• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 19 دی 1397
کد مطلب : 44054
+
-

چراغ اردنی برای جام اماراتی!

نگاهی به شگفتی‌های بزرگ جام ملت‌ها به بهانه پیروزی بزرگ اردن در مقابل استرالیا

چراغ اول شگفتی‌ها در جام ملت‌های 2019 به‌دست اردن روشن شد. آنها با قدرت روبه‌روی استرالیا ایستادند و با یک نمایش برتر، مدافع عنوان قهرمانی را شکست دادند تا سرمربی تیم ملی ایران دیگر با قاطعیت از قرار گرفتن استرالیا در بین 4تیم نهایی رقابت‌ها صحبت نکند. اردن برای شکست دادن کانگوروها در همه نقاط زمین بی‌نقص ظاهر شد و همه مهره‌های این تیم نیز نمایش فداکارانه‌ای ارائه کردند تا نخستین 3امتیاز را از جام ملت‌ها در سخت‌ترین بازی مرحله گروهی به‌دست بیاورند. حالا دیگر نمی‌شود در مورد برخورد ژاپن و استرالیا در مرحله یک‌چهارم نهایی تورنمنت نتیجه‌گیری کرد؛ چراکه سرگروهی قهرمان دوره قبلی کاملا به خطر افتاده و احتمال آن به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. با وجود این نباید این مسابقه را بیش از اندازه جدی گرفت. استرالیا هنوز تیم قدرتمندی به‌نظر می‌رسد و همچنان ترکیبی از ستاره‌های شاغل در لیگ‌های سطح بالای اروپایی را در اختیار دارد که می‌توانند ورق بازی‌ها را به سود تیم‌شان برگردانند. ساکروس معمولا تیم شروع‌های رؤیایی نیست و در جام‌های جهانی نیز ضعیف‌ترین نمایش‌ها را در دیدارهای اول پشت سر می‌گذارد. شگفتی‌های جام ملت‌های امارات خیلی زود آغاز شده‌ است؛ جامی که شاید فرصتی برای درخشش تیم‌های «متوسط» باشد. در دوره‌های قبلی جام ملت‌ها نیز شگفتی‌های دیگری در این تورنمنت رقم خورد و این مسابقه، فصل تازه‌ای برای این شگفتی‌های همیشگی است.
 
 بزرگ‌ترین شگفتی 
هیچ دوره‌ای در تمام تاریخ جام ملت‌ها به اندازه جام ملت‌های 2007میخکوب‌کننده نبوده است؛ جایی که تیم ملی عراق در میان ناباوری روی سکوی اول ایستاد و رقبا را یک به یک برای رسیدن به یک قهرمانی شگفت‌انگیز کنار زد. آن دوره از جام ملت‌ها با یک غافلگیری برای استرالیا آغاز شد. تیمی که برای نخستین‌بار به جام ملت‌ها ملحق شده بود، در نخستین تجربه حضور در جام ملت‌ها فاصله‌ای با شکست خوردن از عمان نداشت و به سختی از این حریف مساوی گرفت. شکست سنگین استرالیا با نتیجه 3بر یک در مقابل عراق، تیم رؤیایی ژوروان ویه‌را را متولد کرد. آنها پس از عبور از مسابقه یک‌چهارم نهایی در مصاف با ویتنام، در نیمه‌نهایی موفق به شکست کره در ضربات پنالتی شدند و سرانجام درحالی‌که هیچ‌کس شانس چندانی برای‌شان قائل نبود، عربستان را نیز در فینال از پیش رو برداشتند و نخستین قهرمانی‌شان را در جام ملت‌ها جشن گرفتند.

   کابوس گروهی برای عربستان 
عربستان از زمان ورود به جام ملت‌ها، همواره یکی از قدرت‌های اصلی آسیا بوده اما این تیم تنها 2 سال بعد از صعود به جام‌جهانی 2002، یک حذف تلخ را در مرحله گروهی جام ملت‌ها تجربه کرد. سبزها در جام ملت‌های 2004، در گروه‌شان با ترکمنستان مساوی کردند و به ازبکستان و عراق باختند تا به شکل تحقیرآمیزی شانس صعود به مرحله حذفی را از دست بدهند. این اتفاق بعد از صعود به جام‌جهانی 2010نیز برای عربستانی‌ها رخ داد. حدود 6‌ماه بعد از جام جهانی، آنها جام ملت‌ها را با باخت به سوریه آغاز کردند و بلافاصله سرمربی‌شان را تغییر دادند. عربستان با شکست دوم روبه‌روی اردن، خیلی زود از جام ملت‌های قطر کنار رفت. در فاصله بین این دو حذف از گروه، عربستان به فینال جام ملت‌های 2007رسید.
 
 2 شگفتی علیه ایران 
تیم ملی ایران تنها یک‌بار در مرحله گروهی از جام ملت‌ها کنار رفته و این اتفاق سال1992رخ داده است. تیم علی پروین در آن رقابت‌ها برای صعود از گروه با ژاپن و امارات رقابت می‌کرد. شگفتی بزرگ جام ملت‌های 1992ژاپن وقتی رقم خورد که امارات قبل از دیدار نهایی ژاپن و ایران، توانست صعودش را به مرحله بعدی قطعی کند. تا آخرین دقایق دیدار پایانی، ایران راهی مرحله حذفی شده بود اما گل کازیوشی میورا، موجب شد که تیم ملی در همان دور گروهی حذف شود. شگفتی بزرگ دیگر برای تیم ملی در جام ملت‌های 1996رقم خورد؛ جایی که تیم مایلی‌کهن در دیدار اولش در جام، نتیجه بازی را به عراق واگذار کرد. تا امروز این تنها شکست ایران در نخستین دیدارش در جام ملت‌ها به شمار می‌رود.
 
 مورد عجیب کره‌جنوبی 
آنچه در جام ملت‌های 2000برای کره‌جنوبی اتفاق افتاد، چیزی به جز یک شگفتی بزرگ نبود. قرمزها در مرحله گروهی به کویت باختند و با چین مساوی کردند. اگر تنها 2 تیم از هر گروه راهی مرحله بعد می‌شدند، کره همین‌جا حذف می‌شد اما آنها به‌عنوان یکی از بهترین تیم‌های سوم گروه به دور حذفی رسیدند. تصور می‌شد کره شانسی در مقابل تیم قدرتمند ایران ندارد اما بازی در وقت قانونی به تساوی کشیده شد و سرانجام گل طلایی، تیم جلال طالبی را از پا درآورد.

   پایان هوندا
تا قبل از این دوره، ژاپن قربانی آخرین شگفتی جام ملت‌ها به شمار می‌رفت. 4سال قبل در استرالیا، سامورایی‌ها با 3پیروزی متوالی و 7گل زده و بدون حتی یک گل خورده، به‌عنوان صدرنشین از گروه‌شان صعود کردند اما درحالی‌که یکی از بخت‌های بزرگ قهرمانی بودند، در یک‌چهارم نهایی مغلوب امارات شدند. پنالتی تباه‌شده هوندا در ضربات پنالتی این مسابقه، آخرین خاطره این فوتبالیست بزرگ از جام ملت‌های آسیا بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید