• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 28 دی 1396
کد مطلب : 4511
+
-

بی‌انگیزه‌ها و بی‌حوصله‌ها بخوانند

بی‌انگیزه‌ها و بی‌حوصله‌ها بخوانند

مصطفی قوانلوقاجار:

 

بسیاری از علاقه‌مندان به کتابخوانی می‌گویند ما دوست داریم کتاب بخوانیم اما نمی‌دانیم چه کتابی بخوانیم. وقتی از آنها می‌پرسید چه سبک کتابی دوست دارند اغلب به‌دلیل آنکه شناخت درستی نسبت به سبک‌های ادبی ندارند، به کتابی اشاره می‌کنند و می‌گویند این سبک. در حقیقت در بسیاری از موارد سبک ادبی با نویسنده و یا نام کتاب اشتباه گرفته می‌شود. برای این منظور بهتر است که ما به جای سبک روی دسته بندی موضوعات تکیه کنیم. ما اینجا به شما کمک می‌کنیم تا کتاب مورد علاقه خود را بیابید. ابتدا به ما بگویید که علاقه‌مند به خواندن در کدامیک از زمینه‌های مثلا فلسفه، هنر، داستان کوتاه، رمان خارجی، رمان ایرانی و یا تاریخ هستید. سپس چند کتاب در موضوعی که پیش از این از آنها خوش‌تان آمده نام ببرید و همراه با سن، جنس و تحصیلات خود به ایمیل 6o7book@hamshahri.org برای ما بفرستید.

 

 

 

یکی از آرزوهایم در کتابخوانی این است که رمان بلند« در جست‌وجوی زمان از دست رفته» مارسل پروست را بخوانم اما دوست دارم بدانم که چرا این کتاب اینقدر مهم است و همیشه از آن به‌عنوان یکی از بهترین کتاب‌ها نام برده می‌شود؟

 

کتاب «در جست‌وجوی زمان از دست رفته» که لقب طولانی‌ترین رمان تاریخ را به همراه دارد، یکی از بهترین رمان‌های کلاسیک تاریخ ادبیات جهان است. دلایل بسیاری را برای اهمیت این کتاب می‌توان بر شمرد؛ ازجمله نثر بی‌بدیل کتاب که برخی محققان ادبی استفاده نویسنده از واژگان فرانسوی را بی‌همتا دانستند. پروست سبکی جدید در نوشتار رمان در زبان فرانسه ایجاد کرد و تأثیری ماندگار بر ادبیات فرانسوی گذاشت. هر چند کمتر کسی است که این رمان را به تمامی، خوانده باشد. مارک تواین در این مورد می‌گوید: «همه آرزو دارند آن را بخوانند‌ اما هیچ‌کس حوصله‌ خواندن آن را ندارد.» در ایران خوشبختانه مهدی سحابی ترجمه خوبی از این کتاب ارائه داده که می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. نشر مرکز همچنین خلاصه‌ای از این کتاب را چاپ کرده که خوانندگان می‌توانند، آن را بخوانند.«در جست‌وجوی زمان از دست رفته» به نوعی شرح احوال؛ اندیشه و زندگی مارسل پروست است و باید با مسرت و خوشحالی به اطلاع‌تان برسانم که به تازگی داریوش شایگان، نویسنده و فیلسوف ایرانی کتابی در این زمینه نوشته است. شایگان در کتاب«فانوس جادویی زمان» به بررسی زندگی و آثار مارسل پروست با تأکید بر رمان «در جست‌وجوی زمان از دست رفته» پرداخته است. وی مبنای ارجاعات فراوانش به مطالب این رمان را ترجمه‌ هفت‌جلدی آن به قلم مهدی سحابی اعلام کرده و در این‌باره نوشته: «البته برای اطمینان از صحت معنا، یک یک نقل قول‌ها را با نسخه‌ اصلی رمان مقابله کرده‌ام و تنها در مواردی استثنایی که با معادل‌گذاری‌های جناب سحابی هم‌سلیقه نبوده‌ام، شخصاً مطلب مزبور را از نو ترجمه کرده و البته در پانویس ضمن اشاره به ترجمه مجدد آن قطعه، به صفحه‌ مربوط در کتاب فارسی نیز ارجاع داده‌ام تا خوانندگان علاقه‌مند، امکان دنبال کردن مطلب دلخواه‌شان را داشته باشند.» کتاب480 صفحه‌ای «فانوس جادویی زمان» با عنوان فرعی «نگاهی به رمان در جست‌وجوی زمان از دست رفته اثر مارسل پروست» از سوی انتشارات فرهنگ معاصر منتشر شده است.

 

 

 

لطفا یک کتاب علمی در زمینه الکتریسته و مغناطیس برای یک پسرجوان 18ساله معرفی کنید.

 

شاید برای بسیاری از ما سؤال باشد که دستگاه فتوکپی چگونه کار می‌کند؟ وسایل رسانه‌ای از قبیل رادیو و تلویزیون، سی‌دی‌ها و دی‌وی‌دی‌های فیلم و موسیقی چگونه توسعه یافته‌اند و همینطور کارت‌های اعتباری بانکی که روزانه از آنها استفاده می‌کنیم چگونه اطلاعات را منتقل می‌کنند. در این زمینه کتابی با عنوان‌ «الکتریسیته و مغناطیس» نوشته کایل کرکلند هست که می‌تواند پاسخ بسیاری از این دست سؤالات ما باشد. در این کتاب به زبان ساده ابتدا الکتریسته شرح داده می‌شود و با زبانی ملموس نمونه‌های آن را در جوراب‌های چسبان؛ دستگاه‌های کپی و مدارهای الکترونیک بررسی می‌کند. سپس در بخش مغناطیس به موضوع میدان مغناطیسی زمین، دیدن درون بدن و قطارهای پروازی مغناطیسی می‌پردازد. بخش‌های دیگر این کتاب الکترومغناطیس، نیروی محرکه الکترونیک، حرکت با الکتریسیته، الکترونیک، ضبط و ذخیره موسیقی و فیلم است. این کتاب را جمیل آریایی ترجمه و انتشارات مازیار آن را منتشر کرده است.

 

 

 

مدتی است که بی‌حوصله و بی‌انگیزه شده‌ام و دست و دلم به هیچ کاری نمی‌رود. احساس سرخوردگی می‌کنم. لطفا یک کتاب خوب در این زمینه پیشنهاد کنید.

 

کتاب«جوهر وجود تو» با عنوان فرعی«چگونه استعدادها و توانمندی‌های واقعی خود را بشناسی و به آرزوهای قلبی خود جامه عمل بپوشانی» نوشته «کن رابینسون» می‌تواند انتخاب خوبی در این زمینه باشد. نویسنده به دلایل بی‌حوصلگی دانش‌آموزان سر کلاس، بی‌انگیزگی افراد شاغل در محیط کار و احساس سرخوردگی و ناکامی که بیشتر ما - بی‌آن که دلیلش را بدانیم- در وجود خود احساس می‌کنیم، می‌پردازد و به ما نشان می‌دهد، چرا لازم است همگی ما به جوهره حقیقی‌مان دست یابیم؟ رابینسون در این کتاب داستان زندگی بزرگانی از قبیل پُل مک‌کارتنی، آریا هافینگتون و مَت گرونینگ را نقل می‌کند؛ افرادی که استعدادهای خود را شناخته‌اند و با انجام کاری که عاشق آن هستند، در زندگی‌شان به اوج موفقیت رسیده‌اند. او در ادامه نشان می‌دهد که چطور ما هم مثل آنها می‌توانیم استعدادها و توانمندی‌های نهفته در جوهر وجود خود را کشف کنیم و تمام چیزهایی را که قادر به دستیابی به آنها هستیم، از آن خود کنیم. این کتاب شامل فصل‌های زیر است: جوهر حقیقی تو، متفاوت فکر کن، فراتر از تخیل، از خود بی‌خودشدگی، پیدا کردن قبیله‌ات، دیگران چه فکر خواهند کرد؟، آیا خودت را آدم خوش‌شانسی می‌دانی؟‌ کسی کمکم کند!‌ خیلی دیر شده؟‌ به‌خاطر عشق یا به‌خاطر پول و راه علاج. این کتاب با ترجمه فرخ بافنده از سوی انتشارات آسمان نیلگون در کتابفروشی‌ها عرضه شده است.

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید