• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 18 دی 1397
کد مطلب : 43934
+
-

پیشگیری؛ اصلی مهم و پسندیده

یادداشت
پیشگیری؛ اصلی مهم و پسندیده


فریده غیرت/ حقوقدان
همان‌طور که در پزشکی و حوزه سلامت، پیشگیری همواره بهتر از درمان و مقدم بر آن است در زمینه علم حقوق، قضاوت و دفاع  از موکل نیز همواره این اصل مورد توجه است. بسیاری از اختلافات، به ویژه مالی، ریشه در خطاها و ناآگاهی‌هایی دارد که در صورت نبودن آنها چنین اختلافاتی پیش نمی‌آیند.

اگر در ابتدای یک معامله، فعالیت مالی، شراکت یا کارهایی از این دست با یک مشاور حقوقی مشورت شود، می‌توان امیدوار به سلامت کار و جلوگیری از اختلاف‌های بعدی بود.

چنین مشاوره‌هایی معمولا راحت، کوتاه و کم‌هزینه یا حتی بی‌هزینه‌اند. اما از بسیاری هزینه‌ها، اتلاف وقت‌ها و اختلافات دامنه‌دار پیشگیری می‌کنند.

یک دعوای حقوقی نه‌چندان گسترده و بزرگ نیازمند تقبل هزینه‌های دادرسی و تحمل زمان دادرسی است. درحالی‌که یک جلسه مشاوره حداکثر نیم یا یک ساعت وقت می‌برد و هزینه آن قابل قیاس با دعوای حقوقی نیست. ضمن اینکه هیچ کس از اینکه با همکارش برای مشاوره پیش یک حقوقدان برود، ناراحت نمی‌شود؛ درحالی‌که دعوای حقوقی می‌تواند ارتباطات دوستانه را مخدوش و مختومه کند.

چه اشکالی دارد که قبل از شروع هر کار اقتصادی و فعالیت 2 یا چندجانبه، طرف‌های معامله از مشاوره حقوقی استفاده کنند و از حقوق قانونی خود و طرف مقابل مطلع شوند. چرا باید همه یا بیشتر مراجعان به دفاتر وکالت کسانی باشند که قصد اقامه دعوای حقوقی دارند؟ اتفاقا روش عقلانی و منطقی این است که هر وکیل بیش از آنکه در دادگاه از کسی دفاع یا شکایت کند با مشاوره حقوقی راه‌های پیشگیری از اختلاف و جرم را مطرح و به این ترتیب میزان اختلافات در جامعه را کم کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید