• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 24 دی 1397
کد مطلب : 44645
+
-

سینماهای مردمی، مردم سینمایی

مسعود میر/روزنامه نگار


جشنواره فجر نه جشنواره‌ای برای فعالان عرصه سینما، از فیلمساز گرفته تا روزنامه‌نگار، که جشنواره‌ای برای مردم است. این مهم هرچند در جشنواره‌های سینمایی معتبر دنیا چندان مورد‌توجه نیست اما فجر از زمان شکل‌گیری‌اش به مردمی بودن دلخوش بوده و هست. با همین استدلال است که هنوز بسیاری از ما برای یادآوری روزهای اعتبار جشنواره فجر، از صف‌های چندصد‌متری پشت گیشه‌ها می‌گوییم و از لرزیدن در نوبت تماشای یکی از شاهکارهای سینمایی وطن در دهه‌های 60و 70 مایه می‌گذاریم. این اهمیت به مردم آنقدر پیش‌رفت که سال‌هاست سیمرغی به احترام نظر تماشاگران فیلم‌ها در اختتامیه به پرواز در‌می‌آید و سینماهای مردمی و بلیت فروشی‌ها برای تماشای فیلم‌های جشنواره هر ساله به بخشی مهم از جشنواره بدل می‌شود. نمایش فیلم‌های جشنواره در دیگر شهرها هم به بهانه اهتمام به همین مردمی بودن هر ساله کم‌و بیش برقرار است. اینها را گفتیم تا برسیم به این خبر که فهرست سینماهای مردمی تهران در جشنواره پیش رو اعلام شده است؛ سینماهایی که هرچند دیگر بلیت‌هایشان نه در گیشه‌ها که به‌صورت اینترنتی فروخته می‌شود اما هنوز با ازدحام تماشاگران برای روشن‌ماندن چراغ جشنواره فیلم فجر سرپا هستند.

    رسانه ملت
قرعه زمان نمایش فیلم‌ها در پردیس ملت کشیده شد و به این ترتیب گمانه‌زنی‌ها برای اختصاص پردیس ملت به‌عنوان سینمای اهالی رسانه در جشنواره فیلم فجر تقریبا قطعی شد. پیش‌تر صحبت از این بود که شاید برگزارکنندگان جشنواره دوباره راهی برج میلاد شوند و مرکز همایش‌های این برج را به‌عنوان کاخ جشنواره برگزینند. همزمان صحبت‌هایی هم مطرح بود درباره اینکه شاید کاخ جشنواره به حوالی ایران‌خودرو منتقل شود تا پردیس «ایران‌ مال» تجربه‌ای دور اما ظاهرا شیک را برای مشتاقان رسانه‌ای جشنواره فراهم کند. حالا اما از شواهد پیداست که ملت گزینه اصلی برای برپایی کاخ جشنواره خواهد بود؛ هرچند که بسیاری از اهالی رسانه با دسترسی و پارکینگ محدود این سینما مشکل داشتند و دارند.

    سینمای مردم
استقلال، آزادی، جوان، تماشا، راگا، فرهنگ، کوروش، کیان، مگامال و ماندانا سینماهایی هستند که مانند سال گذشته توانستند مردمی بودنشان را در جشنواره امسال هم حفظ کنند؛ سینماهایی که هر کدام با بیش از یک سالن میزبان فیلم‌های جشنواره خواهند بود و البته تماشاگران مشتاقی که بلیت‌های جشنواره را می‌خرند. به جز اینها البته احتمالا نام پردیس سینمایی باغ کتاب هم به‌زودی در میان سینماهای نمایش‌دهنده آثار جشنواره سی‌و‌هفتم قرار خواهد گرفت اما همشهری مطلع شده که این سینما امسال دیگر میزبان هنرمندان نخواهد بود و به‌احتمال زیاد قرار است این پردیس در اختیار خانه سینما قرار گیرد تا اعضای مختلف صنوف سینمایی در آن به تماشای فیلم‌ها بنشینند.



   سینمایی که بود، سینمایی که نیست

سال گذشته در فهرست سینماهای مردمی جشنواره 2نام دیگر هم بود که امسال خبری از آنها نیست؛ اولی اریکه ایرانیان و دیگری چارسو. شنیده‌های همشهری حاکی از آن است که پردیس سینمایی چارسو امسال هم از حال‌و‌هوای جشنواره دور نخواهد بود و احتمالا به‌عنوان سینمای میزبان هنرمندان برگزیده خواهد شد و به همین دلیل نامش از فهرست سینماهای مردمی خط خورده است. از سوی دیگر در فهرست سینماهای مردمی امسال نام‌های جدیدی به چشم می‌خورد. آستارا، ایران مال و شکوفه،3 سینمای جدیدی هستند که به این فهرست افزوده شده‌اند. سینما آستارا بعد از بازسازی دوباره می‌خواهد خاطره تماشای فیلم‌های جشنواره در تجریش را زنده کند. مسئولان برگزاری جشنواره همچنین به 2سینمای ایران مال و شکوفه دستور داده‌اند تا در مهلت باقیمانده تا برگزاری جشنواره به شرایط مطلوب برای میزبانی از تماشاگران جشنواره دست یابند.

این خبر را به اشتراک بگذارید