• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 6 بهمن 1397
کد مطلب : 45947
+
-

آیت‌الله آملی‌لاریجانی خبر داد:

عفو گسترده در راه است

قضایی
عفو گسترده در راه است


رئیس قوه قضاییه از عفوی گسترده خبر داده است که به‌زودی قرار است در آستانه 40سالگی انقلاب صورت بگیرد. آیت‌الله صادق لاریجانی که در نشست روسای کل دادگستری‌های سراسر کشور سخن می‌گفت اظهار داشت: یک خبر خوش هم بدهم و آن اینکه طی عرایضی که خدمت مقام معظم رهبری داشتیم، بنا شد در ۴۰سالگی انقلاب اسلامی برای عفو معیاری گسترده‌تر از گذشته داشته باشیم که این موضوع در حال بررسی است. ان‌شاءالله تعداد قابل‌توجهی از زندانیان، مورد عفو قرار خواهند گرفت.

البته براساس گفته‌های ریاست قوه قضاییه استثنائاتی که در قبل وجود داشته، در این عفو گسترده هم وجود خواهد داشت.

به گزارش میزان، رئیس قوه قضاییه در عین حال گفته: تلاش ما این است که با انجام بررسی‌های دقیق، تعداد بیشتری مشمول شرایط شوند و با توجه به موافقت رهبر معظم انقلاب با اصل موضوع، ان‌شاءالله به‌زودی جزئیات آن اعلام خواهد شد.

عفو بسیاری از زندانیان جرایم غیرعمد که مستوجب قتل عمد و یا جرایم امنیت ملی نیست، سال‌هاست که به مناسبت اعیاد مختلف و خصوصا در آستانه 22بهمن صورت می‌گیرد. سال گذشته نیز رئیس قوه قضاییه به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی پیشنهاد عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات ۵۶۵نفر از محکومان را که در کمیسیون مربوط واجد شرایط لازم تشخیص داده شده‌اند ارائه کرده بود، که مورد موافقت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قرار گرفت.

آیت‌الله آملی لاریجانی در بخشی دیگر از سخنانش درخصوص به زندان رفتن عده‌ای هرچند کم به‌دلیل اعسار و یا عدم‌توانایی در پرداخت مهریه هم گفته است: روسای کل دادگستری‌ها باید توجه داشته باشند که از همین مقدار کم هم حسب شرع و قانون باید جلوگیری شود؛ خصوصا در مورد مهریه. طرح عفو عمومی چندی پیش نیز از سوی محمدجواد فتحی، نماینده مجلس مطرح شده بود. البته 2فوریت این طرح مهرماه امسال در مجلس شورای اسلامی رأی نیاورد و بعدتر بنا شد این طرح به شکل عمومی در دستور کار مجلس قرار گیرد.

فتحی که ازجمله نمایندگان حقوقدان مجلس به‌شمار می‌آید، در یکی از بندهای این طرح پیشنهادی برای تسهیل آمد و شد ایرانیان خارج از کشور تدابیری اندیشیده بود. فتحی قبل از بررسی فوریت این طرح در مجلس، درباره جزئیات بند سوم این طرح گفته بود: «بحث ایرانیان مقیم خارج است. براساس آمار بین ۶ تا ۸میلیون ایرانی مقیم خارج از کشور داریم؛ اینها هم فرهیخته هستند، هم آدم‌هایی که سرمایه مادی بالایی دارند. ۳۰هزار میلیارد دلار دارایی ایرانیان در خارج از کشور است. همه هم با یک توهمی می‌گویند ما جرأت نمی‌کنیم به ایران برویم، چون مدت‌هاست نرفته‌ایم و گذرنامه نداریم. ما گفتیم تشویق می‌کنیم این افراد بیایند و هیچ مانع قانونی وجود ندارد. اگر مرتکب جرمی که شاکی خصوصی داشته باشد شده باشند، باید رضایت شاکی خصوصی را بگیرند. اما جنبه عمومی جرم را مشمول عفو عمومی کردیم.»

با این حال این طرح بعد از رد فوریت در صحن مجلس از سوی نمایندگان تعیین تکلیف نهایی نشده است؛ چراکه برخی از نماینده‌ها آن را برخلاف اصول قانون اساسی و یا اختیارات مسئولان دیگر ارزیابی کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید