• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 2 بهمن 1397
کد مطلب : 45616
+
-

پستانک ارتودنتیک جنبه تبلیغاتی دارد

یادداشت
پستانک ارتودنتیک جنبه تبلیغاتی دارد

دکتر مصطفی صادقی قوچانی/متخصص ارتودنسی


استفاده یا عدم‌استفاده از پستانک همواره از موارد مورد بحث بین متخصصان سلامتی بوده است. نوزادان به‌صورت غریزی عادت به مکیدن دارند و این کار علاوه بر برآورده‌کردن نیاز‌های تغذیه‌ای آنها باعث آرامش نوزاد نیز می‌شود. در عین حال استفاده طولانی‌مدت از پستانک می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد؛ ازجمله افزایش احتمال عفونت گوش میانی و همچنین ناهنجاری فک و دندان‌ها. به‌همین سبب اغلب شرکت‌های تولید‌کننده لوازم نوزاد نوع خاصی از پستانک را با نام «پستانک ارتودنتیک» تولید کرده‌اند و ادعا می‌کنند این نوع پستانک عوارض کمتری برای فک و دندان‌های نوزاد خواهد داشت. از آنجا که اغلب پستانک‌های ارتودنتیک قیمت بالاتری نسبت به انواع معمولی آن دارند، برای والدین این سؤال ایجاد می‌شود که آیا واقعا باید پستانک ارتودنتیک را جایگزین پستانک معمولی کنند؟
جالب است بدانید که از نظر ارتودنسی، مکیدن پستانک یا حتی انگشت در نوزادان زیر 2سال هیچ ایرادی ندارد. براساس مطالعات علمی، حتی اگر عادت انگشت مکیدن یا استفاده از پستانک تا 3سالگی نیز ادامه پیدا کند تمامی عوارض آن برگشت‌پذیر بوده و با رویش دندان‌های دائمی کودک در ۶سالگی، همه آن عوارض از بین خواهد رفت. با این حال اغلب توصیه می‌شود به‌دلیل وابستگی روانی کودک به مکیدن انگشت یا پستانک، بعد از 2سالگی کودک را ترک دهیم زیرا ترک این عادت در سن پایین راحت‌تر از انجام آن در سنین بالاتر خواهد بود. بر این اساس، مکیدن هر نوع پستانک استاندارد یا حتی انگشت زیر 2سال از نظر ارتودنسی عوارضی به همراه نخواهد داشت و پستانک ارتودنتیک هیچ مزیت علمی بر انواع معمولی آن ندارد.
والدین عزیز توجه داشته باشند که اغلب چنین استدلالی درباره بیشتر تبلیغات محصولات سلامتی مثل خمیردندان‌های زغالی، مسواک‌های مدرن، مسواک‌های برقی و... صادق است و بهتر است در این زمینه به جای اعتماد کردن به تبلیغات شرکت‌های تجاری، نظر یک متخصص در آن رشته را جویا شوید یا به مقالات آکادمیک معتبر مراجعه کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید