• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 26 دی 1397
کد مطلب : 44833
+
-

حمایت از صنایع‌فولاد‌ در آذربایجان‌شرقی

رئیس سازمان صمت استان: بخش‌های جنبی سرمایه‌گذاری فولادی در استان حمایت می‌شود

صنعت
حمایت از صنایع‌فولاد‌ در آذربایجان‌شرقی

مجتبی خدایی|‌  تبریز – خبرنگار:


صنعت آهن و فولاد آذربایجان شرقی در سال‌های اخیر به صورت قابل ملاحظه‌ای توسعه یافته و به یکی از بازیگران اصلی اقتصاد استان مبدل شده است‌. این صنعت به دلیل داشتن نیروی کار متخصص، توانایی معرفی استان به عنوان یکی از قطب‌های آهن و فولاد در کشور، آن هم با داشتن 30 واحد تولیدی و صادرات سالانه بیش از 100 میلیون دلار را داراست. در حال حاضر وضعیت تولید آهن در استان مطلوب بوده و بیش از نیاز استان تولید می‌شود.

 نکته مهم و قابل توجه در خصوص صنایع فولاد آذربایجان شرقی، حضور قاطع بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در آن برای ایجاد واحدهای جدید در این حوزه است، به گونه‌ای که می‌توان گفت صنعت فولاد در این دیار، الگوی موفقی از مشارکت بخش خصوصی در ایجاد و توسعه صنعتی است. بنا بر اعلام مسئولان، مشکلی در کارخانه‌های استان از لحاظ تامین مواد اولیه و تبدیل مواد وجود ندارد و مواد اولیه آهن به صورت شمش آهن و ورق از کارخانه فولاد مبارکه اصفهان و از کشورهای روسیه، قزاقستان و هندوستان تهیه و در نهایت این مواد خام و شمش به پروفیل، میلگرد، نبش و ناودانی تبدیل می‌شوند.


مشکلات تامین برق در واحدهای تولید فولاد 

یکی از تولید‌کنندگان فولاد به همشهری می‌گوید: تولید فولاد در استان روند متفاوتی بر خلاف مس طی می‌کند. در حالی که در آذربایجان شرقی مس خام به‌وفور تولید و برای فراوری به استان‌های دیگر صادر می‌شود، اما در زمینه فولاد این موضوع برعکس بوده و صنایع فولادی اغلب مصرف‌کننده هستند.

«نوید روحیان» ادامه می‌دهد: تکنولوژی تولید فولاد و تبدیل به ورق و شمش از سنگ آهن در واحدهای صنعتی استان وجود دارد و عامل تکمیل ظرفیت چرخه تولید فولاد در استان به شمار می‌رود.  وی با بیان این‌که در حال حاضر برق یکی از چالش‌های بخش فولادی در استان به شمار می‌رود، عنوان می‌کند: باید برای این موضوع برنامه‌ریزی شود و مسئولان برق مورد نیاز بخش تولید فولاد را در اختیار صاحبان این صنایع قرار دهند.


راه‌اندازی شهرک تخصصی فولاد 

یکی دیگر از تولید‌کنندگان فولاد در شهر تیکمه‌داش از توابع بستان‌آباد می‌گوید: شهرک تخصصی فولاد با توجه به ظرفیت‌ها و نیازهایی که در استان به‌ویژه در بخش جنوبی و مرکزی آن وجود داشت، در مرکز استان و در مسیر ترانزیتی احداث شد.
«محمد فتح‌‌پور» ادامه می‌دهد: با همت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قرار است نیروگاه برق در کنار این شهرک تخصصی فولاد راه‌اندازی شود که 25 مگاوات برق تولید می‌کند. علاوه بر نیاز کارخانه‌های واقع در تیکمه‌داش و این شهرک، به دیگر واحدهای شهر تیکمه‌داش و بستان‌آباد هم برق خواهیم فروخت. به گفته این سرمایه‌گذار، توسعه بخش فولاد می‌تواند موجب سرمایه‌‌گذار‌ی‌های دیگر نیز بشود و در یکی 2 سال آینده با تکمیل ظرفیت تولید فولاد استان در آینده نزدیک، ظرفیت تولید فولاد استان به 8 میلیون تن می‌رسد که 22 درصد بیش از میزان تولید فعلی است. وی نزدیکی کارخانه‌های فولاد به مسیر راه‌آهن و جاده‌های بین‌المللی را از مزیت‌های صنعت فولاد در استان عنوان کرد و ادامه داد: تقریبا تمام کارخانه‌های بزرگ فولاد استان به چنین امکاناتی دسترسی دارند.


اشتغال 5 هزار نفر در بخش فولاد استان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان این‌که در حال حاضر با وجود مشکلات متعدد، بخش فولادی استان روند ‌روبه رشدی دارد، اظهار می‌کند: با نگاهی به وضعیت تولید فولاد در استان و رشد آن در سال‌های آینده، می‌توان به نقش بخش فولاد در استقلال کشور و مقابله با تحریم‌ها هم پی برد.

«حسین نجاتی» ادامه می‌دهد: در حال حاضر 30 واحد فولادی در استان و 7 شهرستان بناب، عجبشیر، آذرشهر، میانه، تبریز، جلفا و بستان‌آباد فعالند که اکثر این تولیدات در جنوب و مرکز استان قرار دارند. در شمال هم تنها در جلفا کارخانه فولادی داریم. این کارخانه در شمال استان با توجه به قرارگیری در منطقه آزاد ارس و همجواری با کشورهای خارجی امکان رشد زیادی دارد. وی بیان می‌کند: در حال حاضر 5/6 میلیون تن فولاد در استان تولید می‌شود که 5 میلیون تن آن انواع مقاطع فولادی بوده و 5/1 میلیون تن شمش فولادی است. در 9 ماه امسال بیش از 200 هزار تن فولاد از استان به خارج از کشور صادر شده که امکان برنامه‌ریزی برای افزایش این صادرات هم وجود دارد.

نجاتی از اشتغال 5 هزار نفر در بخش فولاد استان خبر می‌دهد و می‌گوید: با راه‌اندازی بخش‌های جانبی و تکمیل ظرفیت بخش فولادی در استان امکان افزایش اشتغالزایی هم وجود دارد.
این مسئول با بیان این‌که از راه‌اندازی بخش‌های جنبی سرمایه‌گذاری فولادی در استان حمایت می‌شود، ادامه می‌دهد: فولاد یکی از پرهزینه‌ترین صنایع محسوب می‌شود و تکمیل چرخه تولید فولاد از نشانه‌های پیشرفت در صنعت است. دولت نیز حمایت ویژه‌ای از آن دارد و در حال حاضر در کارخانه‌ای مانند فولاد آذربایجان توجه خاصی به تکمیل چرخه فولاد شده که اواخر سال آینده این چرخه در این کارخانه که در میانه به عنوان دروازه استان قرار دارد، تکمیل می‌شود.


بازار خوب فولاد استان در شرق ترکیه

یک کارشناس صنعت فولاد می‌گوید: با توجه به سابقه صنعتی آذربایجان شرقی، صنعت فولاد در استان رشد سریعی داشته و این خطه در مقایسه با دیگر مناطق ایران در این حوزه جزو نخستین‌هاست.
«روشن رنجبر» می‌افزاید: البته با توجه به رکود فعلی حاکم بر بازار داخلی، تولیدکنندگان فولاد آذربایجان شرقی برای صادرات این محصول می‌کوشند. البته ما صادرات خوبی به ترکیه که از ‌غول‌های این صنعت در جهان است، داریم؛ شرق ترکیه چون فاقد صنایع فولاد است، بازار خوبی برای صنعت فولاد آذربایجان شرقی محسوب می‌شود. یکی از مزیت‌های نسبی ما در صنایع فولاد، وجود مواد اولیه و انرژی ارزان‌قیمت است و بر پایه همین مزیت نیز هم‌اکنون در زمینه صادرات آهن اسفنجی به ترکیه، فعالیت خوبی داریم.

وی با اشاره به مشکلاتی که تولیدکنندگان فولاد دارند، اظهار می‌کند: برای مثال محموله آهن اسفنجی صادراتی از استان به دلیل ناهماهنگی 25 روز در گمرک ایران معطل ماند، به این دلیل که با وجود در دست داشتن مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی، گمرک می‌گفت تابع وزارت اقتصادم نه وزارت صمت. مشکلات ارزی و چندگانگی در قیمت ارز هم مانع دیگر صادرات صنعت فولاد به شمار می‌رود. واقعیت این است که کشورهای دیگر از قیمت بازار آزاد ارز ما باخبرند و توجیه ما را مبنی بر ضرورت واریز ارز دریافتی از آنها به «نیما» نمی‌پذیرند و این امر باعث بی‌اعتمادی مشتریان خارجی ما می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید