• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 28 دی 1396
کد مطلب : 4522
+
-

تک‌چرخ در زمستان

راه‌های دوچرخه‌سواری سالم در سرما

دوچرخه سواری
تک‌چرخ در زمستان

در این فصل، منظره دوچرخه‌هایی را که در روزهای تعطیل، روی باربند خودرو یا متصل به صندوق عقب، باندپیچی شده‌اند کمتر می‌بینیم. به هرحال اگرچه زمستان‌های حالا، مثل قبل نیست که برف تمام خیابان‌ها را بپوشاند و نشود از خانه بیرون آمد‌ اما باز هم هستند آنهایی که جانب احتیاط را رعایت کرده و دوچرخه‌سواری را از فهرست تفریحات آخر هفته خارج می‌کنند تا دوباره هوا خوب شود. حقیقت این است که خیابان‌ها آن اندازه لیز و ترسناک نیست که نتوان با دوچرخه در خیابان‌های فرعی و خلوت یا در پیست، دوچرخه‌سواری کرد و نگران سُر خوردن بود‌ اما شاید صبح که از خواب بیدار شوید و دوچرخه‌‌‌تان را زین کنید تا به پیست یا کوچه بزنید، لایه‌ای از یخ زمین را پوشانده باشد. سوز ملایمی بوزد و آن وقت است که برنامه را باید به هم بزنید‌ اما همه این اتفاقات می‌تواند پیش نیاید و همه‌ چیز طبق برنامه پیش برود، اگر برای دوچرخه‌سواری در فصل زمستان مهیا باشید. بخشی از مطالبی که در اینجا می‌آید، درباره مجهز کردن خودتان در مقابل سرما و بخشی دیگر درباره تجهیز دوچرخه برای جلوگیری از سر خوردن و لیز خوردن است.

 

به خود و دوچرخه تان تجهیزات ایمنی ببندید

 

درست مثل ماشین که پیش از حرکت باید تجهیز شود، دوچرخه هم باید پیش از حرکت، ایمن شده و بعد چرخش بچرخد. این اول ماجراست! از سوی دیگر‌ باید خودتان هم لباس مناسب بپوشید تا دچار سرماخوردگی یا التهاب سینوس‌ها نشوید.

لباس‌های مناسب دوچرخه‌سواری زمستانی

بلوزی که کاملا به تن بچسبد.

بادگیر و ترجیحا بادگیری با لایه ضخیم.

خطوط یا بخش‌های شب‌نما که باید روی لباس بوده یا به‌خودتان متصل کنید.

زیرشلواری چسبان برای جلوگیری از نفوذ باد به بدن/ شلوار مناسب ورزشی، برای پوشیدن روی شلوار زیر.

دستکش ضد‌آب با لایه داخلی کرکی برای حفاظت در مقابل سرما.

 

شال گردن/ این شال باید کاملا دور گردن پیچیده و آویزان نباشد تا باعث ایجاد خطر شود.

کلاه‌کشی گرم که آن را زیر کلاه محافظ سر کنید.

گوش‌گیر / ‌ بهتر است کلاهی که زیر کلاه محافظ سر می‌کنید، دارای این بخش باشد.

 

انتخاب تجهیزات مناسب دوچرخه

پیش از هر چیز استفاده از دوچرخه مناسب کوهستان درصورتی که قصد دوچرخه‌سواری در این مناطق را دارید.

لاستیک‌های مناسب حرکت در کوهستان برای دوچرخه‌های معمولی.

بخشی برای قرار دادن جعبه کمک‌های اولیه.

نصب چراغ مه‌شکن و روشن برای جلوی دوچرخه.

نصب چراغ دارای نور قرمز و مشخص برای پشت دوچرخه.

چسب‌های شب‌نما برای اتصال به بخش‌های گوناگون دوچرخه، به‌ویژه پره چرخ‌ها.

 

جعبه‌ کمک‌های اولیه دوچرخه

تلمبه

زنجیر چرخ

پیچ و مهره، زنجیر و تجهیزات اضافی برای بخش‌های مختلف دوچرخه

لامپ اضافی برای چراغ‌ها 

تیوب اضافی

تلفن همراه

ژاکت یا پلیور اضافی

 

 

قبل از حرکت این بخش ها را کنترل کنید

 دسته دوچرخه

 اول از همه باید وضعیت دسته دوچرخه را بررسی کنید. بهتر است دو سمت دسته دوچرخه را برگه شب‌رنگ بچسبانید تا حین حرکت، به‌ویژه در مه، مشخص باشد.

 

صندلی

 این بخش را کنترل کنید تا چرم روی آن به‌دلیل تغییر دما ترک برنداشته باشد. بهتر است در فصل سرما برای جلوگیری از ترک خوردن و البته گرم بودن آن، روکش کتانی روی آن کشیده و به شکل قالبی آن را زیر صندلی محکم کنید.

 

میله اتصال به صندلی

 این میله باید زنگ ‌نزده باشد و به‌راحتی د‌ر زمان مناسب بالا و پایین برود.  

 چرخ‌ها

 باد لاستیک، آج لاستیک‌ها و اتصال چرخ‌ها به میله‌ها را بررسی کنید. بهتر است در همین بررسی چسب‌های شبرنگ را به چرخ بچسبانید. باد لاستیک باید به اندازه‌ای باشد که با ایجاد اصطکاک مناسب مانع از سر خوردن شود.

 

پدال‌ها

 پیچ پدال‌ها را محکم کنید. با توجه به امکان پر شدن برف ‌ روی پدال‌ها، بهتر است از لاستیک‌های کوچک آج‌دار برای صاف و سر نشدن پدال‌ها استفاده کنید. به پدال‌ها، چسب‌های شبرنگ بزنید.

 

گلگیر چرخ‌ها

 اندازه این گلگیرها در زمستان و تابستان مختلف است. در فصل زمستان طول آنها باید 700در 25میلی‌متر و در تابستان، 700در 23میلی‌متر باشد.

 

درست برانید تا آسیب نبینید

 

در فصل زمستان به‌دلیل اینکه نیروی بیشتری را باید صرف دوچرخه‌سواری کنید، بنابراین بهتر است اصول دوچرخه‌سواری را کاملا رعایت کنید تا دچار مشکلاتی مانند کمردرد، پادرد و... ناشی از فشار غیراصولی نشوید.

 

پا را درست بگذارید

 

درحالت استراحت وقتی روی دوچرخه نشسته‌اید، باید زانویی که بالا آمده با راستای نشیمن شما و قوزک پایی که پایین و روی پدال قرار دارد، مثلث قائم‌الزاویه بسازد. شیوه نشستن بسیار مهم است. به این دلیل که در اصطکاک دوچرخه با زمین در فصل زمستان به‌دلیل لیز بودن زمین، کاهش پیدا می‌کند و اگر مسلط نباشید، خطر افتادن شما افزایش می‌یابد.  

روی صندلی درست بنشینید

 وقتی روی صندلی دوچرخه نشسته‌اید، در حالت استراحت؛ یعنی زمانی که رکاب نمی‌زنید، کشکک زانو باید با یک خط مستقیم به بخش بالشتکی پا متصل شده و از آن طرف در راستای گردی شانه قرار گیرد. این حالت، روش درست نشستن روی دوچرخه است. حتی اگر با کفش غیرورزشی اما مناسب برای دوچرخه‌سواری روی دوچرخه می‌نشینید باز هم باید به این شکل روی دوچرخ بدن را مسلط کنید.

 

وضعیت پا

مانند تصویر باید مرکز چرخ بزرگ رکاب، با یک خط مورب به بخش بالشتکی پا وصل شود. در زمان رکاب زدن حتما باید از بخش بالشتکی پا استفاده کنید.  

شیوه نشستن

 بدن شما باید به شکلی قرار گیرد که از پشت گردن تا کمر یک خط « اس» مانند ایجاد شود. از این خط نباید بدن بیشتر به سمت جلو یا عقب منحرف شود.

 

 فشار به دایره شکم

اگر درست بنشینید و رکاب بزنید، باید در حال رکاب زدن، در ناحیه مرکز شکم؛ یعنی اطراف ناف تا چند دایره اطراف آن، احساس کشش و درد داشته باشید. اگر این مسئله اتفاق بیفتد؛ یعنی اینکه دوچرخه‌سواری تأثیر مثبت روی عضله‌های شکم داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید