• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 24 دی 1397
کد مطلب : 44609
+
-

ماهواره‌ها در خدمت بحران‌های زیست‌محیطی

 سرپرست معاونت توسعه کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران با بیان اینکه کشورمان از نظر ریسک وقوع بلایای طبیعی رتبه یازدهم را در جهان دارد، گفت: داده‌های ماهواره‌ای به کمک مدیریت بهینه بحران‌های زیست‌محیطی می‌آیند.
علی صادقی‌نائینی در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: سازمان ملل متحد گزارشی منتشر کرده که در آن 191کشور جهان از جهت ریسک وقوع بلایای طبیعی رتبه‌بندی شده‌اند. براساس این گزارش، ایران در بین 191کشور از نظر وقوع انواع بلایای طبیعی رتبه یازدهم را دارد. به گفته وی، ایران رتبه نخست ریسک جهان در زمینه زلزله و در زمینه خشکسالی رتبه سی‌ودوم جهان و در حوزه سیل رتبه بالای 50 را به‌خود اختصاص داده است.  وی با اشاره به اینکه سازمان فضایی ایران به‌صورت دائم پدیده خشکسالی، گردوغبار و نیز سیل و زلزله را پایش می‌کند، اطلاعات پایش روزانه گردوغبار در سایت سازمان فضایی ایران نشان می‌دهد از ابتدای امسال تاکنون بیش از 30 رویداد مختلف گردوغبار در کشور رخ داده که بیشتر تمرکز آن در منطقه جنوب شرق کشور بوده است؛ درحالی‌که پارسال هم جنوب شرق و هم جنوب غرب ایران متاثر از این پدیده بودند. صادقی‌نائینی تأکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد پدیده‌های گردوغباری که امسال در جنوب شرق کشور روی داده، شدت بیشتری داشته و از شدت وقوع توفان‌های گردوغبار در مناطق جنوب غرب کاسته شده است. 

 11 هزار هکتار اراضی هورالعظیم  در آتش سوخت
وی درباره استفاده از داده‌های ماهواره‌ای برای پایش آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی کشور گفت: در زمینه آتش‌سوزی، آخرین اقدام‌هایی که انجام شد، مربوط به پایش تالاب هورالعظیم بود که به‌طور روزانه محل آتش‌سوزی و مساحت آن بررسی می‌شد.  تحلیل داده‌های ماهواره‌ای از روز وقوع آتش‌سوزی در 20 خرداد امسال تا اواخر مهرماه ادامه داشت که در نهایت مشخص شد حدود 11 هزار هکتار از اراضی هور به‌صورت کامل تخریب شده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید