• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 2 بهمن 1397
کد مطلب : 45654
+
-

کلاس‌های سرد

مدیر کل نوسازی مدارس ایلام: برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس استان به کمک خیّران مدرسه‌‌ساز نیاز داریم

نمای نزدیک
کلاس‌های سرد

مریم نظری|   ایلام –خبرنگار:


استان ایلام در حالی فصل بارش برف و باران و سرما را از سر می‌گذراند که تعدادی از مدارس آن سیستم گرمایشی مناسب ندارند و دانش‌آموزان با سختی بسیار می‌توانند نشستن در کلاس‌های درس را تاب بیاورند. شماری از مدارس نیز وسایل گرمایشی دارند، اما در حد استاندارد نیستند. براساس گفته مسئولان آموزش و پرورش ایلام، درصد قابل‌توجهی از وسایل گرمایشی مدارس استان به استانداردسازی نیاز دارند. 

وسایل گرمایشی تعدادی از مدارس ایلام از نوع بخاری نفتی است که خطرآفرین است. هیچ‌کس صدماتی را که وجود این بخاری‌ها به دانش‌آموزان شین‌آبادی (روستایی در استان آذربایجان غربی) در سال 91 و دختران دانش‌آموز سیستانی در ماه گذشته رساند، فراموش نخواهد کرد. بی‌شک نبود سیستم گرمایشی و یا مناسب و استاندارد نبودن آنها علاوه بر این‌که سلامت دانش‌آموزان را به خطر می‌اندازد، بر میزان یادگیری آنان نیز تاثیر خواهد گذاشت. 


بخاری‌های نفتی

یکی از ساکنان روستای پاقلا از توابع بخش چوار در این زمینه به همشهری می‌گوید: دختر 9 ساله‌ام هرروز که از مدرسه به خانه برمی‌گردد از سردی کلاس خود شکایت می‌کند. 
«سارا فهیمی» بیان می‌کند: سرمای کلاس باعث می‌شود آرامش دانش‌آموزان در کلاس به هم بخورد، حواسشان از درس پرت بشود و در یادگیری‌شان تاثیر بگذارد. معمولا نمره‌های دخترم در این فصل افت پیدا می‌کند و دلیلش هم فقط سرمای کلاس درس است. او ادامه می‌دهد: استفاده از بخاری کوچک نفتی در کلاس سبب شده است کلاس خیلی کم گرم شود که با توجه به سرمای زیر صفر طی روزها اخیر این گرما این بخاری جوابگوی برودت کلاس نیست. 


شوفاژهای خراب

یکی از شهروندان ایلامی نیز خاطرنشان می‌کند: پسرم دانش‌آموز پایه دوم راهنمایی است. شوفاژهای کلاس درسشان خراب است و طی هفته‌های اخیر مسئولان مدرسه از دانش‌آموزان خواسته‌اند برای تعمیر شوفاژهای قدیمی به مدرسه کمک کنند. «محمد ظریفی» توضیح می‌دهد: پاسخگو بودن محیط یک مدرسه به نیازهای جسمی و روحی دانش‌آموزان از اصول اولیه و معیارهای اصلی برای ساخت یک فضای آموزشی است، اما متاسفانه این اصول در برخی مدارس استان ما ــ اعم از شهر و روستا ــ رعایت نمی‌شود. 


سیستم‌های گرمایشی غیراستاندارد

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایلام در این باره می‌گوید: از 6 هزار کلاس درس در این استان 1856 کلاس یعنی حدود 31درصد کلاس‌های درس نیازمند استانداردسازی سیستم گرمایشی هستند. «محمدرضا حیدری» اضافه می‌کند: برای استانداردسازی این کلاس‌های درس که به صورت غیراستاندارد تامین گرمایش می‌شوند به اعتبار نیازمندیم. 32 میلیارد تومان برای این کار به آموزش و پرورش استان اختصاص یافته است، اما این اعتبار هنوز تامین نشده است. 
وی ادامه می‌دهد: این مبلغ از سوی سازمان آموزش و پرورش ابلاغ شده است و در صورت تامین اعتبار در طول 3 سال می‌توانیم همه کلاس‌های درس را به سیستم استاندارد گرمایشی مجهز کنیم. 

به گفته این مسئول، سیستم‌های گرمایشی غیراستاندارد بیشتر مربوط به مدارس قدیمی و فرسوده است که باید بازسازی شوند تا از تخریب و آتش‌سوزی‌های احتمالی در امان بمانند. 
حیدری با اشاره به این‌که مشکل ما در ایلام فقط تامین اعتبار برای ایمن‌سازی مدارس نیست، می‌افزاید: برخی از این مدارس در روستاهای دورافتاده قرار دارند و به دلیل نداشتن برق و گاز نمی‌توان این امکانات را به آنها رساند مثل روستاهای بخش هلیلان چرداول. 

مدیر کل نوسازی مدارس ایلام یادآور می‌شود: بعضی از فضاهای آموزشی هم کانکسی هستند و چون تعداد دانش‌آموزان آنها به حد کافی نیست که برایشان مدرسه ساخته شود، نمی‌توان برای این فضاهای آموزشی گازکشی انجام داد و امکانات گرمایشی برای آنها فراهم کرد. 


به اعتبارات بیشتری نیاز داریم

حیدری اظهار می‌کند: برای استانداردسازی مدارس به اعتبارات بیشتری نیاز داریم تا فضای کلاس‌ها و امکانات گرمایشی و تجهیزات آموزشی و ورزشی مدارس را به شکل مناسبی تجهیز کنیم. 
این مقام مسئول با بیان این‌که طرح استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس استان از سال 1392 آغاز شد، می‌گوید: تاکنون سیستم گرمایشی 1840 کلاس درس استان با اعتبار 16 میلیارد تومان استانداردسازی شده و استاندار‌سازی سامانه گرمایشی 90 کلاس درس با 7/2 میلیارد تومان هم در دست اقدام است. 


نیاز به کمک خیّران

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایلام، ورود خیّران مدرسه‌‌ساز را برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس استان ضروری می‌داند و می‌افزاید: بنیاد «برکت» هم اقدامات خوبی در این زمینه در استان انجام داده است. امیدواریم برنامه‌های این نهاد برای نوسازی و مقاوم‌سازی مدارس استان و تجهیز و استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی آنها هرچه سریع‌تر به سرانجام برسد تا دانش‌آموزان ایلامی بتوانند در محیطی امن و آرام و به دور از دغدغه درس بخوانند و رشد کنند. وی درباره استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس غیرانتفاعی توضیح می‌دهد: مسئولیت استاندارد بودن سیستم گرمایشی مدارس غیرانتفاعی برعهده موسسان این مدارس است و فقط نظارت بر حکم اجرای آن برعهده اداره آموزش و پرورش است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید