• یکشنبه 6 خرداد 1403
  • الأحَد 18 ذی القعده 1445
  • 2024 May 26
شنبه 29 دی 1397
کد مطلب : 45157
+
-

یک قرن هنرستان موسیقی

در مراسم جشن نکوداشت یکصدمین سال تأسیس هنرستان موسیقی تهران، از تمبر و کتاب صدسالگی هنرستان موسیقی رونمایی شد.
به گزارش همشهری، تالار وحدت شامگاه پنجشنبه، میزبان اهالی موسیقی و مسئولان هنری و فرهنگی بود تا صدمین سال تأسیس هنرستان موسیقی را جشن بگیرند؛ جشنی که در آن به پاسداشت حسین دهلوی، رئیس هنرستان موسیقی ملی و غلامحسین غریب گرکانی (رئیس هنرستان عالی موسیقی) از تمبر و کتاب صدسالگی هنرستان نیز رونمایی شد.
عباس صالحی، ‌وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنران این مراسم با اظهار خوشحالی از حضورش در این جشن عنوان کرد: «صدسالگی بو و طعمی از مانایی، پایایی و جاودانگی دارد. این صدسالگی با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی تقارن پیدا کرده که امید است بوی پختگی و بلوغ را بیش از گذشته داشته باشد.» وی در ادامه با عنوان این مطلب که موسیقی ایران دارای شاخه‌های مختلفی است و این هنر به عمق تاریخ ایران راه دارد، گفت: «به لحاظ گستره جغرافیایی جای‌جای ایران با ترنم‌ موسیقی همنواست. هیچ وجبی از خاک ایران نیست که طعم موسیقی را نداشته باشد. موسیقی ایرانی در دامنه وسیعی از طبقات ایران‌زمین از گذشته دور تاکنون بوده است. موسیقی ایرانی مخصوص یک طبقه نبوده و نیست.» وزیر از موسیقی و شعر به‌عنوان 2بال هویت روح ایرانی یاد کرد که در همه دوران در حال حرکت است. به اعتقاد وزیر، روح معنوی و شرقی ایرانی در موسیقی ایرانی تجلی یافته و همچنان ادامه دارد. وی در ادامه از افرادی که فرصتی را فراهم کردند که تاریخ شفاهی این هنرستان ثبت و ضبط شود، تشکر کرد و افزود: امیدوارم این مقدمه‌ای باشد برای بلوغ دوره جدیدی از هنر موسیقی ایرانی.
در بخش دیگر این جشن، از 3هنرجوی قدیمی هنرستان موسیقی یعنی داوود جعفری امید (نوازنده ویولن‌سل)، اکبر حق‌کردار (آهنگساز) و امیراشرف آریان‌پور (موسیقیدان و پژوهشگر) تقدیر شد. امیراشرف آریان‌پور به‌علت کهولت سن به‌سختی و با کمک و همراهی لوریس چکناواریان روی سن رفت. سپس از محمد اسماعیلی (نوازنده تنبک)، رحمت افشار (نوازنده کلارینت) و مینا افتاده (نوازنده سنتور) به‌عنوان استادان و معلمان هنرستان موسیقی تقدیر شد. از غلامحسین فخیمی‌کیا، پروین‌دخت اشتهاردی و ملیحه سعیدی هم که در ادوار مختلف مدیریت هنرستان‌های موسیقی را بر عهده داشتند، تقدیر شد. فرهاد فخرالدینی نیز به‌عنوان نخستین فارغ‌التحصیل هنرستان عالی تقدیر شد.
اجرای محمد اسماعیلی و سعید ثابت، نوازنده تنبک و سنتور، اجرای ارکستر سازهای بادی به رهبری جاوید مجلسی، اجرای گروه موسیقی نریمان و اجرای ارکستر مشترک هنرستان موسیقی دختران و پسران به رهبری سهراب کاشف، بخش‌هایی از این جشن را به‌خود اختصاص داده بودند.
همچنین اجرای گروه کر هنرستان به رهبری شهلا میلانی و پخش کلیپی از هنرمندان درگذشته موسیقی و بریدن کیک صدسالگی هنرستان از دیگر بخش‌های این جشن بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید