• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 16 دی 1397
کد مطلب : 43699
+
-

جان‌بخشی به شهر با نمادها

کارشناس معماری شهری از لزوم تلطیف فضای شهری می‌گوید

پریسا  اشرفی|‌ البرز-خبرنگار:

در گیرودار زندگی پردغدغه امروز، ازدحام این ‌همه بتن و آهن و سیمان، خیابان و اتومبیل بر زندگی و روحیات افراد چنان تأثیر می‌گذارد که چاره‌ای نمی‌ماند جز تلطیف فضای زندگی جمعی و دستاویز قرار دادن هنر برای کمی دلپذیرتر شدن محیط زندگی اجتماعی. این موضوع در کلانشهرها ضرورت بیشتری می‌یابد، چیزی که در کلان‌شهر کرج همواره مغفول مانده است. در همین زمینه گپ و گفت با «فاطمه رضاپور» کارشناس معماری شهری، داشتیم که در ادامه می‌خوانید.


مهم‌ترین هدف طراحی المان‌های شهری چیست؟ 

از اهداف طراحی المان‌های شهری می‌توان به هویت‌بخشی و زیباسازی فضای شهری اشاره کرد. این نمادها باعث ایجاد یک فضای زیبا و اتمسفر هنری در شهر می‌شود و قسمت‌های مختلف شهرها را از یکنواختی خارج می‌کند و به هر بخش از شهر هویت و ویژگی خاصی می‌بخشد، در کالبد شهر روح زندگی می‌دمد و به محیط‌های شهری مقیاس زیستی و انسانی می‌دهد. در فضایی که با هنر عجین شده انسان راحت‌تر نفس می‌کشد؛ چراکه ذات هر انسان به طور ناخودآگاه جذب عظمت و زیبایی هنر می‌شود.

وضعیت المان‌های کرج را چطور می‌بینید؟ 

همان‌طور که بارها اشاره شده است، کرج فاقد نماد و المان شاخصی است؛ در صورتی که بستر این کار هم فراهم است. البته نمی‌توان گفت هیچ المانی در شهر نیست، اما محصول این فعالیت‌ها خلق آثاری بوده‌است که به ندرت ارزشمند، برخی اوقات معمولی و گاهی نیز فاقد ارزش‌های زیبایی‌شناسانه‌ و موجب تنزل فضای شهر بوده‌اند.

چرا المان‌ها تاثیر‌گذاری و زیبایی ویژه‌ای ندارند؟ 

نبود آگاهی کافی از این مقوله سبب شده متولیان این امر به طور سطحی با آن مواجه شوند و با قرار دادن چند مجسمه با نام میادین اصلی، سروته قضیه را به‌گونه‌ای به هم بیاورند. مجسمه‌هایی که هیچ‌گونه فکر و جاذبه‌ای ندارند و حتی برای لحظه‌ای نیز نمی‌توانند نگاه مخاطب را روی خود حفظ کنند. 

اینکه تاکنون سازمانی مانند شهرداری نتوانسته برای شهر نمادی انتخاب کند از نظر شما دلیلش چیست؟

 این امر ناشی از کم‌کاری در زمینه مطالعات گسترده و عمیق تاریخی درباره شهر است که تنها چند نمونه خاص و گزینشی به‌عنوان المان از سوی متولیان در نظر گرفته شده است.

چه راه‌حلی در این زمینه وجود دارد؟ 

باید به افرادی که در این زمینه کارشناس و صاحب‌نظر هستند و نیز به هنرمندان این عرصه فرصت داده شود. پژوهشگران و بومیان البرز وظیفه ‌دارند ایده‌های خود را در این زمینه ارائه دهند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید