• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 24 دی 1397
کد مطلب : 44545
+
-

آپدیت اضطراری نقشه مغناطیسی زمین

آپدیت اضطراری نقشه مغناطیسی زمین


دانشمندان می‌گویند، حرکات بی‌قاعده میدان مغناطیسی زمین باعث شده سیستم‌های مسیریابی جهانی موسوم به GPS دچار اختلال شوند. آنها می‌گویند، حرکت سریع درون زمین باعث این تغییرات شده و برای رفع آن، سامانه‌های مسیریابی دنیا تنظیمات‌شان را تغییر داده‌اند. به‌گزارش ایندیپندنت، به‌جز خودروهای شهری و بین‌شهری، سامانه‌های موقعیت‌یاب بین‌المللی که با نام اختصاری «جی‌پی‌اس»‌ در جهان شناخته می‌شوند، برای مسیریابی هواپیماها، کشتی‌ها و حتی برای برخی انواع اتصال اینترنتی کاربردهای جدی و حتی حیاتی دارند. این سامانه‌های موقعیت‌یاب بنا به وضعیت قرارگیری جهت‌های جغرافیایی زمین،  وضعیت حرکت و موقعیت‌ها را مشخص می‌کنند. با تغییراتی که اخیرا در پوسته زمین به‌وجود آمده، این جهت‌های قراردادی نیز عوض شده و باید تغییر کنند تا دستگاه‌ها همچنان کارایی‌شان را حفظ کنند.


حرکت سریع قطب شمال مغناطیسی
دانشمندان گفته‌اند، دلیل این تغییرات در جهت‌یابی زمین، حرکت بسیار سریع قطب شمال مغناطیسی زمین به سمت سیبری است. درحالی‌که آهن مایع در اطراف هسته زمین می‌چرخد، میدان مغناطیسی و در نتیجه قطب‌های زمین نیز به‌تدریج و اغلب غیرمنتظره تغییر می‌کنند. برای اجتناب از این مشکل، دانشمندان به‌طور دوره‌ای مدل مغناطیسی جهان را به‌روزرسانی می‌کنند. آخرین‌بار در سال ۲۰۱۵ میلادی این سیستم به‌روزرسانی شد و قرار بود به‌روزرسانی بعدی سال۲۰۲۰ انجام شود. اما میدان مغناطیسی چنان به سرعت و بی‌قاعده تغییر کرده که محققان آمریکایی و انگلیسی هنگام یک کنترل روتین در اوایل۲۰۱۸ میلادی متوجه شدند باید گام‌های بلندی در این رابطه برداشته شود.


مدل جدید مغناطیسی زمین
دانشمندان می‌گویند، سرعت و حرکت میدان مغناطیسی زمین در طول 40سال گذشته تغییرات چشمگیری داشته و به‌نظر می‌رسد، در آینده نزدیک به‌روزرسانی نقشه‌های قدیمی جوابگو نباشد. آنها می‌گویند، احتمالا به‌زودی مجبور باشند یک مدل جدید درباره میدان مغناطیسی زمین ارائه کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید