• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 30 دی 1397
کد مطلب : 45262
+
-

آرامستانی که آرامش ندارد

اهالی گرمدره خواهان جمع‌آوری محل دپو شهرداری هستند که بخشی از آرامستان را به خود اختصاص داده است

شهری
آرامستانی که آرامش ندارد

خدیجه ستارزاده|   البرز-خبرنگار:


اهالی گرمدره خواهان ساماندهی «بهشت سادات»، آرامستان قدیمی این منطقه و همچنین آزادسازی بخشی از آن هستند ‌که محل دپو شهرداری شده است.اوایل انقلاب قطعه زمینی توسط یک واقف با نیت دفن اموات اهالی گرمدره به شهرداری منطقه واگذار شد و در این سال‌ها پذیرای اموات این منطقه بوده و هست.

در سال‌های گذشته، بخش‌هایی از زمین این آرامستان به پایگاه اورژانس، ایستگاه آتش‌نشانی و بخشی دیگر نیز به کلانتری منطقه اختصاص داده شده است که به دلیل عام‌المنفعه بودن و نوع فعالیت آنها، اهالی با آن مشکلی ندارند و رضایت دارند، اما بخشی از این زمین سال‌هاست به محل دپو شهرداری گرمدره تبدیل شده و اکنون که ظرفیت این آرامستان رو به اتمام است و قبرها تبدیل به چند طبقه می‌شود، اهالی خواستار جمع‌آوری محل دپو شهرداری و افزودن آن بخش از زمین به محل دفن و علاوه بر آن به دلیل نابسامان بودن وضعیت ظاهری آرامستان، خواهان رسیدگی و ساماندهی بهشت سادات هستند.

مدت‌هاست این موضوع توسط اهالی پیگیری شده اما هنوز به نتیجه نرسیده است. در میز خدمتی که چندی پیش در محل نماز جمعه این شهر برگزار شد اهالی با نوشتن درخواست خود در این خصوص از امام ‌جمعه گرمدره و مسئولان درخواست پیگیری و رسیدگی به این مسئله را کردند.


نارضایتی اهالی  

یکی از اهالی قدیمی گرمدره می‌گوید: بهشت سادات تنها آرامستان این شهر است که اهالی از ابتدا اموات خود را در آن دفن می‌کردند.
«حسین علیجانی» با بیان این‌که زمین این آرامستان وقفی است، می‌افزاید: به مرور زمان در سال‌های گذشته بخش‌هایی از این زمین در اختیار نهادهای خدماتی دیگر قرار گرفت که خدمات‌دهی آنها برای مردم لازم و پراهمیت است و ما با این قضیه مشکلی نداریم، اما وجود محل دپو شهرداری در بخش بزرگی از این زمین مشکلاتی ایجاد کرده است.

علیجانی ادامه می‌دهد: با توجه به افزایش جمعیت این منطقه در سال‌های اخیر و در نتیجه افزایش فوتی‌ها و کم شدن محل دفن، قبور به 3 و در برخی نقاط به 4 طبقه تبدیل شده است که باعث نارضایتی اهالی و بستگان متوفیان شده است.
علیجانی با اشاره به این‌که رفته‌رفته فضای آرامستان محدودتر می‌شود و جوابگوی تعداد فوتی‌های منطقه نیست، می‌گوید: بارها به شهرداری مراجعه و با بیان این‌که این زمین برای دفن اموات وقف شده خواستار جمع‌آوری آن شدیم تا فضای آرامستان وسیع‌تر شود اما آنها مدارک وقف را خواستند.
این شهروند گرمدره‌ای می‌افزاید: وقف‌نامه این آرامستان در اختیار چند نفر از معتمدان گرمدره است، اما هیچ‌کدام این وقف‌نامه را در اختیارمان نمی‌گذارند تا با استناد به آن اقدام کنیم.


قبرها استاندارد نیستند

یکی دیگر از اهالی گرمدره می‌گوید: به دلیل محدودیت فضا قبرهایی که این اواخر آماده می‌شوند کوچک و غیراستاندارد هستند و اگر یک نفر درشت‌هیکل باشد، در قبر جا نمی‌شود.«فاطمه سلوکی» می‌افزاید: فضای خود آرامستان هم نابسامان است و نیاز به رسیدگی دارد. دیوارها، فضای سبز و معماری آرامستان نیاز به بهسازی دارد. سال‌ها از ساخت بهشت سادات می‌گذرد؛ آرامستانی قدیمی که مقبره‌الشهدای آن باید بهسازی شود.


پاسخ مسئول

مسئول آرامستان بهشت سادات در پاسخ به اظهارات اهالی گرمدره درخصوص غیراستاندارد و محدود بودن فضای قبرها می‌گوید: در جانمایی و حفر قبرها استانداردها مانند هر آرامستان دیگری رعایت شده است و در صورتی که در مورد فردی خارج از عرف باشد، قبر مناسب آماده می‌شود.

«مهران امیری» با بیان این‌که شهرداری برای زیباسازی و بهسازی آرامستان برنامه‌هایی در دستور کار دارد، می‌افزاید: تا پایان سال برای تامین روشنایی آرامستان اقدامات لازم انجام و این معضل برطرف می‌شود. امیری می‌گوید: توسعه فضای سبز و رنگ‌آمیزی دیوارها تا قبل از سال جدید انجام می‌شود، اما اقدامات دیگری که نیازمند اعتبار و بودجه است در برنامه سال آینده قرار دارد. 

مسئول آرامستان با بیان این‌که در بهشت سادات 65 شهید دفن هستند، می‌افزاید: برای توسعه و ساخت شبستان و کاشی‌کاری سنتی اسلامی آن‌ که اکنون به صورت سوله است، بودجه لازم پیش‌بینی و طرح آن تهیه شده که در سال جدید پس از تامین اعتبار برای این کار اقدام خواهد شد.امیری می‌گوید: بهسازی و تغییر طراحی المان یادبود شهدای گمنام و مناسب‌سازی در ورودی آرامستان از دیگر برنامه‌هایی است که در سال جدید برای آن اقدام می‌شود.


اولویت دفن با بومیان گرمدره خواهد بود 

مسئول آرامستان بهشت سادات با اشاره به رشد سریع و صددرصدی جمعیت گرمدره در سال‌های اخیر می‌گوید: طبق آمار سالانه 100 تا 120 متوفی در آرامستان دفن می‌شود و با وضعیتی که هست، به ناچار باید در سال‌های آتی اولویت پذیرش در آرامستان را به بومی‌های منطقه داد.امیری می‌افزاید: البته در نظر داریم زمین کنار آرامستان را به فضای آرامستان اضافه کنیم و با فضایی جدید در کنار بهسازی آرامستان قدیم رضایت خاطر اهالی را فراهم کنیم.


درخواست از امام‌جمعه برای حل مشکل آرامستان

مدیر روابط عمومی دفتر امام‌جمعه گرمدره می‌گوید: اهالی شهر بارها برای رسیدگی به وضعیت بهشت سادات مراجعه و از امام‌ جمعه درخواست کمک  در این زمینه کردند.«محمد آهنگی» می‌افزاید: در مورد درخواست اهالی مکاتباتی با شهرداری گرمدره کردیم و پیگیر تعیین تکلیف این آرامستان هستیم.آهنگی می‌گوید: با در نظر گرفتن افزایش جمعیت گرمدره و به تبع آن افزایش متوفیان و اهمیت و ضرورت توسعه و رسیدگی به آرامستان که در شان مردم باشد، از شهرداری درخواست رسیدگی کردیم و امیدواریم در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید