• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 30 دی 1396
کد مطلب : 4601
+
-

حمایت از برجام در شورای امنیت

جمهوریخواهان طرح تخریب برجام را کلید زدند

برجام
حمایت از برجام در شورای امنیت

جلسه شورای امنیت با موضوع خلع سلاح، مثل جلسه 2هفته قبل این شورا درباره ناآرامی‌های ایران به صحنه دفاع از توافق هسته‌ای تبدیل شد. اعضای شورای امنیت با اعلام پایبندی به برجام از آمریکا خواستند به تعهدات خود عمل کند.سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست خلع سلاح شورای امنیت سازمان ملل متحد، شکست توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ را به‌خاطر اقدام‌های یکطرفه یکی از کشورهای امضا‌کننده، تهدیدی برای نظام جهانی و هشداری برای کره‌شمالی دانست.

 لاوروف گفت: نمی‌توانیم یک دستاورد اصیل دیپلماسی بین‌المللی را به‌خاطر برنامه سیاسی بعضی از کشورها کنار بگذاریم. اشاره لاوروف به اقدامات آمریکا علیه برجام بود که آخرین نمونه آن بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره تجارت با ایران و همچنین طرح جدید کنگره برای تحریم‌های جدید علیه ایران است.  رئیس‌جمهور آمریکا هم هفته گذشته ضمن تمدید تعلیق تحریم‌ها گفته بود که  این آخرین‌بار می‌تواند باشد که تحریم‌های ایران را تعلیق می‌کند. او خواستار اصلاح برجام شده بود. با این حال در جلسه شورای امنیت بار دیگر دبیرکل سازمان ملل هم از برجام دفاع کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هم در این نشست تأکید کرد که برقرار ماندن برجام به نفع جامعه جهانی است.در ادامه، ‌نماینده فرانسه با اشاره به اینکه فرانسه در تدوین پیش‌نویس برجام نقش داشت که اکنون به توافقنامه تبدیل شده است،گفت: ما خواستار اجرای برجام هستیم که سنگ بنای امنیت و ثبات منطقه‌ای و جهانی است. نماینده سوئد نیز در این جلسه با بیان اینکه برجام نمونه‌ای مهم از توان دیپلماسی است، گفت: هدف برجام تضمین ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای است و باعث تقویت ساختار عدم‌اشاعه می‌شود. همان‌طور که فدریکا موگرینی گفت اتحادیه اروپا به اجرای کامل این توافقنامه پایبند است. برجام به امنیت منطقه و فراتر از آن کمک کرد.

در مقابل تمامی این اظهارات نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شد ایران به قطعنامه 2231پایبند نبوده و برجام را نقض کرده است. پاسخ او را نماینده فرانسه داده بود که گفته بود برجام را باید از مسائل موشکی جدا کرد.  15دی‌ماه هم شورای امنیت به درخواست آمریکا برای بررسی ناآرامی‌های ایران تشکیل جلسه داد اما 14عضو شورای امنیت، این شورا را فاقد صلاحیت بررسی موضوع دانستند و در عین حال خواستار پایبندی آمریکا به توافق هسته‌ای شدند.

 

  طرح تخریب برجام کلید خورد 

جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا طرحی ۴۱ صفحه‌ای را آماده کرده‌اند که هدف آن عملا «تغییر یکجانبه مفاد برجام» است. براساس یکی از بند‌های این طرح، هر نوع آزمایش موشک بالستیک توسط ایران به بازگشت تحریم‌ها منجر خواهد شد. از سوی دیگر مقام ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا در نشستی درباره تجارت شرکت‌های بین‌المللی با ایران هشدار داد. وزارت خارجه آمریکا پنجشنبه اعلام کرد رکس تیلرسون در سفر آتی خود به لندن و پاریس درباره ایران مذاکره خواهد کرد. ایران اقدامات تخریبی آمریکا را مغایر با متن و روح توافق هسته‌ای اعلام کرده و وزیر خارجه ایران اعلام کرده ادامه پایبندی ایران به توافق منوط به عمل کردن آمریکا به تعهداتش است.

این خبر را به اشتراک بگذارید