• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 26 دی 1397
کد مطلب : 44814
+
-

از امجدیه تا کانبرا

نگاهی به دیدارهای گذشته تیم ملی با عراق

نبرد امروز ایران و عراق، بیست و هشتمین جدال تاریخ دو تیم به‌شمار می‌رود. در 27مسابقه قبلی، ایران 16 بار برنده شده و 5 پیروزی نیز سهم عراقی‌ها بوده است. آخرین دوئل بزرگ دو تیم در آسیا به تساوی کشیده شد اما در نهایت این تیم ملی عراق بود که آن مسابقه را به‌عنوان برنده با ضربات پنالتی به پایان رساند. ایران تا امروز 38گل به عراق زده و 20گل نیز از این تیم دریافت کرده است. پیروزی 4بر صفر بهترین برد ایران در برابر عراق بوده و این حریف هرگز نتوانسته تیم ملی را با نتیجه‌ای بهتر از دو بر یک شکست بدهد. علی دایی با 4گل بهترین گلزن دیدارهای ایران و عراق به شمار می‌رود و یونس محمود نیز با 2 گل زده، بهترین گلزن عراقی این مسابقه حیثیتی است.
اولین شکست، نخستین تساوی و نخستین پیروزی
اولین رویارویی‌های تاریخ فوتبال ایران و عراق، خرداد‌ماه سال1341‌ در ورزشگاه امجدیه شکل گرفتند. دو تیم به فاصله 3روز، 2دیدار دوستانه در تهران برگزار کردند. بازی اول در حالی با تساوی یک بر یک به پایان رسید که پرویز کوزه‌کنانی در آخرین ثانیه‌ها گل تساوی ایران را به ثمر رسانده بود. کوزه‌‌کنانی در مسابقه دوم نیز موفق به گلزنی شد اما این بار 2 گل از عراقی‌ها، موجب شد آنها برنده این مسابقه لقب بگیرند. یک سال بعد دو تیم در مقدماتی المپیک 1964 با هم روبه‌رو شدند. ایران در بازی رفت با درخشش و هت‌تریک حمید شیرزادگان، عراق را با 4گل در هم کوبید و در مسابقه دوم در بغداد با این تیم به تساوی بدون گل رسید. در 4تقابل اول با عراق، 2پیروزی، یک تساوی و یک شکست برای ایران رقم خورد.
 عصرِ برتری مطلق 
در فاصله سال‌های 1344تا 1355، تیم ملی 6 بار با عراق مسابقه داد و در هر 6مسابقه به پیروزی دست پیدا کرد. فاصله فوتبال دو کشور هیچ‌وقت به اندازه آن دوره زمانی زیاد نبوده است. اسفند‌ماه سال44 ایران در یک بازی دوستانه در پایتخت، عراق را با نتیجه 2-1 شکست داد. برای 3سال دو تیم با هم بازی نکردند و این بار سال 47 در تورنمنت صلح و دوستی تهران، تیم ملی با گل‌های پرویز قلیچ‌خانی و اکبر افتخاری حریف‌اش را با شکست 2-1 بدرقه کرد. ایران برای قهرمانی در جام ملت‌های 1972 تایلند، از سد عراق گذشت و این تیم را با هت‌تریک حسین کلانی با نتیجه سه بر صفر شکست داد. در بازی‌های آسیایی 1974 تهران نیز تیم ملی دوباره موفق به بردن عراق شد و این بار حسن روشن تنها گل مسابقه را به ثمر رساند. این روند در مقدماتی المپیک 1976نیز ادامه پیدا کرد. جایی که با تک گل علیرضا خورشیدی،تیم ملی دوباره عراق را با نتیجه یک بر صفر از پیش رو برداشت. آخرین تقابل دو تیم قبل از جنگ،در جام ملت‌های 1976رقم خورد. این بار ناصر نورایی و حسن روشن با 2گل، ایران را برنده جدال با عراق کردند تا ششمین پیروزی متوالی روبه‌روی این حریف را رقم بزنند.
دوستی و شکست! 
پس از 13سال، ایران و عراق در جام صلح و دوستی کویت دوباره با هم مسابقه دادند. در این جام که به‌نظر می‌رسید به مناسبت پایان جنگ ترتیب داده شده، مهره‌های دو تیم قبل از شروع مسابقه با هم عکس یادگاری گرفتند. این نبرد در سال 1368 با تساوی بدون گل دو تیم به پایان رسید. 4سال بعد، ایران بعد از 31سال نتیجه یک مسابقه را به عراق واگذار کرد. در مرحله مقدماتی جام جهانی 1994، عراقی‌ها در دوحه تیم ملی را با نتیجه دو بر یک شکست دادند. علی دایی زننده تنها گل ایران در آن مسابقه بود. این اتفاق در شروع جام‌ملت‌های 1996 تکرار شد. جایی که تیم مایلی کهن نتیجه را به حریف‌اش واگذار کرد و تنها گل دایی در مقابل 2گل رقیب، نتوانست مانع از شکست ایران در این نبرد شود.
 هت‌تریک حیثیتی 
اولین برتری تیم ملی در برابر عراق در سال‌های بعد از جنگ، در جام ملت‌های 2000رقم خورد. جایی که ایران توانست با تک گل علی دایی، عراق را در مرحله گروهی شکست بدهد. کمتر از یک سال بعد و در شرایطی که صدام هنوز در عراق حکمرانی می‌کرد،تیم ملی برای انجام مسابقه با این حریف در مرحله مقدماتی جام جهانی 2002 راهی عراق شد و در این کشور به میدان رفت. تیم بلاژویچ با گل‌های دایی و کریمی، این مسابقه حساس و فراموش‌نشدنی را با برتری دو بر یک به پایان رساند. این تیم در بازی برگشت نیز با 2گل از مهدوی‌کیا و علی کریمی، شکست دو بر یک را به عراق تحمیل کرد تا این تیم را در مرحله گروهی دبل کرده باشد.
 از ال‌جی تا غرب آسیا 
نبرد ایران و عراق در مرحله نیمه‌نهایی غرب آسیا در سال2002 به ضربات پنالتی کشیده شد و این عراقی‌ها بودند که در سوریه، تیم ملی را در پنالتی‌ها شکست دادند. درست یک سال بعد در جام ال‌جی تهران،عراق به شکل غیرمنتظره‌ای در ورزشگاه آزادی با یک گل ایران را از مقابل برداشت. در جام غرب آسیا در سال 2004 ایران با گل‌های نکو و آرش برهانی عراق را با نتیجه دو-یک شکست داد و در جام ال‌جی سال 1385نیز تیم ملی با گل‌های شیث رضایی و مهدی رجب‌زاده موفق به بردن عراق با نتیجه دو بر یک شد.
ماجرای 2007
12سال قبل،تیم ملی ب ایران در مسابقات غرب آسیا حاضر شد و در مرحله گروهی این رقابت‌ها روبه‌روی عراق قرار گرفت و به تساوی بدون گل با این تیم رضایت داد. دو تیم دوباره در فینال با هم روبه‌رو شدند و این بار تیم ملی ب ایران توانست با گل‌های بادامکی و بیک‌زاده، حریف را با نتیجه 2-1 شکست بدهد. جالب اینجاست که در همان سال همین عراق، قهرمان آسیا شد و تیم ملی اول ایران در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌ها، به‌دست کره‌جنوبی از جام کنار رفت!
 دو برد با امپراتور
تیم ملی با افشین قطبی در جام غرب آسیا در سال 2010موفق به شکست دادن عراق شد. این بازی نیز مثل بسیاری از تقابل‌های دو تیم با نتیجه پرتکرار 2-1 رقم خورد. یک سال بعد در مرحله گروهی جام ملت‌ها، عراقی‌ها خیلی زود دروازه ایران را باز کردند اما گل غلامرضا رضایی و ایستگاهی ایمان مبعلی، یک پیروزی مهم دیگر برای تیم ملی در برابر عراق ساخت.
دوئل کانبرا
تیم کی‌روش در فاصله چند روز قبل از شروع جام ملت‌های استرالیا،در یک بازی دوستانه با گل سردار آزمون عراق را شکست داد. یونس محمود که در آن مسابقه پنالتی خراب کرده بود، در مرحله یک چهارم نهایی جام ستاره عراق بود و با یک پنالتی چیپ توپ را به تور دروازه علیرضا حقیقی رساند. این یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین دوئل‌های تاریخ جام ملت‌ها به شمار می‌رفت. جایی که ایران پس از اخراج پولادی، دو بار از حریف عقب افتاد و هر دو بار کار را به تساوی کشاند اما سرانجام در ضربات پنالتی روبه‌روی این حریف زانو زد.
 عراق علیه طلسم 
تیم کی‌روش برای مدت‌ها در مقابل تیم‌های آسیایی شکست نخورده بود اما عراق به این طلسم پایان داد. آنها در مسابقه‌ای که پشت درهای بسته ورزشگاه آزادی برگزار می‌شد، با نتیجه یک بر صفر تیم ملی ایران را شکست دادند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :