• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 23 دی 1397
کد مطلب : 44480
+
-

ایلام چشم‌‌ به ‌‌راه اجرای طرح جامع شهری

معاون راه و شهرسازی استان: هدف از اجرای این طرح، بهبود امکانات شهری و ارتقای سطح رفاه اجتماعی شهروندان است

در شهر
ایلام چشم‌‌ به ‌‌راه اجرای طرح جامع شهری

مریم نظری|   ایلام –خبرنگار:

افزایش تعداد شهرها و تمایل مردم به شهرنشینی، برنامه‌ریزی برای شهرها را بسیار ضروری و حیاتی کرده و تدوین برنامه‌هایی همچون طرح جامع شهری و طرح تفصیلی ناشی از همین مساله است.
طرح جامع شهری با هدف مشخص کردن ابعاد توسعه شهر و نیز تامین نیازمندی‌های آن بر مبنای اهداف توسعه شهری تهیه می‌شود.

در این طرح که چشم‌انداز اجرای آن بلندمدت است، نحوه استفاده از اراضی و منطقه‌‌بندی مربوط به حوزه‌های مسکونی، صنعتی، تجاری، اداری و کشاورزی مشخص می‌شود. همچنین نیاز شهر به تاسیسات، تجهیزات و تسهیلات شهری و سطح لازم برای آنها، نیازمندی‌های عمومی شهر، ترمینال، فرودگاه و... تعیین و مقررات مربوط به موارد یادشده و همچنین ضوابط حفظ بناهای تاریخی و مناظر طبیعی تهیه و تنظیم می‌شود.

مسئولان استان ایلام چند سالی است که خبر از اجرای طرح جامع شهری در شهر ایلام می‌دهند، اما این مهم تاکنون اجرایی نشده است. این در حالی است که با توجه به این‌که شهر ایلام مرکز استان است و زیباسازی و بافت شهری آن اهمیت زیادی دارد، اجرای این طرح می‌تواند تاثیر شگرفی در توسعه آن داشته باشد.


مشخصه‌های طرح جامع شهری

«علی‌اصغر کاظمی» مدیرکل راه و شهرسازی استان در این خصوص می‌گوید: طرح جامع شهری ایلام، پس از گذشت 6 سال از تدوین آن، به ‌زودی ابلاغ می‌شود و درصدد هستیم که با همکاری شهرداری، تدوین این طرح و طرح تفصیلی را به طور مشترک به سرانجام برسانیم.

همچنین، معاون راه و شهرسازی استان نیز در این باره به همشهری می‌گوید: طرح جامع شهری به بهبود فضا و امکانات شهر و ارتقای سطح رفاه اجتماعی مردم می‌پردازد. در واقع هدف عمده همه طرح‌های جامع شهری ایجاد نظم در فضای شهر است.«علی‌نقی کرمی» با بیان این‌که اجرای طرح جامع شهری از نظر زمان‌بندی بلندمدت است، می‌افزاید: تعیین نیازهای شهری، مشخص کردن امکانات و محدودیت‌های منابع و تدوین راه‌حل‌ها از مهم‌ترین مشخصه‌های طرح‌های جامع شهری به شمار می‌روند.


افق 10 ساله طرح

معاون راه و شهرسازی استان ایلام عنوان می‌کند: طرح جامع شهری ایلام بعد از تصویب در مراجع استانی که بالاترین آن شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان است، به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ارسال می‌شود و باید به تصویب این شورا هم برسد تا آماده اجرا شود.

کرمی با بین این‌که این طرح نیازمند برنامه‌ریزی و ساماندهی است، می‌گوید: استفاده بهینه از اراضی شهری، مکان‌یابی کاربری‌های مسکونی، تعیین معابر و ... از مزایای اجرای این طرح به شمار می‌رود.
وی با اشاره به این‌که طرح جامع شهری ایلام برای سال 1405 تعیین شده و ممکن است در مدت اجرای آن تجدیدنظر شود، ادامه می‌دهد: این طرح افق 10ساله دارد و باید با متدها و تغییراتی که مناسب شرایط روز است، همخوانی داشته باشد.


توسعه شهر با توزیع خدمات

کارشناس مسائل شهری می‌گوید: طرح جامع شهری چارچوب‌ها و نیازمندی‌های آینده یک شهر و نیز بایدها و نبایدها و کاربری‌های مختلف را برای بلندمدت مشخص و به عنوان نقشه برای تمام برنامه‌های آتی عمل می‌کند.
«سیروس مجد» می‌افزاید: خطوط کلی توسعه شهر و توزیع خدمات در محدوده‌های مختلف به وسیله این طرح بلندمدت پیش‌بینی می‌شود و سایر برنامه‌های توسعه شهری از جمله ساخت ‌و سازها باید براساس این نقشه کلی انجام شود.
این کارشناس اظهار می‌کند: شهر ایلام، به عنوان مرکز استان، یک نماد است و باید به زیباسازی و بهسازی آن توجه و هرچه سریع‌تر طرح جامع شهری آن را اجرا کنیم.


نابسامانی در شهرهای استان

این کارشناس مسائل شهری با بیان این‌که مدیریت شهری در دنیای امروز نیازمند لوازم متعددی است که یکی از اصلی‌ترین آنها داشتن برنامه و طرح جامع شهری است، می‌گوید: این برنامه باید کامل باشد و تمام نیازهای یک شهر مدرن در آن لحاظ شود.مجد اضافه می‌کند: متاسفانه شهرهای استان ایلام از یک برنامه جامع شهری محرومند و همین سبب شده است شاهد نوعی شلختگی و نابسامانی در آنها و نیز عقب ماندنشان از توسعه باشیم.


توجه به نظر کارشناسان در تدوین طرح

استاندار ایلام نیز با تاکید بر لزوم انجام مطالعات فنی و علمی برای اجرای طرح جامع شهری ایلام می‌گوید: در این طرح باید مواردی ازجمله الحاق روستاها به شهر، کمربندی‌ها و کنارگذرها مدنظر قرار گیرند.
«قاسم سلیمانی دشتکی» اظهار می‌کند: توسعه شهر ایلام باید به گونه‌ای باشد که مردم در تمام نقاط شهر به ‌طور یکسان از سرانه‌ها و امکانات شهری برخوردار شوند.

وی با بیان این‌که تهیه طرح جامع شهری ایلام از سال 1391 آغاز و در آن به مسائل مهمی مانند کاربری‌ها، شبکه معابر و توسعه شهر در آینده توجه شد، می‌افزاید: در تدوین این طرح باید به نظرات کارشناسان متخصص توجه شود تا طرح با توجه به شرایط و امکانات موجود در استان ایلام تهیه شود و سرانجام موفقی داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید