• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 25 دی 1397
کد مطلب : 44717
+
-

پاسخ ایران به تهدیدها؛‌ پرتاب ماهواره پیام به فضا

گزارش
پاسخ ایران به تهدیدها؛‌ پرتاب ماهواره پیام به فضا

 کمتر از 10 روز پس از اظهارات تهدیدآمیز مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا درباره پرتاب ماهواره ایرانی به فضا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: حق استفاده از تکنولوژی را برای کشور خود داریم و در این حوزه منتظر اجازه دیگران نمی‌مانیم. حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان هم که به استان گلستان سفر کرده بود، اعلام کرد: در روزهای آتی، ماهواره پیام به فضا پرتاب می‌شود و در 600کیلومتری فضا قرار می‌گیرد.

پیش‌تر وزیر خارجه آمریکا با ادعای اینکه این آزمایش نقض قطعنامه2231 شورای امنیت سازمان ملل بوده، گفت: «همه جهان باید در کنار یکدیگر با این اقدام مخالفت کنند.» او تهدید کرد چنانچه ایران طی ماه‌های آینده به برنامه موشکی خود ادامه دهد با پیامدهای اقتصادی و سیاسی سنگینی مواجه خواهد شد.

محمدجواد ظریف در حساب توییتری خود با انتشار تصاویری از قطعنامه‌های‌های 1929 و 2231 نوشت: «ارسال ماهواره برها  و آزمایش‌های موشکی از سوی ایران ناقض قطعنامه2231 نیستند. آمریکا به‌طور آشکار همین قطعنامه را نقض کرده است؛ بنابراین در موقعیتی نیست که در این زمینه دیگران را موعظه کند. برای یادآوری به آمریکا: 1- قطعنامه1929 مرده است. 2- تهدید تهدید می‌آورد و نزاکت، نزاکت درپی دارد.»

دیروز بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه نیز تأکید کرد که این اقدامات ایران هیچ منافاتی با قطعنامه‌های سازمان ملل ازجمله2231 ندارد. آمریکا تاکنون در 2نوبت تلاش کرده است با برگزاری جلسات اضطراری شورای امنیت علیه برنامه موشکی ایران قطعنامه بگیرد که با عدم‌همراهی سایر اعضای شورای امنیت مواجه شده است.

حسن روحانی با اعلام خبر پرتاب ماهواره پیام آب پاکی را روی دست آمریکا ریخت و گفت:‌ ماهواره پیام به‌زودی توسط ماهواره‌بر ساخت داخل به فضا پرتاب خواهد شد و در 600کیلومتری زمین قرار می‌گیرد. هم ماهواره و هم ماهواره‌بر توسط جوانان و دانشگاهیان کشورمان به‌ویژه دانشگاه امیرکبیر ساخته شده است.

وی ادامه داد: این ماهواره روزی 6 بار از بالای سر ما می‌گذرد. پیام با دوربین‌هایش اطلاعاتی درباره آب و هوا، کشاورزی، آب سرزمینی و جنگل‌ها برای ما ارسال می‌کند. این ماهواره تحقیقاتی نبوده، بلکه نخستین ماهواره عملیاتی ماست.

بهرام قاسمی هم از قرارداد اولیه ایران با یک کشور اروپایی برای ساخت این ماهواره خبر داده و گفته است: ایران چندی پیش با یک شرکت اروپایی، وارد مذاکره شد و توافقات اولیه حاصل شد، ولی متأسفانه یا خوشبختانه آنها به تعهدات خود عمل نکردند و جمهوری اسلامی ایران خود در مسیر پیشرفت و توسعه در این زمینه حرکت کرد و منتظر دیگران نماند و با استفاده از امکانات بومی در این راستا اقداماتی را انجام داد.

قاسمی خاطرنشان کرد: بعد از اینکه ما با کوتاهی طرف اروپایی مواجه شدیم کار خود را دنبال کردیم و توانستیم به موفقیت‌هایی در این زمینه دست پیدا کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: ساختار ماهواره‌ای که در این حوزه کار می‌شود و همچنین سکوی پرتاب ماهواره و ساختار فنی آن به لحاظ سرعت، برد و موتور با سکوی پرتابی که متعلق به موشک‌های نظامی است متفاوت است و کاملا مشخص است که این اقدام غیرنظامی است و در چارچوب مسائل علمی صورت می‌گیرد و ما به‌خاطر مسائل پیش‌بینی هواشناسی و مسائل اقلیمی نیاز به این تکنولوژی داریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید