• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 27 دی 1396
کد مطلب : 4423
+
-

5 میلیارد تومان وام تشویقی برای حمایت از شبکه‌های اجتماعی داخلی

درحالی 5روز از رفع فیلتر دوهفته‌ای شبکه اجتماعی و پیام‌رسان تلگرام با دستور رئیس‌جمهور می‌گذرد که روز گذشته ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای‌عالی فضای مجازی با تأیید خبر رفع فیلتر تلگرام به دستور رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس شورای‌عالی امنیت ملی گفت: مدیران تلگرام به تعهدات خود در این خصوص عمل کرده‌اند. اما روز گذشته دبیر شورای‌عالی فضای مجازی که پیش از رفع فیلتر تلگرام بارها با رفع فیلترینگ این شبکه اجتماعی مخالفت کرده بود، حمایت تمام قد خود از پا گرفتن شبکه‌های اجتماعی داخلی را اعلام کرد. به گزارش مهر، او گفت: مصوبه‌ای را شورای‌عالی فضای مجازی درخصوص حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی ابلاغ کرده که براساس آن به تمام پیام‌رسان‌های داخلی وام بدون بهره تا سقف 5میلیارد تومان بدون ضمانت نامه و با سفته اعطا می‌شود. فیروزآبادی گفت: «اکنون نیز برای حمایت از این پیام‌رسان‌ها به تمامی آنها مکان و تخفیف پهنای باند داده شده و هزینه استفاده مردم از پیام رسان‌های داخلی نیز با یک سوم تعرفه عادی محاسبه می‌شود.» او با اشاره به اینکه 5پیام‌رسان منتخب داخلی را اعلام کرده‌ایم، گفت:‌ اعلام اسامی این پیام‌رسان‌های داخلی فعلا به صلاح نیست اما مردم آنها را می‌شناسند. دولت و حاکمیت وظیفه دارند موانع سر راه را بردارند تا مانعی وجود نداشته باشد و با این تسهیلات به شرط کمک بخش خصوصی پیش‌بینی می‌کنیم طی یک سال از انحصار پیام‌رسان خارجی خارج شویم.

فیروزآبادی در حالی این سخنان را مطرح کرده است که به اعتقاد کارشناسان در طول 2هفته فیلترینگ تلگرام، کاربران ایرانی استقبال بسیار کمی از شبکه‌های اجتماعی داخلی داشتند و در مقابل آن بسیاری از کاربران تلگرام به انواع فیلترشکن‌ روی آوردند و حتی در مترو نیز فروش انواع فیلترشکن‌ شروع و با استقبال مواجه شد؛ اتفاقی که موجب شد عملا فیلترینگ تلگرام اثر چندانی نداشته باشد و کاربران این شبکه همچنان پرشمار بوده و با دور زدن فیلترینگ از آن استفاده کنند.

البته حمایت از شبکه‌های اجتماعی داخلی تنها به شورای‌عالی فضای مجازی منتهی نمی‌شود زیرا روز گذشته 170نماینده مجلس هم خواستار حمایت از شبکه‌های اجتماعی داخلی در مقابل پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام شدند و درخواست کردند تا برای محدود‌کردن فیلترشکن‌ها هم فکری شود. در نامه نمایندگان مجلس آمده است: «در چند‌ماه گذشته بدخواهان و دشمنان ملت ایران با سوءاستفاده از برخی زمینه‌های داخلی حداکثر بهره را از پیام‌رسان‌های خارجی برای ایجاد ناامنی و فساد و آشوب در شهرهای کشور برده‌اند. حمله داعش به مجلس شورای اسلامی، ترویج خشونت، ایجاد آشوب‌های خیابانی اخیر، اشاعه اعمال منافی عفت فروش مواد‌مخدر و روانگردان‌ها، تنها گوشه‌ای از اقدامات دشمنان ملت ایران در بستر پیام‌رسان‌های خارجی بوده است. ما نمایندگان مجلس به‌منظور تقویت و حفظ استقلال سیاسی و فرهنگی کشور و پیشگیری از ناامنی و تعدی به حقوق خصوصی آحاد جامعه و صیانت از فرهنگ و هویت ایرانی-اسلامی و تأمین حقوق شهروندی و آزادی‌های مشروع، امنیت و آسایش مردم و نیز حمایت از فناوری‌های بومی و توانمندی‌های داخلی، از شما روسای محترم قوا خواستاریم ضمن حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی، دستور فرمایید این پیام‌رسان‌ها جایگزین پیام‌رسان‌های خارجی شوند و نسبت به ساماندهی فیلترشکن‌ها نیز اقدام عاجل به عمل ‌آید.»

همچنین وزیر ارتباطات که در حمایت از شبکه‌های اجتماعی داخلی در یکی از پیام رسان‌ها برای خود در شهریور‌ماه صفحه‌ای راه‌اندازی کرده بود، 2روز پیش بدون نام بردن از تلگرام در متنی نوشت یک پیام‌رسانی که زیرساخت بسیاری از موضوعات است در کشور انحصاری بودنش زیاد مطلوب نیست. ایسنا به نقل از وزیر نوشت: «امروز بنا بر اقتضائاتی، تلگرام برای 2هفته در کشور فیلتر شد، چقدر کسب و کارها صدمه دید؟ اگر این اقدام از طرف مقابل باشد آن وقت چه؟ همه این سؤالات و البته موضوعات دیگر ایجاب می‌کند که ما ظرفیت مردم را روی یک پیام رسان نبینیم اما اینکه ما امر کنیم و بگوییم بروید روی فلان پیام‌رسان، واقعا نمی‌شود. مردم باید چارچوب‌های انتخاب و حق انتخابشان درست باشد. برخی از دیدگاه‌ها حاکی از آن است که ما یک پلتفرم انتخاب می‌کنیم و می‌گوییم همه از آن استفاده ‌کنند و همه هم واقعا این کار را می‌کنند. این کار نیازمند همدلی است و همه باید دست به‌دست هم دهند و اتفاقات اخیر هم نشان داد آسیب‌پذیری ما در این زمینه بالاست.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید