• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 6 بهمن 1397
کد مطلب : 45916
+
-

یوز بی‌رحم و شکارهای ناشی

یک اصل کلی در فوتبال وجود دارد که می‌گوید: «هیچ گلی بدون حداقل یک اشتباه در ساختار دفاعی حریف به ثمر نمی‌رسد.» با وجود این تفاوت بین نوع اشتباهات بسیار زیاد است. گاهی با خطاهای پیچیده فنی مثل ضعف در پوشش یا غفلت در یارگیری مواجهیم، اما گاهی بحث اشتباهات فاحش فردی در میان است؛ آنچه به‌ویژه در جام ‌ملت‌های آسیا به شکل چشمگیری به کمک تیم ملی کشورمان آمده است. تیم ایران در بازی با چین 3 گل به ثمر رساند که هر 3 گل به لطف سهل‌انگاری‌های عجیب مدافعان حریف به ثبت رسید. صد البته که از نظر فنی حق تیم کشورمان بود این بازی را ببرد. ما روی کارهای تیمی و ترکیبی خودمان هم فرصت‌های خوبی برای گلزنی داشتیم؛ مثل توپی که کنعانی‌زادگان برای طارمی کاشت و مهدی به شکل عجیبی آن را بیرون زد. با وجود این هر 3 گل ایران در این بازی به شکل عجیبی روی اشتباهات مهلک و فردی مدافعان چینی به ثمر رسید که در نوع خودش جالب بود.
  7 از 12
تیم ملی ایران تا پایان مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌ملت‌های آسیا 12گل به ثمر رسانده که 7گل از این تعداد روی اشتباهات فردی در ساختار دفاعی رقبا بوده است. گل اول ما برابر یمن روی دفع ناقص و ناشیانه دروازه‌بان حریف به‌دست آمد. گلر یمن روی گل دوم هم کاشته اشکان دژاگه را که بعد از برخورد به تیر دروازه داشت به زمین برمی‌گشت، وارد دروازه کرد. او روی گل چهارم ایران در این بازی هم دچار اشتباه شد و بعد از خروج، توپ را به بدن مهدی طارمی کوبید تا مقابل دروازه خالی پیش پای سردار آزمون بیفتد. پس از آن نوبت به بازی با عمان رسید تا علیرضا جهانبخش بعد از تعقیب مدافع حریف توپ را از او بگیرد و گل کند. پنجشنبه هم نوبت مدافعان چین بود که 3 گل تقدیم ایران کنند. آنها یکی پس از دیگری توپ‌هایی را که در اختیارشان بود از دست می‌دادند و فاصله بیشتر و بیشتر می‌شد. از 5گل دیگر ما در این تورنمنت، شاهد 2ضربه سر خوب از طارمی و رضاییان برابر یمن و ویتنام بودیم، شوت عالی سامان قدوس برابر یمن را دیدیم، با حرکت انفرادی سردار آزمون برابر ویتنام کیف کردیم و البته ضربه پنالتی اشکان دژاگه برابر عمان را هم به یاد می‌آوریم.
  تصادفی نیست
فارغ از مسائلی همچون ضعف رقبا و قرعه آسان، وقوع پی در پی این اتفاقات برای ایران چندان هم نمی‌تواند تصادفی باشد. یادمان باشد مهاجمان ما مسئله «پرس فردی» را بسیار جدی می‌گیرند و تلاش آنها برای توپ‌ربایی تا ثانیه آخر نقش بسیار زیادی در صید این گل‌های ارزشمند دارد. این رویه در تیم کارلوس کی‌روش کاملا مسبوق به سابقه است، چرا که مثلا گل تاریخی صعود کشورمان به جام‌جهانی برابر کره‌جنوبی در اولسان نیز به همین شکل و با سماجت رضا قوچان‌نژاد به‌دست آمد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید