• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 26 دی 1397
کد مطلب : 44954
+
-

تمامی منابع طرح تحول سلامت تخصیص یافته است

استان فارس یکی از استان‌های پایلوت پزشک خانواده است که به‌اعتقاد مجریان آن باید با بازنگری در طرح به‌صورت کلان و سراسری آن را اجرایی کرد.

علی ‌اکبری، نماینده شیراز در مجلس از اجرای ضعیف طرح پزشک خانواده در استان فارس انتقاد کرد و گفت: اگر این طرح با تدبیر بیشتر و هدف حل مشکل مردم عملیاتی می‌شد می‌توانست بسیار تأثیرگذار باشد. طرح پزشک خانواده در دنیا اجرا شده و موفقیت‌آمیز بوده است. متأسفانه طرح پزشک خانواده در استان فارس ضعیف اجرا شد و شاهد سوداگری‌هایی در اجرای آن بودیم. به گزارش خانه ملت، وی با بیان اینکه اجرای طرح پزشک خانواده در فارس افزایش هزینه برای بیماران را به همراه داشت، ادامه داد: ضعیف اجرا شدن این طرح باعث شد که ذهنیت منفی نسبت به این طرح در میان مردم به‌وجود‌ آید درحالی‌که اگر به خوبی اجرا می‌شد ثمرات مناسبی را به‌همراه داشت. بسیاری از بیماران برای درمان از استان‌های دیگر به استان فارس ارجاع می‌شوند که این امر موجب افزایش هزینه‌ها می‌شود درحالی‌که اگر مراکز ارجاع‌دهنده این بیماران دارای سیستم ارجاع باشند مراجعات کمتر می‌شود و از سویی یکی از ایرادهای این طرح این است که درگذشته که شهروندان از دفترچه تامین اجتماعی استفاده می‌کردند همه مراکز درمانی این دفترچه را قبول می‌کردند ولی هم‌اکنون پرداختی‌ها از جیب شهروندان افزایش پیدا کرده است. روز گذشته محمدنعیم امینی‌فرد، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با همشهری مشکل اجرای این طرح را کمبود بودجه عنوان کرد ولی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت گفت: مشکل پزشک خانواده بودجه نیست بلکه نحوه و فرآیند و اجرای آن با مشکل مواجه است. کمبود بودجه یکی از دلایل استعفای وزیر بهداشت بوده است؛ دخل و خرج‌ها در حوزه سلامت با هم سازگار نیست و مجموعه منابعی که در بودجه برای این حوزه پیش‌بینی شده و تکالیفی که باید انجام دهند با هم سازگاری ندارند البته مشکل کمبود بودجه تنها مربوط به حوزه سلامت نیست اما این حوزه با سلامت و بهداشت مردم در ارتباط است و باید حساسیت بیشتری داشته باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه بعید می‌دانم کمیسیون تلفیق بتواند بودجه حوزه سلامت را افزایش دهد، گفت: بودجه98 به‌شدت انقباضی است البته جهت‌گیری آن به سمت حمایت است اما در افزایش اعداد و ارقام دست مجلس باز نیست مگر اینکه منابع جدیدی تامین شود.

حمایت از بودجه سلامت را رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز تأیید کرد و گفت: با وجود محدودیت‌های مالی در بخش طرح تحول سلامت تخصیص‌ها کامل انجام شده است.
محمدباقر نوبخت با بیان اینکه طرح تحول سلامت یکی از مهم‌ترین طرح‌های دولت است که از ابتدای دولت یازدهم آغاز شده و ادامه می‌یابد، گفت: تمام این سال‌ها به‌رغم محدودیت‌های مالی و با وجود اینکه منابع مالی برخی حوزه‌ها کمتر تقلیل یافته است، اما در بخش طرح تحول سلامت تخصیص‌ها کامل انجام شده است. با توجه به مهم بودن طرح تحول سلامت اقدام ویژه‌ای در تعامل با وزارت بهداشت صورت گرفت به این صورت که در ماه‌های نخست هر سال برنامه‌ریزی می‌شد تا نوع اقداماتی که باید توسط وزارتخانه عملیاتی شود و همچنین میزان تخصیص منابع تعیین شود.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت نباید نگران کم یا زیاد شدن بودجه و تحقق منابع باشد، ادامه داد: هر سال با قاضی‌زاده هاشمی وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جلسه‌ای درباره منابع طرح تحول سلامت برگزار می‌شد که باید به خوبی از زحمات، خدمات و دلسوزی‌های وی برای اجرای این طرح تشکر کرد.

نوبخت، با تأکید بر اینکه هر سال با قاضی‌زاده هاشمی موافقتنامه‌ای مبادله می‌شد که بر این اساس میزان منابع مشخص و فعالیت‌های وزارتخانه نیز تعیین می‌شد، تأکید کرد: سال گذشته در روزهای پایانی در بخش منابع طرح تحول سلامت با مشکل مواجه شدیم که پس از آغاز سال استثنائا این منابع تخصیص یافت، چراکه برای سایر موارد عنوان می‌شود که منابع موجود نبوده و تخصیص نیافته است. طرح تحول سلامت سال آینده با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با قوت بیشتری در کشور اجرا می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید