• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
چهار شنبه 3 بهمن 1397
کد مطلب : 45697
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/roGW
+
-

برنده‌ها و بازنده‌های سرمایه‌گذاری در 10‌ماه امسال

بورس کم‌بازده‌ترین و سکه پر‌بازده‌ترین بازار سرمایه‌گذاری در 10‌ماه گذشته بوده است

گزارش
برنده‌ها و بازنده‌های سرمایه‌گذاری در 10‌ماه امسال

اطلاعات آماری نشان می‌دهد بورس کم‌بازده‌ترین و سکه طلا پر‌بازده‌ترین سرمایه‌گذاری در 10‌ماه گذشته بوده است.
به گزارش همشهری، اطلاعات آماری از وضع بازارها نشان می‌دهد هنوز دلار و سکه جذاب‌ترین بازار‌ها برای سرمایه‌گذاری هستند و قادرند سرمایه‌گذاران را برای تزریق پول‌هایشان به این بازار‌ها اغوا کنند و این در شرایطی است که کسب بازده در بخش صنعت و بازرگانی نمی‌تواند بازدهی بیش از 30درصد برای کار‌آفرینان و تولید‌کننده‌ها ایجاد کند. این موضوع موجب شده سیل نقدینگی در سیکل‌های زمانی مختلف به سمت این دو بازار حرکت کند و به تلاطم قیمت در بازارسکه طلا و دلار منجر شوند.

استقبال با وجود افت
تازه‌ترین اطلاعات از وضع بازار‌ها نشان می‌دهد با وجود افت قیمت سکه و دلار از ابتدای پاییز تاکنون، با این حال قیمت هر سکه بهار آزادی از ابتدای امسال تاکنون 149درصد رشد کرده و از یک میلیون و 619هزار تومان به 4میلیون و 33هزار تومان در پایان دی‌ماه یعنی در طول 10‌ماه رسیده، در همین مدت قیمت هر دلار آمریکا هم با 140درصد رشد از 4872تومان در فروردین‌ماه به 11هزار و700تومان در آخر دی‌ماه رسیده است. در مقابل این دو بازار میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس در طول 10‌ماه برابر با 72درصد و بازار مسکن 74درصد بوده است. این ارقام نشان می‌دهد نقدینگی به جای اینکه به سمت بورس هدایت شده و مستقیم وارد چرخه تولید شود، به سمت بازار‌های طلا، ارز و مسکن هدایت شده اما اقتصاد ایران با بحران تولید مواجه است و پیش‌بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی در سال بعد تا سطح منفی 5.5درصد کاهش یابد. 
به این ترتیب با وجود رشد شاخص‌های بورس در تابستان که این امیدواری را ایجاد کرده بود امسال سال پر‌رونقی برای بورس باشد، با آغاز نزول شاخص‌های بورس از ابتدای پاییز، این بازار از نظر جایگاه سرمایه‌گذاری به قعر جدول سقوط کرد. با این حال، هنوز هم میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس بیش از سرمایه‌گذاری در بازار کالا و خدمات است.

استقبال سرمایه‌گذاران از بورس
با وجود نزول بورس از پاییز تاکنون، امسال میزان استقبال در بورس به نسبت سال‌های قبل بسیار بیشتر بوده و این موضوع به افزایش حجم و ارزش معاملات و همینطور رشد اعجاب‌انگیز معاملات خرد که عمدتا مربوط به سرمایه‌گذاران حقیقی خرد و کوچک است، منجر شده است.
بخش زیادی از استقبال انجام‌شده در بورس به تابستان مربوط است که رشد شاخص‌های بورس به افزایش توجه مردم و سرمایه‌گذاران بزرگ به بورس منجر و موجب شد نقدینگی زیادی به سمت بورس سرازیر شود. اطلاعات آماری نشان می‌دهد تحت‌تأثیر اقبال عمومی به بازار سهام، ارزش کل معاملات در 10‌ماه امسال نسبت به پارسال 170درصد افزایش یافته و بخش عمده این رشد ناشی از استقبال سرمایه‌گذاران کوچک در بازار بوده است. مطابق این اطلاعات، سرمایه‌گذاران خرد در 10‌ماه امسال فقط 95هزارو 500میلیارد تومان سهام خریده‌اند که در مقایسه با سال قبل 262درصد رشد نشان می‌دهد.این سرمایه‌گذاران همچنین بخش عمده معاملات انجام‌شده در بازار اوراق بدهی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به‌خود اختصاص داده‌اند. در 10‌ماه امسال جمعا 130هزار میلیارد تومان سهام، اوراق بدهی و واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس دادوستد شده که از این مقدار 115هزار میلیارد تومان مربوط به معاملات سهام، 11هزار میلیارد تومان اوراق بدهی شامل صکوک و اسناد خزانه اسلامی و 4600میلیارد تومان مربوط به معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری بوده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید