• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 24 دی 1397
کد مطلب : 44512
+
-

لعیا جنیدی، عباسعلی کدخدایی و محمد جواد ظریف درباره رفع ابهام‌های لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم به تفاهم صد‌درصدی نرسیدند

مذاکره سه‌جانبه درباره CFT

 روز گذشته لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور از پایان جلسات سه‌جانبه‌ خود با محمدجواد ظریف وزیر خارجه و عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان خبر داد و گفت:‌ «این جلسات در راستای حفظ منافع ملی و رفع دغدغه‌های موجود در زمینه CFT بود که به هرحال به پایان رسید.» لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم CFT یکی از لوایح چهارگانه گروه ویژه‌ اقدام مالی (FATF) است که شورای نگهبان به مصوبه مجلس شورای اسلامی در این لایحه ایراد گرفته است. جنیدی در گفت‌و‌گو با تسنیم افزود: «ما در این جلسات سعی کردیم با شورای نگهبان تعاملی برای سؤال‌های صورت‌گرفته داشته باشیم اما در نهایت آنها دو، سه مورد را پذیرفتند و بقیه را رد کردند و حالا اگر روی آن اصرار شود این لایحه به مجمع خواهد رفت.» وی همچنین گفته که در جلسه آتی مجمع تشخیص مصلحت نظام موضوع «پالرمو» در دستور کار خواهد بود و احتمالا CFT پس از پالرمو در دستور کار مجمع قرار بگیرد.

تصویب لایحه CFT طی ماه‌های گذشته در رفت و برگشت میان نهادهای قانونگذاری فرآیندهای پیچیده و طولانی را پشت سر گذاشته است؛ یک‌ماه پس از تصویب این لایحه توسط مجلس در 15مهرماه، شورای نگهبان‌ بالغ بر ۲۲ مغایرت با شرع و قانون اساسی در این لایحه را مشخص کرد. این لایحه بار دیگر برای اصلاح و تامین نظر شورای نگهبان به مجلس بازگردانده شد. مجلس و کمیسیون امنیت ملی نیز برای رفع ایرادات مورد نظر شورای نگهبان، جلسات متعددی را با حضور مسئولان از دستگاه‌های مختلف اعم از شورای نگهبان، وزارت خارجه، وزارت اطلاعات و مجمع تشخیص و... برگزار کرد؛ در نهایت مجلس 2 مورد از ایرادات را اصلاح و برای 12مورد اصلاح مشروط انجام داد و 7مورد ایرادات را نیز به مجمع تشخیص ارسال کرد. مجلس همزمان لایحه اصلاح شده را بار دیگر برای شورای نگهبان ارسال کرد، اما شورای نگهبان لایحه را به مجلس ارجاع داده و اعلام کرد که فقط 3مورد از ایرادات برطرف شده و بقیه به قوت خود باقی است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره آخرین وضعیت لایحه CFT گفته که باید به ایرادات مورد نظر شورای نگهبان، 7مورد ایراد مجمع را هم که مربوط به استرداد و احکام دادگاه‌های خارج از ایران بود و براساس رویه قانونگذاری در ایران به مجمع تشخیص ارجاع می‌شوند، افزود. به گفته حشمت‌الله فلاحت پیشه، با این تفاسیر 19مورد از ایرادات شورای نگهبان به لایحه CFT باقی بود که بررسی آن در دستور کار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی قرار گرفت، در آخرین جلسه کمیسیون ایرادات شورای نگهبان به لایحه CFT با حضور عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت کمیسیون تصمیم گرفت بر نظر قبلی خود اصرار کند و قرار شد به صحن علنی برای تصمیم‌گیری نهایی ارجاع شود. چالش‌های پیش روی تصویب CFT به‌عنوان جنجالی‌ترین لایحه از لوایح چهارگانه FATF در حالی است که مدت زمان زیادی تا پایان ضرب‌الاجل چهارماهه FATF باقی نمانده است؛ تاکنون «لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم» و «لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» تعیین تکلیف شده و به تصویب نهایی رسیده‌اند، پالرمو(لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته) نیز در نوبت بررسی مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دارد. این در حالی است که موانع مهمی پیش روی تصویب مهم‌ترین و چهارمین لایحه یعنی لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم CFT قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید