• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 4 بهمن 1397
کد مطلب : 45838
+
-

همشهری از تاثیر امواج دکل‌های مخابراتی بر سلامت شهروندان گزارش می‌دهد که به تعداد زیاد روی ساختمان‌های شهر نصب شده‌اند

ساختمان‌های شاخک دار شهر

گزارش
ساختمان‌های شاخک دار شهر

مجید جباری/خبر‌نگار

هرقدر هم که دیگران انکار کنند اما به هرحال وز وز گوش‌ها، لرزه‌های دست و سردردهای شهروندان به‌خصوص در سال‌های اخیر بیشتر شده؛ درست مثل افزایش سقط جنین، تولد نوزادان نارس و بیمار، افزایش ابتلا به انواع سرطان‌ها و سردردهای مزمنی که خیلی‌ها، متهم ردیف اول این عارضه‌ها را امواج مخابرات می‌دانند؛ حتی اگر مسئولان انکارش کنند و مدعی بی‌ضرر ‌بودن امواج تلفن همراه شوند.
« از وقتی آنتن BTS  روی خانه همسایه سبز شده خانواده‌ام دچار حملات عصبی شده‌اند. » این را شهروندی می‌گوید که حدودا 2 هفته پیش با توپ پر و درحالی‌که پرونده قطوری از انواع آزمایش‌های پزشکی در دست داشت، به دفتر همشهری آمد و خواستار پیگیری این موضوع شد. او ادامه می‌دهد:«دیگر به این انکارها عادت کرده‌ایم و به حرف‌های مسئولان دستگاه‌های مربوطه اعتماد نداریم. از وقتی که همسایه کناری، بدون رضایت همسایه‌ها سقف خانه‌اش را به مخابرات اجاره داده و شاخک‌های فلزی آنتن BTS اپراتور معروف تلفن همراه روی ساختمانش سبز شده، مشکلات زیادی برای خانواده‌ام و همچنین دیگر همسایه‌ها پیش آمده. دخترم که حافظ قرآن است، دیگر حافظه قوی سابق را ندارد و سردردهای شدید امانش را بریده؛ خودم هم دچار حمله‌های عصبی می‌شوم. خیلی جاها رفتم، اما نتیجه‌ای نداشت؛ تا اینکه مجبور شدم به رسانه‌ها پناه بیاورم.»
 از ورود نخستین دکل‌های مخابراتی به کشور سال‌ها می‌گذرد و همواره بحث‌های مختلفی در مورد ضرر و زیان امواج مخابراتی بین مردم، کارشناسان و مسئولان مطرح می‌شود اما موضوعی که باعث شد بار دیگر از دکل‌ها بنویسیم، مطالبه شهروندانی است که هرازگاهی به دفتر همشهری می‌آیند و خواستار پیگیری این موضوع می‌شوند؛ مطالبه‌ای که اسماعیل کهرم، کارشناس محیط‌زیست در حوزه محیط طبیعی هم در گفت‌وگو با همشهری بر آن تأکید دارد و معتقد است: «مردم باید هر آنچه را که به حقوق شهروندی و سلامت خود و اعضای خانواده‌شان مربوط است، از مسئولان و متولیان مطالبه کنند. متأسفانه متولیان همواره به جای قبول واقعیت، تکذیب و انکار را در پیش گرفته‌اند که آسان‌ترین کار است؛ بهتر است متولیان به جای انکار مضرات این دکل‌ها، به‌دنبال راه‌حلی برای رفع نگرانی مردم باشند.»
خطرناک یا بی‌خطر ‌بودن دکل‌های مخابراتی مدت‌هاست به سؤالی جدی در جامعه بدل شده؛ مناقشه‌ای که اپراتور‌های تلفن همراه آن را نمی‌پذیرند و منکر خطرات این پرتو‌ها بر سلامت مردم می‌شوند؛ به همین دلیل با کارشناسان، نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر در این‌باره گفت‌وگو کرده‌ایم. 

آگاه‌سازی‌ مردم از مضرات امواج مخابراتی
پروانه مافی، نماینده مجلس شورای اسلامی


​​​​​​
با توجه به گزارش‌های پزشکی در کشورهای مختلف، وجود دکل‌های برق و مخابرات در محیط‌های مسکونی و شهری خطرات زیادی برای سلامت مردم دارد. حتی فعالیت این دکل‌ها گاهی در تولد کودکان بیمار نیز تأثیر دارد و می‌تواند منجر به نازایی هم شود؛ به همین‌خاطر مجلس نیز بر ضرورت جمع‌آوری دکل‌های مخابراتی بدون مجوز تأکید دارد. علاوه بر این، وزارت ارتباطات باید تمهیداتی را در این زمینه بیندیشد و این دکل‌ها را از داخل مناطق مسکونی که جمعیت و تراکم در آن زیاد است‌، خارج کند. یکی از کارهای مهمی که شهرداری باید انجام دهد جمع‌آوری دکل‌های زاید مخابراتی و بدون مجوز است که این کار باید باتشخیص و همکاری وزارت ارتباطات انجام شود. همچنین درباره اینکه دستگاه‌های ذیربط برای استقرار دکل‌های مخابرات روی بام خانه‌ها به مالکان اجاره‌بها پرداخت می‌کنند نیز باید شهرداری‌ها و دستگا‌ه‌های مربوطه اقدامات آموزشی را در اولویت قرار دهند؛ زیرا برخی خانواده‌ها از خطراتی که امواج این دکل‌ها برای سلامت آنها و اعضای خانواده‌شان دارد، ناآگاهند و آنهایی هم که اطلاع دارند، به‌خاطر کسب درآمد نسبت به این کار اقدام می‌کنند. مجلس نیز در این زمینه اقدامات لازم را انجام خواهد داد و بر این موضوع نظارت دارد.

 استفاده از تجربه دیگر کشورها به جای انکار واقعیت
اسماعیل کهرم، کارشناس محیط‌زیست در امور محیط طبیعی



درحالی‌که در بسیاری از کشور‌ها درخصوص ضرر و زیان امواج و تشعشعات دکل‌های مخابراتی تحقیقاتی صورت گرفته است و خطرناک بودن امواج ثابت شده‌است اما متأسفانه در کشور ما این موضوع از سوی برخی مسئولان مربوطه رد می‌شود. اینکه مسئولان آسیب‌های جدی مربوط به امواج دکل‌های مخابراتی را قبول نمی‌کنند، چاره کار نیست و آسیب‌های جدی را متوجه ساکنان اطراف این دکل‌ها می‌کند. معتقدم مسئولان باید به جای انکار واقعیت، تحقیقات جامع و کاملی را در دستور کار خود قرار دهند. همچنین استفاده از تجربه سایر کشورها حداقل کاری است که می‌توان در دستور کار قرار داد. در بسیاری از کشورها، دلیل سردردهای مزمن، سقط جنین، آسیب‌های فیزیکی به جنین و زنان باردار پس از تحقیق و بررسی به امواج مخابراتی نسبت داده شده‌است. در نروژ و سوئیس و برخی دیگر از کشورها، شرکت‌های مخابرات زمین‌هایی را دور از مناطق مسکونی خریداری و آنتن‌ها را در زمین‌هایی مستقر می‌کنند که متعلق به‌خودشان است. در نزدیکی این زمین‌ها هم مدرسه، بیمارستان‌، زایشگاه و اماکنی که محل سکونت باشد، وجود ندارد اما متأسفانه در کشور ما این آنتن‌ها بالای بام خانه‌ها نصب می‌شوند و شرکت‌های مربوطه به ازای استقرار دکل‌ها 60میلیون تومان پرداخت می‌کنند. اینکه مردم آگاهانه یا ناآگاهانه نسبت به استقرار دکل‌ها در خانه‌های خود اقدام می‌کنند موضوعی است که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

جایگزینی فیبر نوری 
ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر



دکل‌های تلفن همراه در شرایطی که ارتباط، خوب برقرار نشود و آنتن‌دهــی ضعیف ‌شود، ضرر بیشتری به کاربرانی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند، وارد می‌کند؛ بنابراین میزان امواج و تشعشعات ساطع شده از تلفن همراه در این شرایط چندین ‌برابر برای استفاده‌‌کننده تلفن همراه مضر است. اما درصورتی که دکل‌های کافی وجود داشته و ارتباط تسهیل شود، این مضرات کمتر خواهد بود. هر شهروندی که نگران تشعشعات این دکل‌ها در محل سکونت خود است، می‌تواند به سازمان انرژی اتمی یا تنظیم مقررات رادیویی اطلاع دهد و از آنها درخواست کند که به منطقه‌ای که دکل در آن نصب شده مراجعه کنند. مأموران سازمان در محل حضور پیدا می‌کنند و تشعشات را اندازه‌گیری کرده و درصورتی که حد آن از میزان مجاز بیشتر باشد، شرکت ارتباطات شهر نسبت به اصلاح و همچنین درخواست از اپراتور برای تغییر دکل اقدام می‌کند. اما موضوعی که باید مورد توجه قرار بگیرد جایگزینی فیبر نوری با این دکل‌هاست. همچنین استفاده از تجهیزات روزآمد می‌تواند امواج دکل‌ها را کاهش دهد.








 

این خبر را به اشتراک بگذارید