• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 23 دی 1397
کد مطلب : 44459
+
-

سهامداران در انتظار رشد دوباره بورس

سهامداران برای سرمایه‌گذاری دوباره در بورس در حال برآورد آینده قیمت نفت و کالاهای پایه در سطح جهان هستند

 در شرایطی که بیش از چند هفته از رشد دوباره بورس می‌گذرد تحلیلگران بر این باورند نوسان‌های جدید قیمت نفت و کالاهای پایه معادلات جدید بازار سهام را ترسیم می‌کند و می‌تواند منجر به پرشتاب‌شدن سرعت رشد بورس شود.

به گزارش همشهری، پس از یک دوره صعود در تابستان که منجر به رشد انفجاری شاخص بورس شد، بازار سهام همزمان با آغاز پاییز وارد یک دوره رکود سنگین شد و در کمتر از 3ماه، بیش از 170هزار میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌های بورس کاسته شد. بخش زیادی از دلایل نزول بورس ناشی از کاهش قیمت دلار بود که منجر به افت ارزش سهام شرکت‌های صادرات‌محور شد چرا که به لحاظ بنیادی همزمان با رشد قیمت دلار درآمد شرکت‌های صادرات‌محور هم افزایش می‌یابد اما اکنون معادله در بازار سهام تغییر کرده است و عواملی همچون قیمت نفت و کالاهای پایه در سطح جهان اهمیت بیشتری نسبت به دلار برای بازار سهام پیدا کرده است؛ چرا که تغییرات قیمت نفت و کالاهای پایه می‌تواند منجر به تغییر درآمد و قیمت سهام شرکت‌های صادر‌کننده مواد خام شود. اکنون سرمایه‌گذاران در انتظارند تا ببینند آیا نوسان‌های قیمت نفت و کالاهای پایه در جهان می‌تواند منجر به صعود دوباره بورس شود.

هفته قبل فدرال‌رزرو که در طول یک سال گذشته مدام نرخ بهره را در آمریکا افزایش داده است اعلام کرد در آینده تغییرات قیمت سهام در وال‌استریت را هم در تعیین نرخ بهره مدنظر قرار خواهد داد. با این شرایط پیش‌بینی می‌شود از شتاب رشد نرخ بهره در آمریکا کاسته شود و درصورت کاهش نرخ بهره قیمت دلار در سطح جهان تضعیف و در مقابل قیمت کالاهای پایه و مواد خام در سطح جهان افزایش یابد. در چنین شرایطی با توجه به اینکه بازار سهام ایران عمدتا کامودیتی‌محور یا کالاپایه است این احتمال وجود دارد که همزمان با رشد قیمت‌های جهانی مواد خام شاخص بورس هم وارد یک دوره صعود دوباره شود.

در همین رابطه اواخر هفته قبل مدیریت تحقیق و توسعه بورس تهران با انتشار گزارشی به بررسی لایحه بودجه سال98 و اثر آن بر بازار سرمایه پرداخت و پیش‌بینی کرد با توجه به رشد 41درصدی منابع حاصل از نفت و فرآورده‌های نفتی به‌دلیل افزایش 48درصدی نرخ تسعیر ارز در لایحه بودجه سال1398، درآمد شرکت‌های فعال در حوزه نفت و فرآورده‌های نفتی افزایش یابد. از این‌رو با توجه به اینکه شرکت‌های این حوزه به‌عنوان یکی از بخش‌های پیشرو، سهم قابل‌توجهی از ارزش بورس دارند، انتظار بهبود رونق بازار سرمایه از طریق این بخش‌ها می‌رود.

در همین رابطه ولی نادی‌قمی، یک کارشناس بازار سرمایه هم محرک اصلی بازار سهام را نوسان قیمت کالاهای پایه (کامودیتی) دانست و گفت: بازار به این جمع‌بندی رسیده که با افزایش قیمت نفت، قیمت سایر مواد خام افزایش یافته و به‌تبع آن درآمد و سود شرکت‌های بورس و فرابورس افزایش خواهد یافت.

او با بیان اینکه با فروکش کردن التهابات ارزی، توجه بازار سهام دوباره به قیمت مواد خام در بازارهای جهانی (به‌ویژه قیمت نفت) معطوف شده است، افزود: حال اگر گزارش شرکت‌ها از عملکرد فصل پاییز همسو با انتظارات فعالان بازار سرمایه، مثبت باشد آنگاه افزایش اخیر در قیمت نفت، وزن بیشتری در افزایش قیمت سهام شرکت‌ها پیدا خواهد کرد و بازار بدون توجه به انواع ریسک‌ها و اطلاعات پیرامون آن، رشد خواهد کرد. نادی‌قمی با اشاره به اینکه برای حذف مازاد تقاضای نفت، به‌نظر می‌رسد برخی کشورهای مهم، تولید نفت‌شان را کاهش خواهند داد، گفت: به هر حال با وجود پیش‌بینی مازاد عرضه، قیمت نفت برای سال‌جاری میلادی به‌طور میانگین ۶۵ دلار برآورد می‌شود. در چنین شرایطی این احتمال وجود دارد که با افزایش قیمت مواد خام در سطح جهانی و همینطور رشد قیمت نفت بازار سهام با رشد مواجه شود اما عوامل دیگری همچون تحریم‌ها که منجر به کاهش مقدار فروش نفت شده است و بودجه98 هم در سرنوشت بازار سهام تأثیر بسیار زیادی دارند و ممکن است این عوامل منجر به کندی روند صعودی بازار سهام در فصل‌های پیش رو شوند.
هم‌اکنون دغدغه اصلی مربوط به تحقق درآمدهای نفتی و نیز تحقق مالیات بر ارزش افزوده در بودجه سال98 است و با توجه به تحریم‌های آمریکا، هم‌اکنون میزان فروش نفت کشور کمتر از یک میلیون بشکه در روز برآورد می‌شود که با رقم برآورد شده در لایحه بودجه فاصله دارد. از طرف دیگر با توجه به برآورد کمبود منابع ارزی برای واردات مواداولیه و کالاهای واسطه‌ای احتمال کاهش تولید در برخی از صنایع وجود دارد. با این حال به زعم تحلیلگران عامل نفت مولفه تأثیر‌گذارتری در آینده بازار سهام است.
محمدعلی احمدزاده‌اصل، یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم معتقد است: شرایط بنیادی بورس تهران این روزها بسیار مناسب برای سرمایه‌گذاری است. یکی از مهم‌ترین فاکتورهای اثر‌گذار در این زمینه قیمت جهانی نفت است که از ابتدای سال میلادی در مسیر رشد قرار گرفته است. وی در ادامه بیان کرد: از موضوعات مهمی که در این مدت سیگنال خوبی برای تقویت بنیادهای بورس بوده است، انتشار گزارش‌های ۹ماهه و تجدید ارزیابی دارایی‌ها در شرکت‌هاست؛ 2موضوع مهمی که می‌تواند چشم‌انداز مثبتی برای بازار سهام تا انتهای سال باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به شرایط رو به بهبود تولید و صادرات شرکت‌های بورس گفت: بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کوچک بورس از روزها قبل از شروع تحریم‌ها با مشکل تامین مواد اولیه دست و پنجه نرم می‌کردند. با وجود این، شرایط کنونی حاکی از آن است که رفته‌رفته فضای تولید به سمت بهبود حرکت می‌کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید