• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 26 دی 1397
کد مطلب : 44855
+
-

مردم پیام صداقت را می‌فهمند

یادداشت
مردم پیام صداقت را می‌فهمند

امیرعباس نخعی/ روزنامه‌نگار
داستان «پیام» را حتما تا به حال همه شنیده‌اید. ماهواره‌ای که قرار بود در مدار قرار گیرد تا به کمک مدیریت کشور بیاید. ماهواره‌ای که قرار بود با آن بتوانیم نقشه راهی آماده کنیم برای حل مشکلات طبیعی و چاره‌جویی و پیش‌بینی برای بلایای طبیعت.  این ماهواره دیروز راهی شد تا در مدار قرار گیرد. اما صبح همان روز آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات در توییتی نوشت: «بامداد امروز (سه‌شنبه) با وزرایICT دولت‌های هشتم تا دوازدهم به پایگاه فضایی امام خمینی رفتیم. ماهواره‌بر با طی 2مرحله موفق، در مرحله3به سرعت کافی نرسید و «پیام» در مدار آرام نگرفت.

ماهواره «دوستی» در انتظار حضور در مدار، باجوانان عزم کردیم مجدد بسازیم.» پیام کوتاه بود؛ اما ساده و صادقانه. وزیری که چند ساعت قبل‌تر نوید خبری خوش داده بود حال با صداقت خبر از آن می‌داد که ماهواره در مدار آرام نگرفت. نه مخفی‌کاری بود نه چیزی پنهان نگاه داشته شد نه از آتش به هوا رفته دستمایه‌ای ساخته شد برای تو بوق کردن و نه محرمانه کردن اخبار.

شاید همین برخورد صادقانه در فضای مجازی، آبی بود بر آتشی که به هوا رفت اما نه آنگونه که باید می‌رفت. وزیر ارتباطات خبر عدم‌موفقیت در مدار قرار گرفتن ماهواره پیام را در جایی منتشرکرد که بدنه جامعه و نخبگان بی‌هیچ قید و بندی حضور دارند. آنها هم صادقانه می‌شنوند حتی صادقانه و بی‌ریا شوخی می‌کنند و پاسخ می‌شنوند. اگر خبر این شکست با مخفی‌کاری و زیر اخبار هزار لایه پیچیده و ارائه می‌شد قطعا مردم و جامعه نیز جور دیگری برخورد می‌کردند و از آن یک رسوایی می‌ساختند، اما اگر صادقانه به میدان بیایی و بگویی نشد همه می‌فهمند.

روی سخنم با کسانی نیست که حتی اگر کار با موفقیت هم پیش می‌رفت کمر به تخطئه و تخریب می‌بستند، نگاهم با بدنه افکار عمومی است، با نمایندگان رسانه‌ها، فعالان مدنی و سیاسی؛ همه آنها پیام صداقت را به درستی گرفتند، خوش‌شان آمد و منتظر «دوستی» نشستند تا این یکی به سلامت در مدار قرار گیرد. اگر همیشه با مردم صادق باشیم آنها هم هستند، معنای تلاش، تجربه کردن و آزمودن شکست را درک می‌کنند و از موفقیت‌ها نیز خوشحال خواهند شد. به امید موفقیت «دوستی».

 

این خبر را به اشتراک بگذارید