• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 30 دی 1397
کد مطلب : 45283
+
-

10چالش پیش روی صنعت چوب قم

رئیس اتحادیه درودگران قم: 3500 واحد تولیدی و خدماتی صنعت چوب در استان قم فعالیت می‌کنند

گزارش
10چالش پیش روی صنعت چوب قم

روح‌الله کریمی|  قم - خبرنگار: 


طبق آمار حدود 60 درصد تولید مبلمان کشور در قم انجام می‌شود. بیش از 20 هزار نفر به صورت مستقیم و حدود 100 هزار نفر به صورت غیرمستقیم در صنعت چوب و مبلمان قم فعالیت می‌کنند. حدود 3 هزار و 500 واحد تولیدی، توزیعی و خدماتی در این صنعت مشغول به کار هستند. رتبه نخست تولید اسکلت خام و مصنوعات چوبی به قم اختصاص دارد. فعالان صنعت چوب استان در بازارهای خارجی هم حرفی برای گفتن دارند. صادرات صنایع چوبی قم 300 درصد رشد داشته است. علاوه بر این‌ها، درودگران استان یک شهرک صنعتی 140 هکتاری هم دارند که تاکنون 120 واحد در این شهرک به بهره‌برداری رسیده است. 

این آمارها و دستاوردها و سخنان مسئولان نشان می‌دهد قم قطب صنعت چوب و مبلمان کشور است. اما فعالان این صنعت در سال‌های اخیر با مشکلاتی مواجه هستند که برای تقویت جایگاه استان در صنعت چوب و مبلمان و رونق تولید و اشتغال نیازمند حمایت مسئولان هستند. همین دلیل کافی بود تا فعالان این صنعت، مسئولان را به شهرک ثامن‌الائمه دعوت کنند و از مشکلاتشان بگویند. 


رقابت ناسالم و کپی‌کاری

عضو هیأت مدیره اتحادیه درودگران استان قم در این همایش گفت: امسال با وجود مشکلات و سختی‌های فراوان، همایش فعالان صنعت چوب و مبلمان را در شهرک ثامن‌الائمه که مایه افتخار و آبرو و مباهات صنعت چوب استان است برگزار کردیم تا مسئولان از نزدیک با مشکلات و نقاط قوت و ضعف این صنعت آشنا شوند. 

 «تقی توسلی» رقابت‌های ناسالم، بهره‌وری پایین، کپی‌برداری، فروش بدون ضابطه، بهره‌برداری نادرست از منابع، وجود انبوه محصولات بی‌کیفیت، فعالیت بدون مجوز عده‌ای که محصولات خوب تولید نمی‌کنند، خواب سرمایه، ضعف دانش فنی و نبود هماهنگی بین تولیدکنندگان را از جمله مشکلات صنعت چوب و مبلمان استان برشمرد. استاندارد نبودن برخی محصولات، باعث شده نگاه صادراتی در تولید وجود نداشته باشد. 

توسلی رقابت در صنعت چوب و مبلمان را به دلیل فعالیت جوانان جویای نام و شغل، فشرده دانست و افزود: برخی شهرها که تجربه‌ای در صنعت چوب نداشتند رشد خوبی در این صنعت دارند. قم قدمت بسیار زیادی در صنعت چوب دارد و اگر مراقب نباشیم در رقابت با شهرهای دیگر عقب می‌مانیم. وی با اشاره به برخی مشکلاتی که نهادها برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کنند، تاکید کرد: از مسئولان انتظار داریم در رفع موانع تولید و کمک به بهبود و رونق کسب و کار، تولیدکنندگان را یاری کنند. 

توسلی بر لزوم استفاده از نظر و پیشنهاد نمایندگان تولیدکنندگان در جلسات و کارگروه‌های مهم تاکید کرد و گفت: برای اصلاح و بهبود وضعیت تولید و کسب و کار یکی از بهترین گزینه‌ها هم‌فکری و تعامل با اتحادیه‌هاست که فعالان این اتحادیه‌ها می‌توانند در حل مشکلات به صورت کارشناسی وارد شوند. وی بخشی از مشکلات تولیدکننده صنعت چوب را گران بودن مواد اولیه به‌ویژه چوب بیان کرد و افزود: اگر عوارض واردات چوب کاهش یابد به نفع تولیدکنندگان
خواهد بود. 

او با بیان این‌که چوب‌های داخلی به شدت در مسیر دلال‌بازی قرار دارد، اظهار کرد: افراد متعددی در این زمینه واسطه‌گری می‌کنند و قیمت‌ها را افزایش می‌دهند. توسلی ارائه تسهیلات کم‌بهره برای رفع مشکلات تولیدکنندگان را یکی از نیازهای فعالان صنعت چوب و مبلمان استان ذکر کرد و گفت: فعالیت کارگاه‌های اتباع خارجی بدون مجوز یکی از معضلات صنعت چوب و مبلمان استان است که نیاز به ساماندهی دارد. 
به گفته وی، شهرک ثامن‌الائمه آبروی صنف درودگران است و آینده خوبی را در سطح فراملی نوید می‌دهد. 


گلایه از برگزاری نمایشگاه‌های غیرقانونی

عضو هیأت مدیره اتحادیه درودگران استان قم با بیان این‌که برگزاری برخی نمایشگاه‌ها برای صنف درودگران تبدیل به یک مشکل بغرنج شده است، اظهار کرد: اعضای صنف به نحوه برگزاری نمایشگاه معترض هستند. وظیفه ما ایجاب می‌کند حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تامین شود ولی با این شکل برگزاری نمایشگاه حقوق هیچ کسی تأمین نمی‌شود. 

توسلی افزود: جلسات متعددی برای ساماندهی نمایشگاه برگزار کردیم ولی هیچ نهادی برای حل ریشه‌ای این مشکل همکاری نمی‌کند و این گونه نمایشگاه‌ها برای صنف درودگران خسارت بار و توأم با ناامیدی است. یک‌سری غرفه‌داران کانتینری و کوله‌پشتی وجود دارند که هر شهری نمایشگاه برگزار شود جنس‌های خود را بار می‌کنند و به آن شهر می‌برند ولی تولیدکنندگان داخلی قم در این نمایشگاه نیستند. در این نمایشگاه‌ها محصولات نامرغوب به مردم عرضه می‌شود و شکایت زیادی از سوی مردم به هیأت مدیره اتحادیه درودگران می‌رسد. توسلی با بیان این‌که بیشتر افرادی که در این نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنند بومی نیستند، افزود: قم قطب ویژه صنعت چوب و مبلمان ایران است. اگر مشکلات نمایشگاه بخواهد برطرف شود مجوز برگزاری نمایشگاه باید به نام اتحادیه صادر شود. 

 «حسین معماریان»، رئیس اتحادیه درودگران استان، نیز با انتقاد از برگزاری غیرقانونی نمایشگاه‌های مبلمان در استان، اظهار کرد: 90 درصد غرفه‌داران این نمایشگاه‌ها غیربومی هستند. این موضوع ضربه بزرگی به صنف درودگران وارد کرده و جلسات زیادی با ادارات مربوطه برای جلوگیری از برگزاری این نمایشگاه‌ها برگزار کردیم ولی فایده‌ای نداشته است. 


تأمین زیرساخت‌ها

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قم در این همایش به برخی گلایه‌های فعالان صنعت چوب و مبلمان پاسخ داد. «مهرداد غضنفری» حلقه مفقوده موفقیت تولیدکنندگان را تبلیغات دانست و اظهار کرد: در حوزه تامین زیرساخت‌های صنعت چوب و مبلمان کارهای خوبی انجام شده است. وی افزود: صنعت چوب و مبلمان استان یک شهرک تخصصی دارد و در دانشگاه علمی‌کاربردی هم یک رشته خاص دایر شده و برای این صنعت کتاب چاپ شده است. به گفته معاون استاندار قم، وقتی زیرساخت‌ها فراهم باشد تولید، اقتصادی‌تر و با هزینه کمتر انجام می‌شود. 

وی تامین سرمایه مورد نیاز تولیدکنندگان را یکی از وظایف دولت بیان کرد و افزود: در طول یک سال گذشته بانک‌های عامل استان همکاری خوبی در اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان داشتند و در حدود 4 ماه نزدیک 900 میلیارد تومان به حوزه تولید، تسهیلات داده شد؛ بنابراین هیچ مشکلی در اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان وجود ندارد. 
غضنفری از کاهش فرایند سرمایه‌گذاری از دو سال به 45 روز خبر داد و اظهار کرد: فعالان اقتصادی هم باید نقش خودشان را به درستی ایفا کنند. این‌که تولیدکنندگان معطل بمانند که دولت زیرساخت‌ها را تامین کند و کالای آن‌ها را بفروشد و پول را واریز کند، توقع درستی نیست. 

وی بر لزوم اعطای بسته‌های حمایتی و مشوق‌ها به صادرکنندگان و کمک به حضور در نمایشگاه‌های خارجی تاکید کرد و گفت: فعالان اقتصادی در حوزه تبلیغ و استفاده از بسته‌های حمایتی پیگیری کنند و مسئولان دستگاه‌های اقتصادی استان هم موظف هستند از فعالان اقتصادی حمایت کنند. در پایان این همایش که به همت شرکت شهرهای صنعتی، سازمان صمت، اتحادیه و شرکت تعاونی درودگران این استان برگزار شده بود، 6 نفر از پیشکسوتان صنعت چوب قم تجلیل شدند.


اشتغال‌زایی صنعت چوب برای 20 هزار قمی

رئیس اتحادیه درودگران استان قم تعداد واحدهای تولیدی صنعت چوب و مبلمان را 2 هزار و 700 واحد اعلام کرد و گفت: 800 واحد در بخش توزیع و خدمات نیز فعالیت می‌کنند. 

به گفته «حسین معماریان» 20 هزار نفر به صورت مستقیم و تعداد زیادی به صورت غیرمستقیم در صنعت چوب و مبلمان استان اشتغال‌زایی شده است. وی از صدور 140 پروانه کسب در 9 ماهه امسال خبر داد و تاکید کرد: 700 اخطار ماده 27 به افرادی که پروانه کسب ندارند و 500 اخطار ماده 28 به اعضایی که پروانه کسب آن‌ها در حال منقضی شدن است، داده شد. تعداد زیادی اخطار ماده 27 به اتباع خارجی بدون پروانه کسب داده شد و با توجه به این‌که هیچ کدام از این واحدها پلمب نشده این افراد همچنان فعالیت می‌کنند. 

وی افزود: در سال جاری 400 فقره شکایت در خصوص گران‌فروشی، معیوب بودن کار و خلف وعده به اتحادیه درودگران استان ارجاع شده که کار کارشناسی رسیدگی به این شکایت‌ها علاوه بر وقت زیاد هزینه زیادی را متوجه اتحادیه کرده است.  رئیس اتحادیه درودگران استان قم اختصاص ارز دولتی برای ورود چوب را یکی از نیازهای فعالان صنعت چوب و مبلمان دانست و اظهار کرد: در این زمینه جلسات متعددی با مسئولان برگزار شده ولی پاسخ این بوده که مواد اولیه درخواست اتحادیه در اولویت یک و دو نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید