• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 23 دی 1397
کد مطلب : 44419
+
-

در نخستین نشست «تجارب موفق حوزه زنان در مدیریت شهری» عنوان شد

تصویب سیاست‌های عدالت جنسیتی در برنامه ششم

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، در نخستین نشست تجارب موفق حوزه زنان در مدیریت شهری، از ابلاغ شاخص‌های عدالت جنسیتی در آذر‌ماه امسال به تمام دستگاه‌های دولتی خبر داد. 

به گزارش همشهری، معصومه ابتکار گفت: «نقش زنان و خانواده در مدیریت شهری اهمیت فراوانی دارد و به‌طور قطع یکی از محورهای رشد و توسعه متوازن شهری است. ما بدون توجه به زنان و خانواده نمی‌توانیم به اهدافمان دست پیدا کنیم؛ بنابراین نگاه ما برنامه‌ریزی در این خصوص است.» او افزود: «حرکت ما باید مبتنی بر یک برنامه باشد. عدالت در ابعاد اقتصادی، جنسیتی و... یکی از آرمان‌های به ظاهر دست‌نیافتنی است. اینکه زنان و مردان بتوانند از همه‌‌چیز به یک اندازه و با حقوق اولیه برخوردار شوند از اهداف ماست و بحث عدالت را می‌توانیم با برنامه‌ریزی به‌دست بیاوریم.» معاون رئیس‌جمهور در امور زنان با اشاره به اینکه ماده101 قانون برنامه ششم کشور به عدالت جنسیتی تأکید دارد، گفت: «این موضوع باید در تمام ادارات جاری شود. ما سیاست‌های عدالت جنسیتی را تصویب و شاخص‌های کلی عدالت جنسیتی را‌ ماه گذشته به تمام دستگاه‌ها ابلاغ کردیم.» او عنوان کرد: «حدود 28زن هم‌طراز معاون وزیر هستند و این نشان‌دهنده اتفاقات خوبی در این حوزه است. اگر این اتفاق را در شهرداری بخواهیم باید در شوراهای اسلامی شهر به تصویب برسد.» فاطمه راکعی، سرپرست اداره کل امور بانوان شهرداری تهران در این نشست اظهار کرد: «مسئله ساختار حوزه زنان بسیار حائز اهمیت است. مسئله زنان در کشور، شهرداری تهران و بسیاری از کلانشهرها ساختار هماهنگی ندارد. ساختار باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند به کمک مدیرانش سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، اجرا، نظارت و پیگیری را اجرا کند. من در زمان ورودم به شهرداری تهران چنین تجمیعی را در نظر داشتم که هنوز محقق نشده است.» فاطمه راکعی خشونت‌زدایی، تامین محیط امن و تلاش برای ارتقای موارد بهداشتی و ورزشی را از مهم‌ترین موضوعات مربوط به زنان در شهر دانست و افزود: «این موارد در نظرسنجی از بیش از ۵هزار همکار خانم در شهرداری تهران مشخص شده است.»

عنوان کرد: «نیمی از جمعیت تهران و بسیاری از کلانشهرها زن هستند. حوزه زنان تداخل مفرط با حوزه‌های دیگر دارد. تامین امنیت زنان در فضاهای شهری، مناسب‌سازی‌، سلامت فیزیکی و احداث سالن‌های ورزشی چندمنظوره ازجمله مواردی است که برای بهبود شرایط بانوان باید در هر شهری به آن پرداخته شود.» سرپرست اداره کل امور بانوان شهرداری تهران با اشاره به اینکه به زنان ظلم مضاعف شده و نمی‌توانیم نسبت به  این امر بی‌تفاوت باشیم، گفت: «در حوزه زنان معتاد، آسیب‌دیده، متکدی و... در تهران سازمان خدمات اجتماعی داریم که تاکنون عملکرد خوبی نداشته است. در این زمینه ارگان‌های زیادی متولی هستند و تداخل کار باعث شده شاهد عملکرد خوبی نباشیم.» فاطمه راکعی با بیان اینکه نخستین جشنواره دختران را در شهر تهران داشته‌ایم، گفت: «این مسائل در شهر مغفول مانده‌اند و هر جای این کشور که هستیم باید به آن بپردازیم. محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در این نشست، گفت: «این روزها برای جشن چهلمین سال انقلاب آماده می‌شویم. در دوران انقلاب شاهد بودیم بخش عمده‌ای از نیروها و حاضران در تظاهرات به نحوه حاکمیت رژیم سابق، زنان بودند.» او عنوان کرد: «یکی از رویکردهای ساده برای رسیدن به مدیریت زنان می‌تواند ایده سهمیه جنسیتی باشد که من با این سهمیه‌ها موافق نیستم. فکر می‌کنم زنان باید تلاش بیشتری کنند که توانمندی‌ها و استعدادهای آنها زمینه بروز پیدا کرده و این توانمندی‌ها خودش را به ساختار مدیریتی کشور تحمیل کند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید