• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 29 دی 1397
کد مطلب : 45192
+
-

پای گردشگران به پاپایی باز می‌شود

رئیس هیات اسکی زنجان: توسعه گردشگری زمستانی در پیست اسکی پاپایی نیازمند تامین زیرساخت‌هاست

ورزش
پای گردشگران به پاپایی باز می‌شود

زهرا هادیلو|  زنجان - خبرنگار :


فصل زمستان همراه با برف و سرمایش تفریح‌های خاص خود را دارد. اسکی و ورزش‌های زمستانی یکی از این تفریح‌هاست. انتظار می‌رود در شهری کوهستانی مانند زنجان بر جاذبه‌های فصل سرد افزوده شود تا بتوان روزهای شادی را تجربه کرد. 

پیست پاپایی زنجان یکی از ظرفیت‌هایی است که می‌توان با استفاده از آن هم ورزش را رونق داد و هم بر میزان گردشگر اضافه کرد. هرچند زنجان تا حدودی برای رسیدن به این 2 هدف موفق بوده اما واقعیت این است که هنوز زیرساخت‌ها برای توسعه گردشگری زمستانی مهیا نیست تا آنجا که اژدری رئیس پیست اسکی معتقد است سود حاصل از پیست چشمگیر نیست و اگر بهره‌ای از آن حاصل شود، مربوط به حاشیه پیست است؛ یعنی ایجاد محیط‌های رفاهی در کنار این محل.


بارش خوب برف

طبق گفته رئیس هیات اسکی استان زنجان، بارش‌های برف در دی ماه امسال درست مانند سال‌های 85 و 92 بوده که از نظر ما وضعیت خوبی است.رضا اژدری آزاد می‌افزاید: در پیست پاپایی آموزش برای 2 سطح مبتدی و حرفه‌ای وجود دارد و حتی مدرسه اسکی نیز در اینجا برگزار می‌شود و تاکنون 50 نفر علاقه‌مند به این رشته ثبت‌نام کرده‌اند.

وی در پاسخ به این‌که آیا مدرسه وسایل و تجهیزات مورد نیاز اسکی را تامین می‌کند یا این‌که خود افراد مجبورند آن را تهیه کنند، می‌گوید: در 2 جلسه اول تجهیزات مورد نیاز در اختیار افراد گذاشته می‌شود، اما بعدا باید خود آنها را تهیه کنند. هزینه تهیه لوازم اسکی برای سنین پایین کمتر است و می‌توان آن را با قیمت 2 میلیون تومان تهیه کرد، اما تامین تجهیزات در سنین بالاتر از 5 میلیون تومان هزینه دربردارد.

اژدری ‌آزاد سپس از برپایی پیست شب خبر می‌دهد و می‌گوید: در روزهای سه‌شنبه 2 ساعت بعد از غروب آفتاب و در زیر نور پروژکتورها افراد می‌توانند اسکی انجام دهند.رئیس هیات اسکی زنجان تعداد مربیان را در این رشته ورزشی 40 نفر اعلام می‌کند و می‌گوید: از این تعداد 10 نفر خانم و بقیه آقا هستند.


ورزش حرفه‌ای

با توجه به موقعیت جغرافیایی زنجان، انتظار می‌رود در رشته ورزشی اسکی حرفی برای گفتن داشته باشیم. اژدری در این مورد می‌گوید: برای ورزش قهرمانی در رشته اسکی، پیست ضعیفی داریم. با این حال همواره جزو 5 تیم برتر کشور هستیم. کسانی که می‌خواهند در این رشته ورزشی بدرخشند، با سختی‌های زیادی روبه‌رو هستند؛ چراکه به همان اندازه که از آن لذت می‌برند، در هر لحظه در معرض خطر هستند و به همین دلیل خانواده‌ها تمایل چندانی ندارند که فرزندانشان در این رشته فعالیت کنند.وی با بیان این‌که 20 ورزشکار حرفه‌ای در استان اسکی می‌کنند، می‌افزاید: یکی از محدودیت‌هایی که ورزش اسکی دارد محدویت زمانی برای تمرین است. در فصل‌های گرم ورزشکاران این رشته تمرینات مخصوص خود را در زمین‌های مشخص تمرینات بدنسازی انجام می‌دهند.


هزینه نگهداری پیست

پیست اسکی فقط شامل یک زمین محصورشده در برف نیست، بلکه تجهیزات و لوازمی خاص برای نگهداری دارد. رئیس هیات اسکی زنجان در این خصوص می‌گوید: هزینه نگهداری پیست بالاست و شاید در سال به 200 میلیون تومان برسد که یک چهارم هزینه‌ها را اداره کل ورزش و جوانان و بقیه را هیات اسکی تقبل می‌کند. اگر این مشارکت در کار نباشد، به طور حتم نمی‌توان از پس هزینه‌ها برآمد.

وی ادامه می‌دهد: نگهداری دستگاه‌ها کار آسانی نیست. ‌اکنون دو دستگاه بالابر و یک دستگاه برف‌کوب نیاز به رسیدگی دارند. در کنار این موضوع هزینه‌های انرژی مانند برق هم گاه به 10 میلیون تومان می‌رسد.


توریسم زمستانی

رسیدن به هدفی مانند توریسم زمستانی در شهری مانند زنجان شاید در حال حاضر در حد یک رویا باشد اما با توجه به حرف‌های اژدری می‌توان آینده این صنعت را خوب پیش‌بینی کرد.
وی در این خصوص می‌گوید: افراد زیادی از کرج، ابهر و تهران در روزهای پنجشنبه و جمعه برای آموزش و تفریح به پیست اسکی پاپایی می‌آیند؛ با این حال برای رسیدن به هدف در مورد توریسم زمستانی باید زیرساخت‌ها را مهیا کرد.

رئیس هیات اسکی ادامه می‌دهد: واقعیت این است که پیست‌ها هرگز سودآوری نداشته و ضررده بوده‌اند. اگر قرار باشد به سودی در این بخش رسید، بیشتر مربوط به حاشیه آن است؛ یعنی ایجاد محیط‌های رفاهی در کنار این محل.
زیرساخت‌های هتلینگ و امکانات رفاهی فعلی مستهلک شده و اجازه ساخت و بازسازی به آنها داده نمی‌شود. در پیست پاپایی یک ساختمان در سال 54 ساخته شده است که در حال حاضر مستهلک شده است و عملا نمی‌توان از آن استفاده کرد.


درباره پاپایی

پیست اسکی پاپایی در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی زنجان در منطقه‌ای کوهستانی و در 3 کیلومتری مرکز شهرستان ایجرود واقع شده است. ارتفاع پایه پیست پاپایی از سطح دریا 2580 متر است و در بالاترین نقطه پیست به ۳ هزار متر نیز می‌رسد.به گزارش فارس، پیست پاپایی به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع نسبتا بلند و وجود پیست در قسمت خلاف تابش خورشید، زمان یخبندان طولانی دارد و به دلیل شیب نه چندان تند برای استفاده مردم عادی نیز مناسب است.
اسکی در استان زنجان از قدمت بالای ۶۰ سال برخوردار است و هیأت اسکی زنجان از سال ۱۳۴۶ شکل گرفته است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید