• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 25 دی 1397
کد مطلب : 44773
+
-

بی پولی، معضل تئاتر قزوین

گزارش همشهری از کاستی ها و معضلات ساختاری تئاتر استان

هنر
بی پولی، معضل تئاتر قزوین

 وحید مروتی|  قزوین- خبرنگار:

همواره هر وقت مشکلات اقتصادی افزایش پیدا می‌کند، اولین بخشی که از بودجه آن کاسته می‌شود بخش فرهنگ و هنر است، در حالی که فرهنگ سازنده پایه‌های هر وجودی است و مغفول ماندن آن ضررهای زیادی به همراه دارد؛ ضرری که جامعه آثارش را خیلی زود خواهد دید.

تئاتر هنری است که همواره دغدغه‌‌مند بوده و بستری برای بیان مشکلات جامعه بوده است. حال این هنر در قزوین مورد بی‌مهری قرار گرفته و حمایتی از آن نمی‌شود و به‌ناچار بخش قابل ملاحظه‌ای از آن به ورطه لودگی افتاده است و بخش دیگر نیز به‌سختی به حیات خود ادامه می‌دهد.به اعتقاد رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان تنها متولی و حامی تئاتر، به دلیل ضعف بودجه‌ای که دارد نمی‌تواند از گروه‌های تئاتری حمایت کند.


تنها یک سالن تئاتر 100 نفری داریم 

کیوان حبیبی در گفت‌و‌گو با همشهری به‌روز نبودن، نداشتن امکانات سخت‌افزاری و نداشتن منابع مالی را از مهم‌ترین دلایل ارتقای تئاتر در قزوین برشمرد و افزود: در کل استان تنها یک سالن 100 نفری در اختیار هنرمندان این رشته است که نمی‌تواند پاسخگوی نیاز همه گروه‌های استان باشد.

وی افزود: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان تنها متولی و حامی تئاتر، به دلیل ضعف بودجه‌ای که دارد نمی‌تواند از گروه‌های تئاتری حمایت کند و به همین دلیل، تولیدکنندگان آثار برای تولید کار مجبور می‌شوند به خودسانسوری روی بیاورند، به این معنی که سراغ کارهایی بروند که نیاز به منابع مالی زیادی ندارد. 

حبیبی با بیان این مطلب که با وجود همه مشکلات، کار تئاتر قزوین مفید است خاطرنشان کرد: در سالن علامه رفیعی حدود 15 نمایش مورد استقبال قرار گرفت و تا پایان سال، تاریخ اجراها بسته شده و 4 اجرا در نوبت هستند. همچنین یک کار به بخش استان‌های فجر معرفی شده و جزو 14 تئاتر برگزیده شده است.

وی با اشاره به نمایش آثار کم‌ارزش افزود: برخی کارها دارای محتوای سطح پایین هستند و در آنها از الفاظ نامناسبی استفاده می‌شود، که در مرحله بازبینی اصلاح می‌شوند، زیرا تماشای این تئاترها روی ذائقه تماشاگر تاثیر می‌گذارد. جامعه ما به خاطر فقر خنده به آثار کمیک نیاز دارد، ولی نه خنداندن تماشاگر به هر وسیله‌ای. به هر حال، سازندگان این نوع تئاترها به ساختاری دست یافته‌اند که مخاطب خود را دارند. به این دوستان توصیه می‌شود که محتوای تئاتر‌های خود را بالا ببرند و در این زمینه هر کمکی بخواهند از سوی بزرگان و اساتید در اختیارشان قرار می‌گیرد.


منابع مالی تئاتر کافی نیست 

رئیس انجمن هنرهای نمایشی گفت: باید شهرداری و استانداری به تئاتر کمک کنند. تئاتر نیاز به یارانه دارد، نیاز به حمایت دارد، نیاز به سخت‌افزاری دارد که در اختیار فعالان تئاتر قرار بگیرد. ما تنهاییم و به هر کسی که پناه می‌بریم قول حمایت می‌دهند، ولی فراموش می‌کنند و هیچ کمکی نمی‌کنند. خزانه انجمن هنرهای نمایش استان صفر است. حداقل به سالی 300 میلیون تومان نیاز است تا سازوکارهای لازم تامین شود. 

حبیبی با اشاره به حمایت انجمن‌های مشابه در سایر استان‌ها افزود: تئاتر علاوه بر منابع انسانی به منابع مالی نیز نیاز دارد. اگر زیرساخت‌های لازم تامین شود، قزوین هنرمندان متخصص را در زمینه تئاتر دارد تا کارهایی تولید کنند که سالن‌های تئاتر پر از تماشاچی شود. با رونق گرفتن تئاتر در استان، تئاتر به درآمدزایی می‌رسد، و می‌شود یارانه دولتی را قطره‌چکانی کم کرد.

در شرایطی که حمایت‌های بخش دولتی از انجمن‌های هنری به دلیل کاهش ناگهانی بودجه بخش فرهنگ رو به حذف شدن است و هنرمندان را برای تولید اثر در حوزه هنر با چالش‌های جدی مواجه کرده است به نظر باید در انتظار راهکار تازه‌تری بود.
مرتضی نجفی، از هنرمندان فعال در زمینه تئاتر قزوین، با اشاره به موفقیت استان با تمام کمبودها در این زمینه می‌گوید: امسال استان قزوین یک نماینده در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دارد. باید توجه کرد که همه استان‌ها در جشنواره کار ندارند. این یک پیشرفت برای استان است. البته این معیار خیلی بزرگی نیست که گفته شود، چون استانی که در جشنواره فجر کار دارد نشان‌دهنده پیشرفت تئاترش است. ولی صحبت در مورد فرد و گروهی است که چندین سال کنار هم کار می‌کنند و نتیجه کارشان مورد توجه جشنواره قرار گرفته است.

وی افزود: در قزوین علاوه بر مشکلاتی چون کمبود سالن اجرا، نداشتن جای تمرین، نداشتن بودجه برای تولید آثار قابل اعتنا، کارها از صفر با هزینه شخصی خود افراد و عوامل تولید و اجرا می‌شود، یعنی هیچ بودجه‌ای به این افراد داده نمی‌شود. به همین دلیل، در قزوین خیلی با تولید تئاتر روبه‌رو نیستیم.

نجفی اضافه کرد: برای نجات تئاتر قزوین به کمک همه افرادی که در حوزه تئاتر فعالیت می‌کنند نیاز است و همه باید دست به دست هم بدهیم تا تئاتر شهر قزوین را از رکودی که در آن قرار دارد به سوی حرفه‌ای‌تر شدن سوق دهیم و در این میان، نقش سازمان فرهنگی - ورزشی به عنوان یک نهاد تاثیرگذار نباید نادیده گرفته شود.

تئاتر قزوین این روزها به امید مجموعه‌ای است که تحت عنوان تالار شهر قرار است با حمایت مدیریت شهری در اختیار گروه‌های هنری قرار بگیرد. با این اوصاف، به نظر می‌رسد در کنار اقدامات سخت‌افزاری باید به فکر تامین بودجه و حمایت از کارهای هنری فاخر بود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید