• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
شنبه 29 دی 1397
کد مطلب : 45185
+
-

مردم ریگان؛ بی‌نصیب از گنجی که دارند

نماینده مردم شرق کرمان: بعد از گذشت سال‌ها هیچ کاری در معدن ظفتک انجام نشده، می‌توان به جای افرادی که وقت را تلف می‌کنند سرمایه‌گذار دیگری آورد

معدن
مردم ریگان؛ بی‌نصیب از گنجی که دارند

راضیه زنگی‌آبادی|   خبرنگار:



معدن مس ظفتک ریگان سال‌هاست در انتظار بهره‌برداری است، اما هنوز در مرحله اکتشاف باقی مانده و دلیل آن هم عملکرد ضعیف شرکت‌های سرمایه‌گذار است. این معدن طبق مصوبات شورای معادن تا آخر سال باید تعیین تکلیف شود. 
نماینده مردم شرق کرمان می‌گوید: ما مردم شرق کرمان از وزارت صمت شکایت داریم، زیرا می‌بینیم همه چیز رها شده و حوزه‌های مربوطه به وظایف خود عمل نمی‌کنند. درست نیست فقط به یک منطقه خاص در استان رسیدگی و مناطق دیگر رها شود. حقوق مردم شرق پایمال شده است. مردم منطقه شرق استان کرمان معادن غنی‌تری از سیرجان دارند، اما به نان شب محتاج هستند و با وجود این، سال‌ها معادن ما معطل است، چرا نباید این مسأله پیگیری 
شود؟ 
«حبیب‌الله نیکزادی» معتقد است: سرمایه‌گذار برای معادن غنی استان کرمان زیاد است و می‌توان به جای افرادی که وقت را تلف می‌کنند سرمایه‌گذار دیگری بیاوریم. نباید فرصت‌ها را از دست داد. 


معادن شرق استان در حالت انفعال

پیرو این صحبت‌ها، همشهری از نماینده مردم شرق می‌خواهد در خصوص مشکلات معادن این منطقه در استان کرمان بیشتر توضیح دهد. وی نیز می‌افزاید: استان از نظر معادن بسیار غنی است و در حال حاضر خیلی از آن‌ها مانند مس سرچشمه و گل‌گهر مشغول برداشت هستند. این معادن اشتغال و تولید خوبی را هم به دنبال داشته‌اند. شرق استان کرمان هم دارای پهنه غنی معدنی است که مطالعات لازم در این زمینه انجام شده و شرکت‌های مختلفی هم موافقت اصولی برای اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از این معادن را دریافت کردند، ولی تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده است.

عده‌ای در کشور شروع به شناسایی معادن خوب کرده‌اند وآن‌ها را به ثبت رسانده‌اند، اما این معادن هیچ سودی برای مردم نداشته‌اند. این در حالی است که معادن شرق در حالت انفعال به سر می‌برند و متعلق به مردمی هستند که در آن منطقه زندگی می‌کنند. 


نبود نظارت کافی 

نیکزادی با توجه به این‌که معدن مس ظفتک ریگان که در منطقه کوه‌های جبال‌بارز در نزدیک کوه شاه واقع شده و سال‌ها در انتظار بهره‌برداری است، می‌گوید: بعد از گذشت سال‌ها هیچ کاری در معدن ظفتک انجام نشده است. با این حال از یک ماه پیش با وجود پیگیری‌های متعدد، شرکتی فعالیت خود را در این معدن آغاز کرده و در اصل میراث‌خوار شرکت‌هایی شده که قبلاً در آن مشغول بوده‌اند. مساله مهم این است که سازمان صنعت و معدن وظیفه دارد علاوه بر نظارت کافی روی معادن در بهره‌وری آن‌ها هم نقش داشته باشد، اما به راحتی دیده می‌شود شرکت‌ها اهمال قانون می‌کنند. در قانون ذکر شده هر معدنی که بیشتر از 6 ماه کار خود را آغاز کند، ولی بعد رها شود، باید مجوز آن باطل و به افراد دیگر سپرده شود. ما روی اقیانوسی از ثروت نشسته‌ایم، اما فقر و بدبختی همه جا را فرا گرفته که این موضوع اصلاً قابل توجیه نیست. 


ابطال پروانه در صورت رکود

این مقام مسئول در ادامه صحبت‌هایش به مصوبات شورای معادن اشاره می‌کند و می‌گوید: در راستای اتفاقی که برای معدن مس ظفتک ریگان افتاده، به دستور استاندار، یک بازه زمانی به عنوان فرصت برای شرکت‌هایی که فعالیت معدنی خود را کند کرده‌اند اختصاص داده می‌شود که در صورت دیده نشدن پیشرفت، مجوز این شرکت‌ها باطل و به افرادی سپرده می‌شود که توانایی بهتری در انجام کار دارند. در حال حاضر یکی از شرکت‌ها ماشین‌آلات خود را برای فعالیت‌های معدنی به معدن مس ظفتک ریگان برده در صورت مشاهده رکود، مطابق قانون با آن‌ها برخورد 
می‌شود.  به گفته نیکزادی، در شرق استان پتانسل‌های کافی معدنی وجود دارد، ولی هنوز باید کارهای اکتشافی این معادن انجام گیرد. 


زمان تعیین تکلیف معدن مس ظفتک ریگان 

«مهدی حسینی‌نژاد» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در خصوص وضعیت معدن مس ظفتک ریگان می‌گوید: در سال 1970 شرکت ملی مس، کار اکتشاف در زون ارومیه دختر (‌مسیر اکتشافی سنندج-سیرجان) را انجام داد که بعدها همین شرکت در معدن مس ظفتک هم فعالیت داشت. پس از آن تکمیل این فرایند به دست شرکت‌های دیگر سپرده شد، اما نتیجه خوبی از آن حاصل نشد. در حال حاضر قرار شده همان شرکتی که مجوز انجام کار در این معدن را دارد، عملیات اکتشاف 5هزار متر از آن را انجام دهد تا اگر ذخیره‌ای وجود داشت به سمت فراوری برود. طبق مصوبات شورای معادن به دلیل این‌که معدن مس ظفتک ریگان سال‌ها غیرفعال بوده، تا آخر سال باید تعیین تکلیف شود. 


معادن شن و ماسه نیازمند مجوز سه ساله 

 «مهدی حسینی‌نژاد» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یکی از قابلیت‌های معدنی شرق را معادن شن و ماسه می‌داند و می‌گوید: یک پهنه اکتشافی به‌اندازه 7 هزار کیلومتر مربع به شرکت گل‌گهر سپرده شده تا بررسی شود که این منطقه ذخیره معدنی دارد یا خیر. معادن شن و ماسه در بستر رودخانه‌ها واقع شده‌اند که زمان بارش‌های شدید ایجاد مشکل می‌کنند؛ به همین دلیل در شورای معادن مصوب شد کارگروهی برای رصد استعلام‌ها ایجاد شود تا زمان مجوز به 3سال افزایش پیدا کند، زیرا زمان مجوز یک ساله است، اما پروسه استعلام طولانی است. 

رئیس سازمان صمت به درخواست همشهری نام شرکت‌هایی را که تا به حال حساب خود را به استان انتقال داده‌اند، گفت شرکت ملی مس و گل‌گهر در این زمینه پیش‌قدم بوده‌اند و به گفته حسینی‌نژاد همه معادن استان که پروانه بهره‌برداری دارند باید حساب‌های خود را به استان انتقال دهند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید