا‌که تغذیه ناکافی، بدن را ضعیف می‌کند اما رفع‌نشدن نیازهای فرهنگی، اندیشه را. و این دومی تأثیر نامطلوب‌تری بر جامعه دارد.

امیدوارم راهی برای کمک عاجل به مطبوعات و تدبیری برای ادامه کار آنها اندیشیده شود تا شاهد ادامه فعالیت آنها باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید