• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
شنبه 29 دی 1397
کد مطلب : 45177
+
-

تکمیل ابرطرح اصفهان در پیچ بازار طلافروشان

شهردار منطقه 3: برای تکمیل طرح میدان امام علیع، طلافروشان باید به پاساژ تجاری کمرزرین منتقل شوند

شهری
تکمیل ابرطرح اصفهان در پیچ بازار طلافروشان

عاطفه علیان|   اصفهان- خبرنگار:


طرح آزادسازی میدان امام علی (ع) و میدان جلوخان این روزها در آستانه 10ساله شدن با چالش‌های جدیدی دست و پنجه نرم می‌کند. 350 واحد طلافروشی در میدان جلوخان باید محل کسب خود را ترک کنند تا آخرین مراحل این آزادسازی تکمیل شود. اما ظاهرا این جابه‌جایی با مشکلات جدیدی روبه‌رو شده است.


از قیصریه تا کمرزرین

«ایرج مظفر» معاون عمرانی شهردار اصفهان در این زمینه، می‌گوید: فاز سوم میدان امام علی (ع) درگیر آزادسازی 350 واحد طلافروشی است. اما در سوی دیگر، در بازار طلافروشان میدان امام علی (ع) انگار همه چیز عادی به نظر می‌رسد و کسب و کارها برقرار است. یکی از کسبه که پیگیر پرونده طرح جابه‌جایی طلافروشان به بازار تجاری کمرزرین است و نمی‌خواهد نامش فاش شود، درباره این طرح می‌گوید: ما از همین جایی که داریم راضی هستیم. منتها برای پیشبرد فاز سوم طرح میدان امام علی (ع) باید همکاری کنیم. 

در ابتدا طرح و نقشه نزدیک‌ترین نقطه یعنی بازار قیصریه را به ما پیشنهاد دادند که ما با آغوش باز پذیرفتیم و حتی ندیده هر واحدی را به ما می‌دادند می‌پذیرفتیم. اما طی مراحلی آن را منتفی دانستند و مقرر شد ما را به مجتمع تجاری کمرزرین منتقل کنند. جوان طلافروش دیگری هم که نمی‌خواهد نامی از او برده شود می‌گوید: شهرداری در ازای هر متر‌ مربع ۴۵ میلیون تومان آن هم به شرط معاوضه با واحدهای مجتمع تجاری کمرزرین وارد مذاکره شده است. اما جای سوال دارد که در مجتمع کمرزرین که قرار است به طلافروشان واگذار شود، چگونه قرار است 8 ورودی را کنترل کنند و چطور می‌توان امنیت آن مکان را تضمین کرد.

 صاحب یکی از بزرگ‌ترین طلافروش‌های میدان می‌گوید: اصلا مغازه‌های مجتمع تجاری کمرزرین برای طلافروشی طراحی نشده و مسیر پیچ‌درپیچ و گمراه‌کننده‌ای دارد که به جز چند مغازه بقیه موقعیت مناسبی ندارند‌. این مکان برای شغل ما مناسب نیست و حتی خودمان پیشنهاد دادیم که برای کسب و کارهایی مثل پارچه‌فروش‌ها، یک سردر ورودی همانند بازار قیصریه را برای ورودی مجتمع کمرزرین تعبیه کنند که با تخریب چند مغازه این خواسته محقق شد.


نبود پارکینگ؛ دلیل بی‌رونقی میدان امام علی (ع)

معاون هیات امنای کسبه میدان امام علی (ع) می‌گوید: مغازه من کنار خیابان اصلی بود و حتی ساعت 12شب هم مشتری داشتم. در طرح میدان امام علی (ع) شهرداری به ازای هر متر‌ مربع 8 میلیون تومان ملکم را خرید که قیمت مناسب و منصفانه‌ای بود. «جهانگیر حیدری» می‌افزاید: اکنون میدان امام علی (ع) ۱۴۷باب مغازه دارد که تنها ۳۰ باب از آنها فعال است. برخی از صاحبان ملک به شهرداری بدهکارند و توان بازپرداخت ندارند که شهرداری با مالکان مدارا و مماشات کرده است. وی یکی از علل کم‌رونقی میدان امام علی (ع) را کمبود پارکینگ عنوان می‌کند. 

وی می‌گوید: در زیرزمین میدان پارکینگ تعبیه شده بود که اکنون فضاهای زیرزمین و در کنار زیرگذر تبدیل به مغازه شده و فروخته شده است.‌ حیدری راهکار برون‌رفت از این شرایط را برگزاری بازارهای روز در میدان عنوان می‌کند و می‌گوید: قرار است در ماه‌های آینده طرح بازار روز صبح‌های دوشنبه، چهارشنبه و جمعه در میدان برگزار شود تا شاید در رونق‌بخشی میدان امام علی (ع) موثر واقع شود.


میدان امام علی (ع)؛ از دیروز تا امروز

 اولین بار در سال ۱۳۷۹ طرح احیای میدان کهنه مطرح شد، اما در حد پیشنهاد باقی ماند. در اواخر سال ۱۳۸۱ بود که طرح احیای میدان امام علی (ع) در جلسه علنی شورای شهر اسلامی شهر اصفهان به تصویب رسید. یک سال بعد در سال ۱۳۸۲ به طور جدی مطالعات و آزادسازی این طرح در دستور کار قرار گرفت تا بالاخره در سال ۱۳۸۸ کلنگ فاز اول میدان امام علی (ع) بر زمین خورد و سال ۱۳۹۲ میدان اصلی شکل گرفت.

 برای احیای میدان امام علی (ع) بیش از 23 هزار متر‌ مربع از واحدهای متراکم تجاری خریداری شد. در دومین فاز این طرح بازارهای تاریخی که 50 سال پیش با ساخت 4 خیابان قطع شده بودند، به همدیگر متصل شدند. در این ابرطرح که با هدف احیای بافت تاریخی و فرسوده شهر در 3 فاز انجام شده، هم‌اکنون اجرای بخشی از فاز سوم در میدان جلوخان مسجد جامع در دست اجراست.

 طرح‌های بسیاری در توسعه و نوسازی این منطقه صورت گرفته است؛ از احیای میدان جلوخان مسجد گرفته تا ساخت مجتمع تجاری کمرزرین که زمینه انتقال واحدهای تجاری جلوخان مسجد جامع را فراهم می‌کند. طرح کمرزرین یکی از طرح‌های بلافصل میدان امام علی (ع) است که در ضلع شمالی میدان جلوخان مسجدجامع در کوچه کمرزرین در حال اجراست.


پاساژ کمرزرین؛ مکانی امن برای طلافروشان

شهردار منطقه 3 اصفهان در گفت‌و‌گو با همشهری می‌گوید: در ابتدا قرار شد که طلافروشان میدان امام علی (ع) به نزدیک‌ترین نقطه یعنی بازار قیصریه منتقل شوند که با موانعی همراه شد و آزادسازی قیصریه صورت نگرفت. طی جلسات مکرر با کارشناسان و وکلا قرار است طلافروشان میدان امام علی (ع) به پاساژ تجاری کمرزرین منتقل شوند.

«حسین کارگر» می‌گوید: به‌تازگی کمیسیون معوق برای تعیین تکلیف این موضوع برپا کرده‌ایم. بر سر رقم توافقی با صاحبان ملک بحث و اختلاف نظر وجود دارد که قرار شد طی بازدید کارشناس منتخب شهرداری و کارشناس مورد تایید طلافروشان از بازار، با وجود اختلاف‌ها بر سر ارزش ملک کسبه به نقاط مشترکی برسیم. بازدیدی هم به‌تازگی صورت گرفته و منتظر اعلام نتیجه هستیم. شهرداری با برخی از مغازه‌ها که در موقعیت مکانی ویژه قرار دارد به رقم متری 45 میلیون تومان به توافق رسیده و برای بقیه منتظر نظر کارشناسی هستیم.

وی می‌افزاید: این ادعا که پاساژ کمرزرین برای صنف طلافروشان طراحی نشده کاملا کذب و نادرست است. قطعا پاساژ تجاری کمرزرین برای طلافروشی تهیه شده و تمام جوانب این شغل در طراحی این مکان سنجیده شده و در نظر گرفته شده است. تجهیزاتی از قبیل ویترین‌های امن و گاو صندوق‌های مجهز و هر آنچه برای صنف طلافروشی لازم است با دقت کارشناسی و تعبیه شده. با توجه به درخواستی که صنف طلافروشان داشتند، چند باب مغازه که در شمال میدان جلوخان بود حذف شده و سردری مشابه بازار قیصریه که به لحاظ هندسی متناسب با سیمای شهری بود بر سردر ورودی پاساژ کمرزرین قرار گرفته است.


چشم انداز یک طرح عظیم

میدان امام علی (ع) در قلب بافت تاریخی و فرهنگی اصفهان یادآور دوره سلاجقه است که در قالب طرحی عظیم هکتار در حال احیا شدن است. بیش از ۵۳ اثر تاریخی و فرهنگی همچون مسجد جامع، مسجد علی (ع)، بازارهای تاریخی، کاروانسراها و بناهایی در اطراف میدان امام علی (ع) است تا با احیای آن در چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ قطب مهم تاریخی و گردشگری کشور شود.
 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید