• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 26 دی 1397
کد مطلب : 44871
+
-

احتمال فرود اشتباهی

جزئیات تازه از سقوط بوئینگ 707در کرج

معاون اسبق سازمان هواپیمایی جزئیات تازه‌تری از حادثه سقوط هواپیمای بوئینگ ارتش در کرج را اعلام کرد؛ جزئیاتی که نشان می‌دهد خلبان بوئینگ۷۰۷ سانحه‌دیده با وجود آنکه به مقصد فرودگاه پیام حرکت کرده بود، اما هیچ ارتباط رادیویی با این فرودگاه برقرار نکرده و آخرین ارتباط رادیویی خلبان با مهرآباد بود.

علیرضا منظری که در کارنامه فعالیت‌های کاری خود، نمایندگی ایران در سازمان جهانی هواپیمایی را هم داشته است، در این‌باره به فارس می‌گوید: از ابتدا مقصد این هواپیما فرودگاه پیام بود و قرار بود هواپیما در فرودگاه پیام به زمین بنشیند اما به دلایلی که صحبت‌کردن درباره آن قبل از بررسی سانحه کارشناسی‌شده نیست، در فرودگاه فتح به زمین نشسته است.

وی با انتقاد از‌ طرح ابهامات مختلف مبنی بر فرود اضطراری هواپیما در فرودگاه فتح یا انتخاب اشتباه خلبان یا اجبار فرود در آن فرودگاه گفت: این موارد همه حدس و گمان است و معیار بررسی سانحه نیست. نباید قبل از آنکه مدارک و اطلاعات مورد بررسی دقیق قرار گیرد این نوع پیش‌فرض‌ها را مطرح کرد.

وی ادامه می‌دهد: آنچه امروز مشخص شده این است که هواپیما با وجود آنکه به مقصد فرودگاه پیام پرواز می‌کرده اما از ابتدا هیچ ارتباط رادیویی با فرودگاه پیام نداشته است. این در حالی‌ است که بوئینگ ۷۰۷ قرار بوده در فرودگاه پیام به زمین بنشیند. خلبان بوئینگ ۷۰۷ فقط با اپروچ و واحد تقرب فرودگاه مهرآباد در ارتباط بوده و این در حالی است که قرار بوده در فرودگاه پیام به زمین بنشیند، اما به هر حال‌ آخرین ارتباط رادیویی‌اش هم با همین واحد تقرب پرواز فرودگاه مهرآباد بوده است.

منظری در ادامه می‌گوید: آنچه می‌توان درباره آن نظر داد این است که فضای حاکم بر عملیات این هواپیما فضای ایمنی نیست. این فضا، فضایی است که خطر آن بالاست و ریسک بالایی دارد. آنچه ما باید تحلیل کنیم این است که باید این فضا اصلاح شود؛ یعنی به سمتی برویم که فضای ایمنی ایجاد کنیم تا هواپیماهای ما بتوانند عملیات کنند. این فضای ایمن، مربوط می‌شود به همان بحثی که عنوان شد ۲۰ روز پیش نیز هواپیمایی به اشتباه به جای فرودگاه پیام در فرودگاه فتح نشسته است. این ایمن‌سازی فضا در همین موضوعات می‌گنجد. قطعاً اگر ایمن‌سازی فضا رخ دهد خطرات کاهش یافته، ایمنی هوانوردی افزایش می‌یابد و کمتر شاهد بروز این اتفاقات خواهیم بود و این باید مورد توجه سیاستگذاران و بخش حاکمیتی قرار گیرد.
وی در تشریح این موضوع که آیا امکان دارد خلبانی به اشتباه در فرودگاهی دیگر به زمین بنشیند؟ توضیح داد: بله؛ چنین اتفاقی قبلا رخ داده است، به هر حال همان ۲۰ روز پیش هم چنین اتفاقی بین فرودگاه فتح و پیام رخ داد. ما در حمل‌ونقل هواپیمایی معتقد هستیم که اصلاً نباید اعتماد زیادی به‌خود داشت.

وی در ادامه می‌گوید: مشکلی که در این بخش کشور وجود دارد، تعدد فرودگاه‌هاست؛ ما ۴ تا ۵ فرودگاه در همان منطقه بروز سانحه داریم و این  موضوع قابلیت آن را دارد که در سرویس‌دهی و خدمات‌دهی هوایی، مورد توجه باشد. قطعاً خلبان باید قبل از حرکت برای خود تکرار و مرور اطلاعات داشته باشد و بداند با چه هواپیمایی می‌رود، کجا می‌رود، با چه مشخصاتی پرواز می‌کند و ‌ چه احتمالاتی ممکن است رخ دهد. خلبان باید همه این موارد را در ذهن خود مرور کند و وقتی می‌گوییم خطای نیروی انسانی در هواپیمایی خیلی مهم است، همین موضوع است زیرا یک اشتباه می‌تواند همه موارد را به‌هم بریزد.

وی درباره فرودگاه فتح می‌گوید: معمول است خلبان قبل از فرود از پنجره مقابل هواپیما نیم‌نگاهی به باند فرودگاه داشته باشد،. باند فرودگاه فتح حدود ۱۲۸۰ متر است و اصلاً از نظر عرض و طول مناسب فرود چنین هواپیمایی نیست.


پیکر همه شهدای حادثه بوئینگ شناسایی شد
مدیرکل پزشکی قانونی استان البرز از شناسایی پیکر همه شهدای حادثه بوئینگ در کرج خبر داد و گفت پیکرها به ارتش تحویل داده شد. داوودآبادی به میزان گفت: تیم پزشکی قانونی از همان ساعات اولیه حادثه در صحنه حاضر و با دستور مقام قضایی، اجساد به پزشکی قانونی منتقل شد. وی ادامه داد: با انجام بررسی‌های تخصصی هویت هر 15پیکر شامل 14مرد و یک زن و علت دقیق فوت شناسایی و برای آنها جواز دفن صادر شد. وی در ادامه گفت: پیکرهای این شهدا به نماینده هواپیمایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شد و قرار است مراحل بعدی از سوی ارتش پیگیری شود. در جریان سقوط هواپیمای بوئینگ 707 ارتش حوالی فرودگاه فتح در صفادشت کرج، 15 نفر جان خود را از دست دادند و تنها مهندس پرواز جان سالم به در برد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید