• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 27 دی 1396
کد مطلب : 4462
+
-

مهم‌ترین دلایل امنیتی برای آپدیت اندروید

بسیاری از کاربران مبتدی اندروید، با توجه به اینکه نیازهایشان به واسطه امکانات نسخه حاضر کاملا مرتفع می‌شود، نیازی به ارتقای آن نمی‌بینند؛ حتی اگر نسخه جدید برای گوشی آنها نیز عرضه شود، اما هشدارهای امنیتی مختلفی وجود دارد که شما را برای آپدیت به نسخه جدید قانع می‌کند.  

محدودیت برنامه‌های متفرقه

 

برخلاف iOS، اندروید به شما اجازه می‌دهد تا فایل‌های نصبی از هر منبعی را نصب کنید. اجازه‌ای که شما در تنظیمات برای نصب این دست برنامه‌ها می‌دهید، خطر امنیتی بالقوه‌ای را در گوشی شما ایجاد می‌کند؛ اما حالا نسخه جدید اندروید به شما این امکان را می‌دهد تا تنظیمات بیشتری در این زمینه اعمال کنید؛ مثلا می‌توانید تنظیم کنید که فایل‌های دریافتی از طریق اپ‌استور آمازون نصب شوند اما فایل‌های نصبی دانلود شده از طریق گوگل کروم نصب نشوند.

 

مقابله بهتر با بدافزارها

 

در نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید این امکان وجود داشت که برنامه‌ها با تغییراتی در عملکرد سیستم عامل، هنگام اجرای آن در پس‌زمینه شروع به‌کار کنند و باتوجه به مخفی‌بودن هنگام بوت، از دید برنامه‌های آنتی‌ویروس پنهان می‌شدند. حالا با سیستم ارتقایافته اندروید، از اجرای اینگونه برنامه‌ها در زمان شروع به‌کار جلوگیری به عمل می‌آید.

 

پایان نسخه منسوخ SSL

 

در سال 2014گوگل متوجه شد که سیستم امن اجرای سایت‌ها (SSL نسخه سوم)، دچار ایرادهای امنیتی است. در اندروید جدید پشتیبانی از این نسخه منسوخ‌شده پایان می‌یابد و TLS جایگزین آن می‌شود که امنیت بسیار بهتری را برای ایجاد ارتباط و اجرای سایت‌ها برای کاربر نهایی به همراه خواهد داشت.

 

امنیت استفاده از Wi-Fi عمومی

 

همه می‌دانند که استفاده از Wi-Fi عمومی، جدا از مزیت‌هایش مشکلات عدیده امنیتی دارد؛ با این حال گوگل در اندروید جدید، سیستم محافظتی جدیدی بر پایه VPN بنا کرده که می‌تواند هنگام استفاده از اینگونه سرویس‌ها به‌کار افتاده و امنیت شما را تا حد زیادی تضمین کند؛ البته متأسفانه این امکان تنها در برخی مدل گوشی‌ها فعال است و همه از آن بهره نمی‌برند. امکانات امنیتی دیگری نیز بر پایه سخت‌افزار اضافه شده که همه آنها شامل چند مدل خاص گوشی می‌شوند.

 

پشتیبانی از قطعات امنیتی  

امروزه تجهیزاتی امنیتی ارائه می‌شود که به‌صورت جداگانه به گوشی متصل شده و حافظه داخلی خود را دارد. این قطعات می‌توانند در مواقع دزدی یا دسترسی فیزیکی به گوشی، به‌صورت خودکار، حافظه خود و بعضا گوشی را پاک کنند تا اطلاعات مهم شما به‌دست رباینده نیفتد. این قطعات ابتدا برای گوشی‌های پیکسل عرضه شده و برنامه ارائه آن برای دیگر گوشی‌ها نیز ریخته شده است. حالا هم اندروید جدید از اینگونه قطعات به‌طور کامل پشتیبانی می‌کند تا در آینده شاهد رشد آنها باشیم.

 

پشتیبانی از رمز‌های دومرحله‌ای

 

همانطور که می‌دانید رمزهای دومرحله‌ای می‌توانند از یک دستگاه فیزیکی نیز پشتیبانی کنند؛ مثلا رمز اول اثر انگشت شما باشد و رمز دوم یک قطعه فلش مانند. در گذشته کسانی که اطلاعات بسیار حساسی در گوشی خود داشتند، برای استفاده از اینگونه دستگاه‌های امنیتی دردسر زیادی داشتند اما حالا اندروید جدید از آنها پشتیبانی می‌کند و شما کافی‌ است آن را از طریق پورت‌های ورودی به گوشی متصل کنید.

 

جلوگیری از سوءاستفاده هکرها

 

بعد از ارائه چندین قابلیت جدید همچون امکان دیدن تصویر در تصویر زمان نمایش ویدئوها، هکرها توانستند از این بستر برای اجرای بعضی بدافزارها یا نمایش پیغام‌های فریب‌دهنده به وسیله پاپ‌آپ اقدام کنند؛ همین باعث شد گوگل به تکاپو بیفتد و حالا در نسخه جدید اندروید کاملا جلوی این قضیه گرفته شده و عملا دیگر نمی‌توان از این بستر برای انجام چنین کاری استفاده کرد

این خبر را به اشتراک بگذارید