• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 27 دی 1396
کد مطلب : 4468
+
-

فوق‌العاده

جواد نصرتی | روزنامه‌نگار:

 

ببار ای بارون ببار

بشر، هرگاه خشکی زمین جانش را به لب رسانده، چشم به آسمان دوخته و امیدوار به لطف خدا، دست به آسمان بلند کرده است. دعا برای باران، که این روزها اخبار برگزاری‌اش در گوشه و کنار کشور به گوش می‌رسد، آیینی کهن و به درازای تاریخ است. نه تنها در ایران، که در سراسر دنیا، تمدن‌های کهن، مراسم مختلفی برای درخواست باران و سیراب شدن زمین و زندگی‌شان دارند. در ایران، قرن‌هاست که دعا و نماز باران بخشی از مراسم مذهبی و آیینی برای درخواست باران است. در ایران باستان، دعای طلب باران در روزگاران خشکسالی رونق فراوانی داشته و حتی امروز هم برخی از این آیین‌ها، در برخی مناطق کشور برگزار می‌شوند. از میان آنها می‌توان به مراسم بوکه بارانه (عروس باران) در کردستان اشاره کرد. در این مراسم، مردم لباسی زنانه بر تن چوبی بلند می‌کنند و یا از عروسکی که لباس‌های محلی به تن دارد استفاده می‌کنند و خردسالان به ویژه دختران گرد این عروسک، از خدا می‌خواهند برایشان باران بفرستد. این عروس چوبین را نمادی از آناهیتا (ایزدبانوی آب) می‌دانند. بعد از ورود اسلام، مراسم درخواست باران، جنبه‌ای مذهبی هم پیدا کرده و نماز استسقا به بخشی ثابت از این مراسم در سراسر کشور تبدیل شده است. مسلمانان در دیگر مناطق دنیا از جمله ترکیه و شمال آفریقا هم با نماز استسقا از خداوند درخواست باران می‌کنند. همچون روزگاران کهن، امروزه هم قربانی کردن در راه خدا بخشی از مراسم درخواست باران است و معمولا در پایان مراسم درخواست باران، گاو یا گوسفند ذبح می‌شود.

 

واکنش به توییت غیرانسانی درباره سانچی

در سال‌های اخیر، هیچ نهادی مثل بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها در آمریکا مواضع ضدبشری علیه ایران نگرفته است. این بنیاد که تندروترین و ضدایرانی‌ترین سیاستمداران ایرانی در آن فعالیت می‌کنند، ایده‌های ضد ایرانی دولت ترامپ را طراحی و در بزنگاه‌های تاریخی، غیرانسانی‌ترین و  ظالمانه‌ترین مواضع را علیه ایران اتخاذ کرده است. منزوی کردن ایران و وضع تحریم‌های سخت‌تر به جای توافق هسته‌ای یکی از پیشنهادهای این بنیاد است. برخی از اعضا و وابستگان این بنیاد، حتی آشکارا از حمله نظامی به ایران صحبت کرده‌اند. آخرین موضعگیری ضدایرانی یکی از اعضای آن، به فاجعه غرق شدن نفتکش سانچی برمی‌گردد. جاناتان شنزر دیروز در توییتی ضد انسانی، شادی‌اش را از غرق شدن نفتکش سانچی ابراز کرد و نوشت که غرق شدن این کشتی، باعث می‌شود پول نفت کمتری به ایران برسد. این توییت، به شدت با واکنش‌های تند کاربران ایرانی و غیرایرانی توییتر مواجه شد. کاربران ضمن اشاره به کشته شدن 32 ملوان بی‌گناه در این فاجعه، به شدت به نویسنده این توییت حمله کردند و از او خواستند به خاطر موضعگیری غیرانسانی خود، معذرت‌خواهی کند. برخی کاربران هم با بازنشر این توییت، به این واقعیت تلخ اشاره کردند که برخی از کارکنان این بنیاد، ایرانی‌هایی هستند که اتفاقا در فضای مجازی، حضور فعالی دارند و از موضعگیری‌های خود دفاع می‌کنند.

 

3.83 دلار حقوق ماهانه دولت ونزوئلا برای زنان باردار

ونزوئلا اعلام کرده است، به زنان باردار ماهانه 700 هزار بولیوار(  3.83 دلار) پرداخت می‌کند. با تولد بچه، به مادر یک میلیون بولیوار (5.48 دلار) پرداخت می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید