• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 29 دی 1397
کد مطلب : 45187
+
-

مدیریت شهری با جیب خالی

اعضای شوراهای شهر استان از مشکلات شهرها مانند کمبود بودجه و تعامل نداشتن ادارات دولتی با مدیریت شهری می‌گویند

شهری
مدیریت شهری با جیب خالی

روزیتا قادری|  سنندج- خبرنگار:


شوراها به عنوان یک پارلمان محلی، پل ارتباطی میان مردم و مسئولان هستند. اعضای شورا با توجه به ارتباط مستقیمی که با شهروندان دارند و از نزدیک با دردها و مشکلات آنها آشنا هستند، می‌توانند در انعکاس و بازخورد دغدغه‎های مردم به مسئولان ارشد استان مؤثر باشند. در این زمینه همشهری کردستان مشکلات مردم را از زبان اعضای شوراهای استان بررسی کرده است. مشکلاتی که شامل کمبود بودجه شهرداری‌ها، پایین بودن نقش شوراها در برنامه های شهری و تعامل نداشتن ادارات با شوراها می شود.


املاک بیشترین مشکل شهر دیواندره است 

عضو شورای شهر دیواندره درباره مشکلات و دغدغه‌های این شهر در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: یکی از مشکلات شهر دیواندره موضوع 36 متری جاده ساحلی است. 55 باب منزل در این منطقه با نام «خلیفه‌آباد» وجود دارد. از این تعداد منزل مسکونی، 19 باب در معرض سیل و 14 باب دیگر در طرح تعریض جاده قرار گرفته است. طی مکاتباتی که با راه و شهرسازی داشتیم درخواست شده است زمین‌ها به صاحبان این پلاک‌ها تعلق بگیرد. همچنین شهرداری در صدور پروانه نهایت همکاری را خواهد داشت، چراکه امنیت 400 شهروند این منطقه در خطر است. 

«محمد حسینی» می‌گوید: همکاری و تعامل اداره راه و شهرسازی استان برای تغییر کاربری برخی اراضی در خیابان 20 متری اندیشه بسیار مهم است، چراکه بار ترافیکی این شهر را کاهش خواهد داد. این اراضی 7شهرک این منطقه از شهر را به هم وصل می‌کنند. 

وی به موضوع املاک اشاره و بیان می‌کند: اکثر مشکلات شهر دیواندره به موضوع املاک مرتبط است، چراکه ورودی و خروجی این شهر پوشیده از فضای سبز است، اما تغییر کاربری فضای سبز با توجه به خط قرمزهای موجود بسیار اشتباه و مشکل است و شهرداری قدرت تملک این منطقه را ندارد، لذا نیاز است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک ایده و نظر مناسب این معضل را حل کنند. 


مشکلات شورا 

عضو شورای شهر سنندج در گفت‌وگو با همشهری می‎گوید: یکی از مشکلات مهم شوراهای استان تثبیت نشدن جایگاه‌های قانونی شوراها از جانب دولت است. اکنون با گذشت بیش از 5/1سال از دوره پنجم شوراها، هنوز کارت شناسایی اعضا صادر نشده و به دلیل نبود مکان و محل مناسب، برخی از شوراها هنوز نتوانسته‎اند یک جلسه رسمی را داشته باشند. 

«یوسف اسدی» می‎افزاید: دعوت نکردن استانداری از اعضای شورای شهر و شهرستان در جلسات رسمی برنامه‎ریزی و شورای عمومی هم جای گلایه دارد. بارها به آنها تأکید شده، اما هیچ توجه خاصی به این خواسته نشده است. لذا با توجه به اقدامات مهم فرهنگی شوراهای شهر که زیربنای اجتماعی هر استان است، حضور شوراها برای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در این زمینه ضروری است.  وی با بیان این‌که شوراها یکی از ارکان‌ مهم جامعه هستند، عنوان می‎کند: شوراها ضربه‎گیر تمامی مشکلات دولت شده‌اند، چراکه در مورد بسیاری از معضلات جامعه، شوراها مقصر شناخته می‌شوند در حالی که دولت شوراها را نادیده گرفته است.  به گفته این عضو شورای شهر، تبدیل عوارض‎ شهرداری به مالیات، توسط دولت که درآمدش نیز مستقیم به خزانه دولت می‌رود، با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی شهرداری‌ها، بی‌مهری است که به مردم و پرسنل این نهاد خواهد شد و قطعا شهرداری‌ شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت ورشکست می‌شود. 
‌این عضو شورای استان ادامه می‎دهد: شهرداری‌های استان بیشترین حق‌وحقوق را از طریق مالیات بر ارزش‌افزوده پرداخت می‌کنند که متأسفانه امروزه پدیده فرار مالیاتی زیاد مشاهده می‌شود. 


شهرداری‌های شهرهای کوچک استان در آستانه ورشکستگی هستند 

عضو شورای شهر دهگلان و نایب‌رئیس شورای استان نیز در گفت‌و‌گو با همشهری اظهار می‌کند: نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان کردستان هنگام تصویب حذف تبصره 2 ماده 39 مالیات بر ارزش‌افزوده کشوری و مالیات بر ارزش‌افزوده استانی فکر نکرده‌اند که استانی مانند کردستان بر اساس و مبنای کدام صنعت، کدام کارخانه و امکانات باید ارزش‌افزوده پرداخت کند؟ آیا توجه نکرده‌ا‎ند که اکثر شهرهای استان زیر 10 هزار نفر جمعیت دارند و شهرداری‎های آنها در قبال اداره شهر و خدمات ارائه شده روزانه، هیچ منبع درآمد پایدار و ناپایداری ندارند. 

«بهروز محمدی» می‌افزاید: بودجه شهرداری شهر بلبان‌آباد از مالیات بر ارزش‌افزوده حدود 4 میلیون و 900هزار تومان در ماه جاری بوده است. آیا می‌توان با این مبلغ یک شهر را اداره کرد و حقوق 11 پرسنل در شهرداری را پرداخت؟ همه شهرداری‎های شهرهای کوچک استان در آستانه ورشکستگی هستند. شهرداری که از شهریور تاکنون نتوانسته حقوق پرسنل خود را پرداخت کند و هیچ عملیات عمرانی انجام نداده است، آیا می‌تواند یک شهرداری پویا و زنده باشد؟ 

وی تصریح می‌کند: بودجه شوراهای فرادست(شورای شهرستان و استان) در سال 96 حدود 28 میلیارد تومان و در سال جاری 20 میلیارد تومان مصوب شده است، آیا دبیرخانه شوراهای فرادست کشور با 20 میلیارد تومان می‌تواند شوراهای کشور را اداره کند، این در حالی است که برخی از سازمان‌ها بدون هیچ کارکرد مفیدی 500 میلیارد تومان بودجه دارند، اما شوراها که برخاسته از بطن جامعه و در ارتباط مستقیم با مردم هستند، باید بار مشکلات یک شهر را به دوش بکشند و از آنها انتظار حل‌وفصل امور یک شهر را دارند. لذا از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی درخواست داریم ردیف بودجه 20 میلیارد تومانی شوراهای فرادست را افزایش دهند. 


کاهش بودجه استان
  
نماینده شورای شهرستان سروآباد و عضو شورای استان به ظرفیت‌ها و منابع غنی استان کردستان اشاره و بیان می‌کند: با وجود این‌که تعدادی از نمایندگان کردستان در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس حضور دارند، متأسفانه بودجه استان کردستان سال به سال کاهش می‎یابد، در سال 96 کردستان رتبه 16 کشوری را داشت.

«امیر وزیری» می‎افزاید: با توجه به ظرفیت‌های استان کردستان، نرخ بیکاری 35 درصد است و درآمد سرانه استان رتبه 27 کشوری را دارد. استان از نظر منابع آبی غنی است، اما کشاورزی بیشترین زمین‌های دیمی را شامل می‌شود. در بحث حاشیه‌نشینی به دلیل نبود اشتغال در روستاها و مهاجرت به شهرها، استان کردستان بیشترین آمار حاشیه‌نشینی را به خود اختصاص داده است، تا جایی که 55 درصد شهر سنندج حاشیه‎نشین هستند.

به گفته وی، دیدگاه غیرواقع بینانه به‌ کردستان منجر شده سرمایه‌گذار بخش خصوصی و حتی دولتی کمتر رغبتی به سرمایه‎گذاری داشته باشد و به این علت نیز از نظر صنعتی، کردستان آخرین استان کشور است.‌همچنین جاده ترانزیتی مریوان، سروآباد به شهر سنندج هیچ‌گونه منفعتی برای استان ندارد. ترانزیت سنگین در این محور زیرساخت‎های جاده‌ای را از بین می‎برد و به محیط‌زیست اطراف آسیب می‎زند، با این وصف امیدواریم تصمیم جدی از جانب مسئولان استانی و کشوری اتخاذ و درصدی از درآمد مرز باشماق به این شهرها اختصاص داده شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید