• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 24 دی 1397
کد مطلب : 44638
+
-

هم‌صدایی صنعتکاران برای بومی‌سازی صنعت فولاد

نخستین نمایشگاه و جشنواره ملی فولاد با حضور 180 شرکت فولادی در برج میلاد تهران برگزار شد

صنعت
هم‌صدایی صنعتکاران برای بومی‌سازی صنعت فولاد

فاطمه عباسی|  دبیر روزنامه اصفهان:

 نخستین نمایشگاه و جشنواره ملی فولاد ایران در حالی برگزار شد که بومی‌سازی کامل در صنعت فولاد از تولید مواد اولیه تا تامین تجهیزات، دغدغه اصلی مدیران، برنامه‌ریزان و فعالان این حوزه بود.  هفدهم دی سال جاری نخستین نمایشگاه و جشنواره ملی فولاد ایران کار خود را با حضور تولیدکنندگان، تامین‌کنندگان، بازرگانان و متخصصان زنجیره آهن و فولاد ایران در برج میلاد تهران آغاز کرد.

این رویداد با حضور مهم‌ترین و اثرگذارترین شرکت‌های صنعتی برگزار شد و نزدیک به ۱۸۰ شرکت فولادی مانند شرکت فولاد مبارکه و فولاد ذوب آهن و همچنین معادن در آن حضور فعال داشتند.  این نمایشگاه با هدف معرفی و به نمایش گذاشتن مجموعه‌ای از قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها، برخورداری‌ها، تسهیلات، زمینه‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف، تامین داخلی مواد اولیه و تجهیزات و همچنین راهکارهایی برای رونق بازار کسب و کار و افزایش تولید برگزار شد. 

آشنایی با نقش شرکت‌ها و تامین‌کنندگان در توسعه و پشتیبانی صنعت فولاد، تامین‌کنندگان تجهیزات فولادی و نیز تلاش فولادسازان در مقابل تحریم‌ها با رویکرد حمایت از شرکت‌های فولادی داخلی و بومی‌سازی در زنجیره فولاد از دیگر اهداف این نمایشگاه بود. از سوی دیگر، این نمایشگاه فرصتی برای آشنایی فولادسازان با ظرفیت‌های داخلی و ارتباط میان تامین‌کنندگان و فولادسازان، بهره‌برداری و توسعه سرمایه‌گذاری و در نهایت، همفکری برای رشد و توسعه اقتصادی کشور بود.  بنابراین، می‌توان گفت تمرکز بر موضوعاتی مانند گسترش تعاملات، راهکارهای تامین مالی پروژه‌ها، افزایش تولید داخلی و رشد صادرات از طریق مشارکت شرکت‌های وابسته به صنعت فولاد و بهره‌وری از توانمندی شرکت‌های بخش خصوصی با در نظر داشتن شرایط روز و رویکرد به عبور موفق از شرایط و چالش‌های اقتصادی از جمله محورهای نخستین نمایشگاه و جشنواره ملی فولاد ایران به‌ شمار می‌رفت.


بالا بردن توان تولید داخلی

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در بازدید از نمایشگاه ملی فولاد ایران با بیان این‌که که هدف از برگزاری این نمایشگاه بالا بردن توان تولید داخلی است گفت: ما قصد داریم جلو خروج ارز از کشور را بگیریم و محصولات خاصی را که مورد نیاز صنایع مختلف است در داخل کشور تولید کنیم. همچنین بنا داریم واحدهای موجود را به اندازه‌ای تجهیز کنیم که با تنوع تولید در بازار التهاب قیمت نداشته باشیم. 

«حمیدرضا عظیمیان» با اشاره به بومی‌سازی محصولات در صنعت فولاد افزود: استفاده از توان داخلی برای تکمیل تجهیزات، تهیه مواد مصرفی و کالاهایی که اکنون صنعت فولاد از کشورهای خارجی وارد می‌کند در بومی‌سازی خلاصه می‌شود. به همین دلیل، از دانشمندان داخلی حمایت می‌کنیم تا مواد اولیه و تجهیزات در داخل کشور تولید شود.

وی ادامه داد: اکنون بخش عمده‌ای از مواد اولیه- حدود 95 درصد- در داخل کشور تولید می‌شود و فقط برخی مواد خاص مانند الکترودها یا پرمنگنزها را از کشورهای خارجی وارد می‌کنیم، اما عمده مواد ما که آهن اسفنجی و کنسانتره است، از داخل تامین می‌شود. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با بیان این‌که کشورهای هدف صادراتی فولاد ایران آسیای‌ دور، میانه و اروپا هستند عنوان کرد: بر اثر تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی مشکلاتی بر سر راه صادرات فولاد کشور ایجاد شده است که برای رفع این مشکلات و چالش‌ها، تلاش‌های زیادی از مسیرهای مختلف در حال انجام است.


پذیرش ریسک بومی‌سازی

یکی از ویژگی‌های مهم نخستین نمایشگاه و جشنواره ملی فولاد ایران توجه ویژه به شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها در حوزه بومی‌سازی است که با تکمیل بانک اطلاعاتی تأمین‌کنندگان، فرایند ارزیابی و انتخاب آنها تسهیل می‌شود و حتی در مواردی حمایت مالی از تأمین‌کنندگان صورت می‌گیرد. بنابراین، نکته قابل توجه در این رویداد صنعتی و معدنی پذیرش ریسک بومی‌سازی از سوی فولادسازان و شرکت‌های بزرگ معدنی و حمایت آنها از داخلی‌سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز بود که برای اولین بار در کشور اتفاق می‌افتد. معاون اجرایی پروژه‌های شرکت فولاد مبارکه نیز درباره ویژگی‌های این نمایشگاه گفت: بنا بر دستور مدیرعامل فولاد و با هماهنگی انجمن آهن و فولاد ایران، بر آن شدیم نمایشگاهی برگزار کنیم تا زمینه‌های فعالیت صنعتگران داخلی را به نمایش بگذاریم. 

«احمد سعیدبخش» افزود: برگزاری نمایشگاه این امکان را برای فولادسازان فراهم می‌کند که از توانایی‌های داخلی برای ساخت تجهیزات بهره ببرند و به نحوی با تحریم‌ها مقابله کنند. 
در سال‌های اخیر سعی کرده‌ایم بیشتر تجهیزاتمان را از داخل کشور تهیه کنیم و از توانمندی‌های داخلی بهره‌مند شویم. خوشبختانه در این زمینه موفق بودیم و بیش از 80 درصد پروژه‌ها را بومی‌سازی کرده‌ایم. وی ادامه داد: یکی از این پروژه‌ها طرح «افزایش ظرفیت صبا» بود که در راستای آن بیشتر قطعات وارداتی از سوی شرکت‌های خارجی به همت صنعتگران داخلی تهیه و تامین شد و طرح موفقی بود.


حمایت از سرمایه‌گذاران

مدیر برنامه‌ریزی خرید و بومی‌سازی شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز در حاشیه این نمایشگاه درباره تفاوت نمایشگاه ملی فولاد ایران با نمایشگاه‌های مشابه که در سال‌های گذشته برگزار می‌شد، گفت: در نمایشگاه فعلی رویکرد شرکت‌کنندگان حمایتی است و شرکت‌هایی که بخواهند سرمایه‌گذاری کنند و نیاز به کمک مالی داشته باشند، از سوی ما حمایت می‌شوند تا بتوانیم در کنار هم برای برون‌رفت از تحریم‌ها، کالاهای مورد نیاز را در داخل کشور تولید کنیم. 

«حسین همت‌گیر» افزود: بومی‌سازی در صنعت فولاد مبارکه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ما به‌ویژه در شرایط تحریم می‌توانیم نیازهای خود را با بومی‌سازی رفع و وابستگی به کشورهای خارجی و شرکت‌های اروپایی را کمتر کنیم. وی عنوان کرد: اکنون فولاد مبارکه حدود 90 درصد مواد اولیه مورد نیاز خود را از داخل کشور تامین می‌کند، اما هنوز در زمینه قطعات و تجهیزات، وابسته به کشورهای خارجی هستیم و برای بومی‌سازی در این زمینه‌ها باید بیشتر کار کرد. 

همت‌گیر همچنین با اشاره به برگزاری این نمایشگاه درباره برپایی میزهای تخصصی در این رویداد گفت: در این نمایشگاه 8 میز تخصصی و کارگروه تخصصی شامل بخش‌های مواد اولیه، نسوز، مکانیک، برق، انرژی سیالات، و بخش مهندسی و فناوری تشکیل دادیم که در قالب این کارگروه‌ها افراد خبره از دانشگاه‌ها، متخصصان فولاد مبارکه و دیگر صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان یا مدعی ساخت یک محصول به این میزهای تخصصی مراجعه و نیازهای شرکت‌های فولادی و معدنی را جمع‌آوری می‌کنند. 

پس از آن، این افراد به انجمن فولاد مراجعه می‌کنند و انجمن برای این نیازهای تجمیع‌شده برنامه‌‌ریزی می‌کند تا حمایت مالی برای تولید انبوه صورت بگیرد. 


ویژه‌برنامه‌های جشنواره

جشنواره ملی فولاد همراه با سخنرانی، پنل‌های تخصصی و اهدای جوایز ملی فولاد همراه بود و در نمایشگاه بومی‌سازی نیز تولیدکنندگان فعال کشور در کنار تأمین‌کنندگان حضور داشتند. شرکت‌کنندگان در جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد علاوه بر حضور در کارگاه‌های تخصصی، سخنرانی‌ها و پنل‌های تخصصی و مذاکرات تجاری، به معرفی کارنامه بنگاه تولیدی خود در حوزه بومی‌سازی پرداختند و در فضایی تخصصی در جریان توانمندی شرکت‌های داخلی در حوزه بومی‌سازی، توسعه فناوریی و ساخت داخل قرار گرفتند.

این خبر را به اشتراک بگذارید