• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 2 بهمن 1397
کد مطلب : 45580
+
-

طرح تازه ترزا می ‌در راه مجلس

جهان‌نما
طرح تازه ترزا می ‌در راه مجلس


یک هفته پس از آنکه طرح نخست‌وزیر انگلیس برای تعیین مسیر خروج از اتحادیه اروپا در مجلس نمایندگان این کشور رد شد، ترزا می‌ قرار است این هفته طرح جدید خود را به نمایندگان ارائه کند.

انگلیس تنها 70روز دیگر برای خروج از اتحادیه اروپا فرصت دارد و ترزا می ‌که به‌تازگی برای دومین‌بار از مجلس رأی اعتماد گرفته‌، تلاش دارد در مذاکره با مخالفانش در حزب حاکم و همچنین احزاب مخالف دولت، نظر نمایندگان را برای تصویب طرح دوم جلب کند. رویکرد تازه او اما آنقدرها مورد استقبال نمایندگان معترض قرار نگرفته است. وب‌سایت الجزیره دیروز به نقل از برخی نمایندگان مجلس نوشته است که به‌نظر می‌رسد خانم نخست‌وزیر قرار نیست از مواضع خود کوتاه بیاید و تغییر اساسی در طرح خود ایجاد کند. وب‌سایت بی‌بی‌سی نیز به نقل از یکی از نمایندگان حزب سبزها در مجلس نوشته است: «ترزا می ‌به‌دنبال یک طرح جدید با ویژگی‌های جدید نیست، بلکه به‌دنبال اتلاف وقت است تا در نهایت با پایان فرصت 70 روز باقیمانده، مجلس را مجبور به تصویب طرح مورد نظر خود کند.»

ترزا می ‌که طی بیش از 2سال گذشته مشغول مذاکره با اروپایی‌ها برای تعیین سازوکار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بوده، 2 ‌ماه قبل موفق شد با این سازمان به یک توافق دست پیدا کند؛ توافقی که در پارلمان اروپا با رأی مثبت نمایندگان به تصویب رسید اما هفته گذشته در صحن مجلس انگلیس با رأی منفی نمایندگان شکست سنگینی را برای ترزا می ‌رقم زد. رأی منفی به طرح ترزا می ‌باعث شد تا احزاب مخالف با محوریت حزب کارگر، برای نخست‌وزیر درخواست رأی عدم اعتماد‌ کنند. عدم‌اعتماد به ترزا می ‌اما رأی نیاورد و او در مقامش باقی ماند.

درصورتی که نخست‌وزیر و نمایندگان به توافقی جدید نرسند و طرح دولت برای خروج از اتحادیه به تصویب نرسد، وضعیت «عدم‌توافق» پیش خواهد آمد که به اعتقاد بسیاری از فعالان اقتصادی انگلیس، کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ این کشور را با بحرانی بی‌سابقه روبه‌رو خواهد کرد.

ترزا می‌ اعلام کرده تلاش خواهد کرد با رفع نگرانی‌ها در مورد مرز فیزیکی میان ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند، نظر حزب اتحادیه دمکراتیک ایرلند را جلب کند. به گفته او، قرار است در مورد این مرز تغییراتی در طرح هفته گذشته ایجاد شود. نخست‌وزیر انگلیس قرار است با دیگر احزاب نیز رو در رو مذاکره کند و با توجه به نگرانی‌های هر یک، تغییرات مورد نظر آنها را مورد بررسی قرار دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :