• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 24 دی 1397
کد مطلب : 44634
+
-

مشکل آب شرب در اهواز

قطعی مکرر آب، اهوازی ها را کلافه کرده اما مسئولان آبفای اهواز می گویند این مشکل فراگیر نیست

نمای نزدیک
مشکل آب شرب در اهواز

سیدعلیرضا شریفی|   اهواز- خبرنگار:


معضل آب آشامیدنی در اهواز روزبه روز ابعاد تازه‌تری پیدا می‌کند و مدیران خوزستان هر روز وعده جدیدی برای حل این مشکل می‌دهند، اما این وعده  ها تاکنون در حد سخن  مانده و شهروندان شاهد هیچ گشایشی در این زمینه نبوده‌اند.
این روزها اکثر نقاط کلانشهر اهواز یا آبی بی کیفیت دریافت می‌کنند یا با قطعی مکرر آب در شبانه‌روز مواجه هستند.

مدیران شرکت آب و فاضلاب اهواز فرسوده بودن زیرساخت‌ها، تعدد انشعابات غیرمجاز و استفاده غیرمتعارف از آب شرب را عامل به‌وجود آمدن این وضعیت می‌دانند، اما تاکنون هیچ راه حلی برای پایان دادن به این معضل ارائه نداده اند.

قرار بود با بهره برداری از طرح آبرسانی «غدیر»، آب باکیفیت و پایدار وارد لوله های خانه‌های اهواز و مردم چند شهر و روستای دیگر خوزستان شود، اما این طرح که مبلغ سنگینی نیز برای اجرای آن هزینه شد، ناکام از کار بیرون آمده و نتوانسته رضایت شهرنشینان و روستاییان را به دست آورد و مردم همچنان از قطع مکرر یا کیفیت پایین آب رنج می‌برند . قطع مداوم آب در اهواز طی یک‌ماه اخیر تا جایی پیش رفته است که اذهان عمومی دچار شائبه سهمیه بندی آب این شهر شده است؛ موضوعی که البته مسئولان، آن را تکذیب کرده اند.مشکل قطعی یا افت فشار آب در اهواز سال هاست که شهروندان را آزار می دهد و موضوع تازه‌ای نیست، اما بعد از اجرای طرح غدیر در تیرماه امسال و تاکید مسئولان کشوری و استانی مبنی بر این که با افتتاح این طرح، مشکلات آب شرب حل خواهد شد، شهروندان انتظار نداشتند به همین زودی دوباره در زمینه آب با بحران روبه‌رو شوند.


سهمیه بندی آب اهواز

یک شهروند اهوازی در این زمینه به همشهری می‌گوید: چند وقتی است که آب اهواز روزی دو یا سه بار قطع می‌شود و این موضوع سبب ایجاد مشکلات متعدد برای خانواده‌ها شده است. در صورتی که این قطعی‌ها به‌صورت هدفمند است، باید به مردم اطلاع داده شود تا مردم بتوانند برای زندگی خود برنامه ریزی کنند. 
«رضا خنیفر» ادامه می‌دهد: برخی می‌گویند که آب اهواز سهمیه‌بندی شده و به همین دلیل در ساعات مختلف آب مناطقی از شهر قطع می‌شود تا دیگران بتوانند از آب لوله‌کشی استفاده کنند. از مسئولان می‌خواهیم که صحت و سقم این خبر را اطلاع رسانی کنند.


قطعی مداوم

مدیر یکی از مدارس مقطع ابتدایی در منطقه سپیدار اهواز به همشهری می‌گوید: شاید برای برطرف کردن نیازهای غذایی بتوانیم با خرید آب از مغازه‌ها مشکل را حل کنیم، اما مسائل بهداشتی از نکات مهم ماجراست که باید به آن ورود شود.
«عزت محمدی» اظهار می کند: قطعی‌های مکرر و مداوم آب در منطقه سپیدار سبب شد با هزینه دانش‌آموزان یک تانکر آب تهیه شود اما در ساعاتی که با قطعی آب مواجه هستیم به دانش آموزان اجازه خوردن نمی‌دهیم چرا که این آب قابل خوردن نیست و فقط برای مسائل بهداشتی کاربرد دارد.

این مدیر مدرسه می‌افزاید: قطعی آب در مدرسه شاید زیاد به چشم نیاید اما در ماه گذشته علائم آلودگی به شپش در چند دانش آموز دیده شد و این مسأله به استحمام دانش‌آموزان برمی‌گردد. والدین یکی از دانش‌آموزان می‌گفت که آنها در طبقه پنجم یک آپارتمان زندگی می‌کنند و آب با فشار مناسب به منزل آنها نمی‌رسد. برای همین فرزند آنها هفته‌ای یک بار در خانه مادربزرگش حمام می‌کند.
وی می‌گوید: این‌گونه مسائل بهداشتی هم بر دانش‌آموزان دیگر تأثیر منفی می‌گذارد و هم خود دانش آموز به دلیل غیبت، از درس عقب می‌ماند. لازم است که راه حلی اندیشیده شود تا دانش آموزان مقطع ابتدایی با این معضلات مواجه نشوند.


خسته شده ایم

یکی دیگر از شهروندان اهوازی می‌گوید: موضوع قطعی آب به یک مسأله تکراری تبدیل شده و از بیان آن خسته شدیم. او می‌افزاید: هروقت این مسأله را با شرکت آبفا در میان گذاشتیم این پاسخ را شنیدیم که در منطقه کوی علوی تعداد انشعابات غیرمجاز بالا است و این مسأله روی کیفیت و فشار آب در این منطقه تأثیر منفی گذاشته است.

«رسول عمویی» بیان می‌کند: مسأله انشعاب مجاز آب یک مسأله مهم است و شهروندان ساکن در کوی علوی مدام این سوال را می‌پرسند که چرا باید برای آب بی‌کیفیت هزینه کنیم؟ ما برای مصارف خوراکی آب تصفیه شده را از بیرون می‌خریم و برای مصارف غیرشرب هم مجبور هستیم از این آب استفاده کنیم، برای همین درست نیست که ما برای یک کالا دو هزینه متفاوت پرداخت کنیم.

این شهروند ادامه می‌دهد: البته اگر آب و فاضلاب اهواز معتقد است که انشعابات غیرمجاز روی کیفیت و فشار آب منطقه کوی علوی تأثیر گذاشته است، راه حل ساده‌ای دارد و آن هم این است که انشعابات آب غیرمجاز را جمع آوری کند. وقتی که نه کیفیت و فشار آب بهبود پیدا می‌کند و نه انشعابات غیرمجاز جمع آوری می‌شوند، یعنی شرکت آبفا کاری برای حل مشکل نمی‌کند.


دلایل بروز معضل آب در اهواز

یک کارشناس مسائل آب به همشهری می‌گوید: رئیس مرکز بهداشت خوزستان در فروردین ماه امسال گفته بود با وجود کلرزنی و مطلوبیت میکروبی، آب اهواز کیفیت ندارد و برای همین مردم مجبور به خرید آب از خودروهای غیراستاندارد عرضه آب هستند. این مسأله نشان می‌دهد که حتی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز درباره سلامت آب این کلانشهر تردید دارند.

«محمدامین جعفری» می‌افزاید: فرسودگی تصفیه‌خانه‌های شهر، فرسودگی مخازن نگهداری آب و شبکه توزیع و همچنین نقاط تلاقی آب و فاضلاب در کیفیت آب اهواز تأثیر دارد. با وجود کلرزنی و مطلوبیت میکروبی آب باید گفت آب اهواز کیفیت ندارد.

جعفری درباره دلیل بروز بحران در وضعیت آب شهری اهواز می‌گوید: در گذشته توسعه شهر بدون ضوابط انجام شد و هرجا که مردم ساکن می‌شدند، شرکت آبفا موظف به ارائه خدمات به آنها می‌شد. در ابتدا شاید مشکلی در این زمینه به وجود نمی‌آمد، اما گسترش بی ضابطه سبب شد که عمر این شبکه‌ها کاهش یابد و با افزایش تعداد ساکنان این موضوع با افت فشار و کاهش کیفیت به چشم بیاید. البته از کم کاری آبفا در نداشتن آینده نگری در احداث شبکه‌ها هم نباید غافل شد.
این کارشناس اضافه می کند: اما بزرگ ترین دلیل معضل آب در اهواز، نبود مدیریت یکپارچه شهری است.


کمک گرفتن از مردم برای حل مشکل

جعفری با بیان این که مشکلات موجود در بحث کیفیت و فشار آب قابل انکار نیست، عنوان می‌کند: شرکت آبفا در این زمینه می‌تواند با فرهنگ سازی، بخشی از مشکلات را حل کند. بخش دیگری از این مشکلات نیز با تعامل بین بخشی با شهرداری و اصناف هم قابل حل است.

این کارشناس مسائل آب می‌گوید: در بخش فرهنگ سازی باید به مردم نحوه صحیح نصب پمپ آب، ذخیره‌سازی آب در تانکر و روش‌های صحیح نصب دستگاه تصفیه آب آموزش داده شود. برای نمونه اگر در آپارتمان‌های با طبقات زیاد آب به یک تانکر منتقل شود و پمپ‌های آب به این تانکرها وصل شوند همه ساکنان این مجتمع مسکونی از آب با کیفیت و با فشار مناسب بهره می‌برند.

وی ادامه می‌دهد: همچنین در برخی از مناطق اهواز دیگر ظرفیت فعالیت رستوران‌های جدید و یا حتی احداث آپارتمان‌های جدید وجود ندارد و این موضوع با تعامل بین شهرداری و آبفا قابل حل است اما متأسفانه هم آبفا در واگذاری انشعاب آب تجاری و هم شهرداری در صدور مجوز، به درآمدهای مقطعی توجه می‌کنند و حاضر به انجام این کار نیستند.


لزوم حل مشکل

این کارشناس آب با انتقاد از مدیران شرکت آبفا اهواز می‌گوید: اخیراً مدیرعامل شرکت آبفا وضعیت شبکه آب و فاضلاب اهواز را به یک بیمار سرطانی تشبیه کرده بود. به نظرم بهتر است مدیران شرکت آبفا به جای طرح این سخنان، به حل مشکل بپردازند.وی می‌افزاید: در سال 95 دولت از اختصاص بودجه‌ لازم برای حل مشکل آب و فاضلاب اهواز در سه سال خبر داده بود و به نظر بنده دو سال بعد از انتشار این خبر، فرصت خوبی است که مسئولان شرکت آب و فاضلاب اهواز توضیحات لازم در این زمینه را ارائه دهند و بگویند تاکنون چه اقداماتی انجام شده است.


تعمیر کانال آبرسانی 

 «آرش محجوبی» معاون طرح و توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان از در دست تعمیر بودن خط شکسته شده کانال آبرسانی غدیر خبر داد و به خبرنگاران گفت: در حال تعمیر خط انتقال آب هستیم اما زمانی که باران می‌بارد یا سیلابی در منطقه رخ می‌دهد، شاهد ورود رسوبات به بخش‌هایی از کانال هستیم که منجر به توقف عملیات تعمیر می‌شود. 

زمانی که این رسوبات وارد کانال می‌شود، باید کار را متوقف کرد تا رسوبات از کانال خارج شوند و مجددا عملیات تعمیر را از سر گرفت. محجوبی گفت: در تلاشیم تعمیرات این کانال که آب را از سد تنظیمی پای‌پل به ام‌الدبس (مرکز تغذیه آب طرح غدیر) می‌رساند، در اواسط اسفند امسال و پیش از آغاز فصل گرم به اتمام برسانیم و بتوانیم آب را در آن رهاسازی کنیم. وی اضافه کرد: هرچند که بارندگی و وقوع سیلاب‌ عملیات تعمیر را با وقفه‌هایی مواجه می‌کند، اما پیمانکاران این طرح با بیشترین سرعت در حال کار هستند.


مشکل قطعی آب در اهواز موردی است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز در گفت‌وگو با همشهری، مشکل یک‌ماهه قطعی آب در اهواز را نپذیرفت و گفت: این مشکل عمومی و فراگیر نیست و شاید موردی باشد و به نحوه دسترسی فرد به اشتراک آب بستگی دارد. وگرنه قطعی برنامه‌ریزی شده یا قطعی طولانی‌مدت آب در اهواز نداریم.
«فردوس کریمی» تاکید کرد: اگر کسی مدعی قطعی آب است، به ما اطلاع بدهد تا مشکل را بررسی کنیم.
کریمی گفت: اگه آدرس منزلی را که ادعا می‌شود با مشکل قطعی آب مواجه است، نداشته باشیم، این موضوع پیش می‌آید که ممکن است کسی برای تخریب آبفا و زیر سوال بردن خدمات ما خبرسازی کرده باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید