• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 27 دی 1396
کد مطلب : 4398
+
-

علیرضا شفقی‌نژاد؛ رهبر گروه کر فیلارمونیک ایران

گروه فیلارمونیک به امید اجراهای خوب زنده است

علیرضا شفقی‌نژاد پشتکاری مثال‌زدنی دارد و سال‌هاست که با همه قوا در زمینه ارتقای گروه‌های کر تلاش می‌کند؛ از زمانی که گروه کر محمد نوری را تاسیس کرد تا الان که به همراه گروه کر فیلارمونیک ایران روزهای باشکوهی را سپری می‌کند. او طی سال‌های اخیر رپرتوارهای مختلفی را به همراه این گروه به صحنه برده؛ همچنین در زمینه فعالیت‌های بین‌المللی هم بیکار ننشسته و نماینده‌ای برای کر ایران است.

 

 

نظر شما درباره حضور چند گروه کر دیگر در جشنواره چیست؟

تا جایی که اطلاع دارم، در این دوره از جشنواره، فقط گروه کر سمفونیک و گروه کر فیلارمونیک حضور دارند. آنسامبل آوازی «وکاپلا»ی میلاد عمرانلوی عزیز، گروه کر به ‌حساب نمی‌آید. آنسامل ـ تا جایی که مطلع هستم ـ آوازی‌است که فقط سمفونیک است. دوست خوبم رازمیک اوحانیان و همکاران قدیمی من هم حضور دارند و گروه کر فیلارمونیک. شاید بهتر بود بخشی جدا به این مقوله اختصاص داده می‌شد.

 

از این میان شما به دیدن اجرای خاصی می‌روید؟ 

کار کر سمفونیک و کنسرت دوست خوبم میلاد عمرانلو را حتما خواهم دید. دوست دارم کارهایی را که فرصت کنم و دوستان دعوت کنند تماشا کنم.

 

در مقایسه با فستیوال‌های موسیقی در کشورهای دیگر، سازوکار جشنواره ایران را چطور می‌بینید؟ 

حدود 9سال است که در فستیوال رنسانس بین‌المللی ارمنستان داور هستم. از همه‌جای دنیا در این فستیوال شرکت می‌کنند. آنجا، کر جزو بخش‌های رقابتی‌است و من، هم در بخش آواز کلاسیک و هم در بخش گروه‌های کر جزو اعضای ژوری بوده‌ام. آن فستیوال، شرکت‌کنندگان خیلی زیاد و سطح بالایی دارد. امیدوارم که روزی نظیر چنین فستیوالی را در کشور خودمان هم داشته باشیم.

 

با چه انگیزه‌ای در جشنواره حاضر شدید؟

انگیزه خاصی ندارم. آقای حمیدرضا نوربخش عزیز تماس گرفتند و آقای امیرعباس ستایشگر که از دوستان خوب و قدیمی من هستند هم دعوت کردند؛ من هم با توجه به اینکه رپرتوار و قطعات کنسرت آماده بود، دعوتشان را پذیرفتم. به هر حال گروه فیلارمونیک در 19ـ 18سالی که از فعالیتش می‌گذرد فقط به امید اجراهای خوب، زنده است و به حیاتش ادامه می‌دهد.

 

الان وضعیت و سطح کر فیلارمونیک را چطور می‌بینید؟

 14آذر96 هجدهمین سال فعالیت گروه فیلارمونیک تمام شد و گروه، سال نوزدهم فعالیتش را شروع کرد. خیلی از عزیزانی که در گروه فیلارمونیک بوده‌اند الان در گروه‌های دیگر مشغول فعالیت هستند. خوشحالم که این گروه به یکی از اهدافی که دنبال می‌کرد یعنی تربیت نسل جدید خواننده‌های کر و آواز کلاسیک، رسیده است و خدا را شکر که این نسل، موفق بوده‌‌اند. یادی هم از مرحوم محمد نوری و مرحوم مسعودخان گنجه‌‌ای که مدیر برنامه‌هایمان بودند می‌کنم؛ بزرگانی که فضایی را ایجاد کردند تا این اتفاق بیفتد. امیدوارم گروه به حیاتش ادامه دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید