• پنج شنبه 4 بهمن 1403
  • الْخَمِيس 23 رجب 1446
  • 2025 Jan 23
یکشنبه 30 دی 1397
کد مطلب : 45324
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/NBjL
+
-

پایانه‌های‌فرسوده و مسافران ناراضی

مسافران معتقدند پایانه‌های کرمانشاه امکانات رفاهی مناسب ندارند

حمل و نقل
پایانه‌های‌فرسوده و مسافران ناراضی

فرحناز چراغی|  کرمانشاه- خبرنگار:


این روزها توسعه امکانات‌حمل و نقل برای مردم امکان سفر آسان به طرق مختلف را فراهم کرده است، اما هنوز بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند اتوبوس و خودروهای سواری را برای مسافرت انتخاب کنند. سفر با اتوبوس حال و هوای خاص خود را دارد.  یک دانشجوی کرمانشاهی با بیان این‌که سفر با اتوبوس را به مسافرت با دیگر وسایل نقلیه ترجیح می‌دهد، می‌گوید: هزینه سفر با اتوبوس به‌صرفه است. من دانشجوی دکتری هستم و هر هفته باید به تهران بروم به همین دلیل همیشه با اتوبوس سفر می‌کنم. از طرفی سفر با اتوبوس از امنیت بیشتری نسبت به دیگر وسایل حمل‌و‌نقل برخوردار است. وی می‌افزاید: هرچند پایانه کرمانشاه هنوز توسعه پیدا نکرده و به نوعی کمتر رونق ظاهری پایانه‌های مسافربری در استان‌هایی چون تهران و اصفهان را دارد. این پایانه از امکانات رفاهی به‌مراتب کمتری نسبت به استان‌های دیگر برخوردار است.


فرسودگی پایانه راه کربلا

یکی دیگر از مسافران حاضر در پایانه شهید کاویانی نیز می‌گوید: وضعیت این پایانه به‌مراتب از پایانه راه کربلا بهتر است. پایانه راه کربلا که بیشترین مسافران از استان‌های ایلام، لرستان و شهرستان‌های تابعه استان را دارد، بسیار فرسوده است. ناوگان آن هنوز از مینی‌بوس‌های قدیمی برای جابه‌جایی مسافران استفاده می‌کنند. مسافر چند ساعت راه را باید در مینی‌بوس‌های خارج از رده قدیمی تحمل کند. خود پایانه نیز برای انتظار مسافران و... امکانات رفاهی ندارد. 
وی می‌افزاید: امیدواریم مسئولان مربوطه به فکر ساماندهی وضعیت موجود پایانه راه کربلا باشند و به خواسته‌های مسافران این پایانه توجه کنند. 


مسافرت باصرفه‌ 

یکی دیگر از شهروندان نیز با بیان این‌که مسافرت با اتوبوس باصرفه و کم‌هزینه‌تر است، می‌گوید: این روزها با این همه گرانی کسی سراغ وسایل حمل‌و‌نقل دیگر نخواهد رفت، چون هزینه سفر با هواپیما بسیار گران تمام می‌شود و هر کسی از عهده این هزینه برنمی‌آید. 

«رضا مالکی» در ادامه به برخی کمبودها و معایب با اتوبوس هم اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: مسافرت با اتوبوس بیشتر از زمان واقعی خود وقت مردم را تلف می‌کند. بیشتر رانندگان اتوبوس برای سوار کردن مسافر بارها توقف می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود مسافر سر وقت به مقصد نرسد. 

وی که حدود 38 سال سن دارد در پایان حرف‌هایش اضافه می‌کند: بعضی اتوبوس‌ها نیز صندلی و روکش مناسب ندارند و کثیف هستند. از طرفی وسایل سرگرمی چون روزنامه و مجله در اتوبوس‌ها نیست که مسافر خود را در مدت حضورش در اتوبوس سرگرم کند. همیشه هم مانیتور اتوبوس خراب است. 

یکی دیگر از مسافران پایانه کاویانی شهر کرمانشاه به همشهری می‌گوید: پایانه کاویانی شهر کرمانشاه هنوز به شکل و شمایل قدیم خود است و دست‌نخورده مانده. همچنین امکانات رفاهی مناسبی برای مسافران ندارد و پر از دلال است. 
«علی» که دانشجوی دانشگاه اصفهان است و این روزها‌ به کرمانشاه آمده است، می‌افزاید: جز چند اتوبوس که نو هستند، بسیاری از اتوبوس‌ها فرسوده‌اند و صندلی‌های خوبی ندارند.‌ وی از نحوه برخورد راننده‌ها نیز انتقاد می‌کند و می‌گوید: گاهی اوقات اگر به سردی و گرمی هوا یا بلند بودن صدای موزیک و... هم اعتراض کنیم با برخورد تند راننده مواجه می‌شویم. البته این موضوع درباره تمام رانندگان زحمتکش این پایانه صدق نمی‌کند و رانندگان دلسوز و متعهد زیادی هم در این پایانه فعالیت می‌کنند. 


 اتوبوس مازاد داریم 

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان کرمانشاه در گفت‌و‌گو با همشهری با بیان این‌که تعداد اتوبوس‌های برون‌شهری استان ۲۱۴ دستگاه است، می‌گوید: عمر متوسط اتوبوس در استان ما 8 سال است. تعداد مینی‌بوس‌های فعال در استان 946 دستگاه با عمر 28 سال است.  همچنین تعداد 799 دستگاه سواری با عمر متوسط 10 سال در ناوگان حمل‌و‌نقل برون‌شهری ما در حال فعالیتند. 

«فریبرز کرمی» می‌افزاید: به علت کمبود مسافر به اتوبوس نیازی نداریم. درواقع اتوبوس مازاد هم داریم. با توجه به متوسط عمر اتوبوس که زیر ۸ سال است، اتوبوس فرسوده‌ای در استان وجود ندارد. امسال دستگاه ۲ اتوبوس به ناوگان بین‌شهری وارد شده است. اتوبوس دست‌دوم هم در استان در ناوگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای فعالیت نمی‌کند. 

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمانشاه از جابه‌جایی 3 میلیون و 200 هزار مسافر به وسیله ناوگان برون‌شهری استان از ابتدای سال جاری تاکنون خبر می‌دهد و می‌افزاید: در این مدت بیش از 313 هزار سفر انجام شده که از این تعداد حدود 42 هزار سفر با اتوبوس بوده است. کرمی اضافه می‌کند: در این مدت بیش از 26 هزار مورد سفر دربستی و 102 سفر بین‌المللی در پایانه‌های استان به ثبت رسیده است.


102 نقطه حادثه‌ساز 

«فریبرز کرمی» مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان کرمانشاه از شناسایی 102 نقطه حادثه‌ساز در محورهای استان خبر می‌دهد و می‌گوید: محور سنقر- کامیاران با 4 نقطه و محور سنقر- بیستون با 3نقطه بیشترین نقاط حادثه‌ساز بین محورهای مواصلاتی استان هستند. تاکنون روی 14 نقطه عملیات اصلاحی انجام شده است. اصلاح نقاط حادثه‌ساز در 9 نقطه دیگر نیز در حال اجراست که شامل محورهای جوانرود- روانسر، کرمانشاه-اسلام‌آباد غرب، اسلام‌آبادغرب-کرمانشاه و روانسر-پاوه، اسلام‌آباد غرب-قلاجه وکنگاور-اسدآباد می‌شود. 64 نقطه دیگر نیز در صورت تأمین اعتبار اصلاح خواهند شد. مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان کرمانشاه به پرداخت تسهیلات به شرکت‌ها و مؤسسات حمل‌و‌نقل به منظور خرید ناوگان اشاره می‌کند و می‌افزاید: متقاضیان می‌توانند به سامانه کارا مراجعه کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید