• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 20 دی 1397
کد مطلب : 44194
+
-

خیز رهبر حزب کارگر برای برکناری نخست‌وزیر انگلیس

خیز رهبر حزب کارگر برای برکناری نخست‌وزیر انگلیس

ترزا می پیش از تعطیلات سال نو،  جلسه مجلس برای رأی‌گیری درباره طرحی که او در زمینه برگزیت ارائه کرده بود را لغو کرد تا شاید بتواند نظر منفی نمایندگان را تغییر دهد. اما اکنون که مجلس بازگشایی شده، نه‌تنها نظر مجلس همچنان منفی است بلکه بحث رأی عدم‌اعتماد به خانم نخست‌وزیر نیز مطرح شده است.

مجلس انگلیس دیروز در نخستین جلسه خود در سال جدید میلادی با حضور ترزا می و اعضای کابینه‌اش به بررسی طرح پیشنهادی او برای خروج از اتحادیه اروپا پرداخت؛ طرحی که نتیجه بیش از 2سال کشمکش و کلنجار رفتن دولت محافظه‌کار انگلیس با طرف‌های اروپایی است. این طرح ماه قبل در پارلمان اروپا به تصویب رسیده و اکنون برای نهایی شدن گذرش به مجلس عوام انگلیس افتاده است. در مجلس اما اغلب نمایندگان ازجمله نمایندگان هم‌حزبی نخست‌وزیر به این طرح روی خوش نشان نداده‌اند.

جرمی کوربین رهبر حزب کارگر که اکنون در نقش حزب اصلی مخالف دولت عمل می‌کند،  در جدال داغ دیروز در مجلس از ترزا می خواست در صورتی که نتوانست رأی مثبت نمایندگان برای تصویب طرحش را بگیرد انتخابات زودهنگام برگزار کند تا مردم هم «حرف واقعی‌شان» را بزنند. کوربین گفت که خانم می با هدف تغییر نظر اروپایی‌ها در مورد توافق‌های صورت‌گرفته جلسه قبلی مجلس را لغو کرده اما «حتی یک نقطه» هم از طرح مورد توافق تغییر نکرده است. در حاشیه این جلسه یکی از نمایندگان مجلس از حزب کارگر اما از برنامه این حزب برای برکناری ترزا می خبر داد. گاردین به نقل از بری گاردینر نوشت که رهبر حزب کارگر قصد دارد هفته آینده بلافاصله پس از رأی‌گیری درباره طرح دولت و درصورت منفی بودن رأی مجلس،  طرح عدم‌اعتماد به ترزا می را به جریان بیندازد. چنین طرحی به‌ معنای برکناری نخست‌وزیر و برگزاری انتخابات پیش از موعد خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید