• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 16 دی 1397
کد مطلب : 43693
+
-

پیشنهادهایی برای استاندار جدید فارس

خروج صنایع از رکود و توسعه کشاورزی باید مورد توجه استاندار قرار گیرد

گزارش
پیشنهادهایی برای استاندار جدید فارس

امیر عفاف‌|   شیراز- خبرنگار: 

 پس از 50 روز بلاتکلیفی، دکتر «عنایت‌الله رحیمی» به عنوان شانزدهمین استاندار فارس انتخاب شد. وی که سوابق فراوانی در حوزه عمران و سازندگی دارد به عنوان معاون هماهنگی امور استانداری کارنامه قابل قبولی ارائه داده است. به گفته کارشناسان و مسئولان مهم‌ترین نیازهای استان خروج صنایع از رکود و توسعه کشاورزی است که باید از سوی استاندار مورد توجه ویژه قرار گیرد.


رفع معضلات صنایع و معادن

نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی رسیدگی به وضعیت اقتصادی و اشتغال جوانان را از مهم‌ترین نیازهای فارس برمی شمارد و می‌گوید: سیاسی‌کاری پاسخگوی نیازهای امروز جامعه نیست و باید با برنامه‌های منظم و مدون برای برطرف کردن معضلات استان کوشش کرد.

«داریوش اسماعیلی» به توقعات ویژه از استاندار در حوزه صنعت و معدن اشاره می‌کند و می‌افزاید: 25 شهریور نقشه راه معادن و صنایع در سطح کشور مصوب و به استان‌ها ابلاغ شده است، بنابراین انتظار داریم استاندار فارس نیز در اولین فرصت با الگوبرداری، نقشه راه استان را تدوین کند.
وی که اعتقاد دارد برنامه‌‌ریزی در این حوزه به حداکثر 3 ماه زمان نیاز دارد، اضافه می‌کند: چند بار با «محمدعلی افشانی» استاندار اسبق فارس در خصوص توسعه بخش معدن و صنایع معدنی و تعیین استراتژی در راستای رشد صنعت و فناوری مکاتبه کردیم، اما متاسفانه هیچکدام از آنها جامه عمل نپوشید.
رئیس کمیته معدن کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادوار نهم و دهم نسبت به پیگیری مشکلات فارس در سطح ملی قول مساعد می‌دهد و می‌گوید: اوایل بهمن ماه در فارس میزبان وزیر صنعت، معدن و تجارت خواهیم بود که امیدواریم در رفع موانع این حوزه مفید باشد. 

اسماعیلی که معتقد است نگاه به اقتصاد استان باید تغییر کند و محوریت کشاورزی باید کمرنگ شود، می‌افزاید: آب در بخش کشاورزی مهم‌ترین نیاز محسوب می‌شود، اما به دلیل خشکسالی‌های پی‌درپی، لزوم تمرکز بر صنعت افزایش یافته است.
وی در عین حال می‌گوید: نباید نسبت به کشاورزی نیز بی‌توجه بود و لازم است با اقداماتی نظیر تغییر الگوی کشت و حذف برنج‌کاری و شلتوک‌کاری در راستای رونق این بخش گام‌های موثری برداشته شود.

اسماعیلی رفع نیازهای اولیه در بخش صنعت فارس را ضروری عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: فارس به لحاظ برخورداری از انرژی و نیروی انسانی ماهر جایگاه ارزشمندی دارد و دانشگاه‌ها و مراکز عالی استان در تربیت نیروی کارآمد تاثیری قابل ملاحظه داشته‌اند.
وی ضرورت خروج از رکود صنعتی را از اولویت‌های استاندار جدید فارس برمی‌شمارد و می‌افزاید: صنایع درخشان فارس یا تعطیل شده‌اند یا در حال تعطیل شدنند، اما مشکلات آنها با جدیت مورد بررسی قرار نگرفته است.
اسماعیلی از استاندار جدید می‌خواهد برای رفع مشکلات صنایع استان، دو هفته یک‌بار به صورت ثابت زمان بگذارد و حتی معضلات صنایع کوچک را با دریافت گزارش‌های هفتگی از سوی صاحبان صنایع، کارشناسان و مدیر کل مربوطه واکاوی کند.


مشکلات تالاب‌ها و بخش کشاورزی

نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که اشتغال در فارس بر پایه کشاورزی و پرورش دام و طیور استوار شده است، می‌گوید: کشاورزی استان در سال‌های گذشته به دلیل برداشت‌های بی‌رویه لطمات بسیار زیادی دیده و تولید در این بخش دچار اشکال شده است.

«علی اکبری» که اعتقاد دارد بررسی فرایند کشاورزی و زنجیره تولید برای توسعه این حوزه باید در فهرست اولویت‌های استاندار فارس قرار داده شود، می‌افزاید: تغییر الگوی کشت و سوق دادن کشاورزان به سمت کشت محصولات کم‌آب‌بر تاثیر بسزایی در رونق این بخش خواهد داشت.
وی وضعیت تالاب‌های فارس را نیز ناگوار توصیف می‌کند و ادامه می‌دهد: موضوع خشک شدن تالاب‌های استان که جدا از مسائل زیست‌محیطی بر اقتصاد جامعه نیز تاثیرگذار است، باید از سوی استاندار با همت بیشتری پیگیری شود.


مساعدت برای ایجاد موزه منطقه‌ای

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس به شفاف بودن سابقه استاندار جدید در حوزه فعالیت‌های عمرانی و اجرایی اشاره می‌کند و می‌گوید: بی‌شک حضور ایشان می‌تواند در شکوفایی ظرفیت‌های میراثی و گردشگری استان نقش موثری داشته باشد و در تامین زیرساخت‌های لازم تاثیرات قابل توجهی بگذارد.

«مصیب امیری» از باغ‌موزه مشاهیر و موزه منطقه‌ای به عنوان پروژه‌های کلیدی استان یاد می‌کند و ادامه می‌دهد: باغ موزه مشاهیر به بخش خصوصی واگذار شده است و خوشبختانه پیشرفت فیزیکی مطلوبی دارد، اما موزه منطقه‌ای فارس که یکی از ظرفیت‌های فوق‌العاده استان به شمار می‌رود با توجه به اعتبارات محدود نیاز به توجه بیشتری دارد.
البته وی از تصمیمات و اقدامات مدیران سابق فارس نیز قدردانی و دلیل انتظار بیشتر از استاندار فعلی را توانمندی و تجربه وی در بخش عمرانی و اجرایی عنوان می‌کند.


نیازهای جامعه عشایری

مدیر کل امور عشایر فارس نیز با یادآوری این‌که بیشترین جمعیت عشایر کشور در فارس سکنی دارند، می‌گوید: به دلیل این‌که جامعه عشایری در مناطق دشوارگذر و کوهستانی زندگی می‌کنند، شاخص‌های توسعه انسانی آنها از کف روستاها پایین‌تر است.
«روح‌الله بهرامی» به بند 5 ماده 27 قانون برنامه ششم اشاره می‌کند و می‌افزاید: از استاندار انتظار داریم برای ارتقای این جایگاه و هم‌تراز شدن شاخص‌های انسانی جامعه عشایری با سطح روستاها اقدامات لازم را انجام دهد.

وی با اعلام این‌که 200 کانون اسکان عشایری در فارس تعریف شده است، اضافه می‌کند: خدمات زیربنایی130 کانون از این تعداد انجام شده و طرح مطالعاتی مابقی نیز به پایان رسیده است که برای اجرا نیاز به مساعدت دارد.
بهرامی ایجاد منابع پایدار آب در مناطق عشایری را دیگر نیاز ضروری این جامعه می‌داند و ادامه می‌دهد: حفر و تجهیز چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق در مناطق عشایری برای تامین آب آشامیدنی و دام یکی از نیازهایی است که به صورت مداوم و پیوسته وجود دارد.وی بر اهمیت آب‌رسانی سیار به دنبال خشک شدن قنوات، چشمه‌ها و چاه‌ها تاکید می‌کند و می‌گوید: تامین کامیون تانکرهای آب‌رسانی در تولیدات عشایر نقش ویژه‌ای دارد.


توجه بیشتر به اهالی فرهنگ و هنر

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ضمن اشاره به جایگاه تاریخی، فرهنگی و هنری استان می‌گوید: استاندار جدید فارس باید نگاه ویژه‌ای به هنرمندان و اصحاب رسانه استان داشته باشد، زیرا از اقشار تاثیرگذار اجتماع محسوب
 می‌شوند.«صابر سهرابی» به تخصص و سوابق پربار استاندار در حوزه عمران اشاره و اضافه می‌کند: انتصاب وی توسعه و گسترش زیرساخت‌های فرهنگی و هنری فارس را به دنبال خواهد داشت.

وی به توصیف اهمیت تالار مرکزی شیراز می‌پردازد و می‌افزاید: دولت برای این پروژه بزرگ تاکنون در حدود 18 میلیارد تومان هزینه صرف کرده است که امیدواریم این طرح ملی با اهتمام استانداری با سرعت بیشتری به بهره‌برداری برسد.

سهرابی از این‌که شیراز فاقد کتابخانه مرکزی است ابراز تاسف می‌کند و ادامه می‌دهد: از چند سال پیش بحث تخصیص زمین برای این امر مهم مطرح بوده، اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.
وی با اشاره به این‌که ساختمان کتابخانه عمومی شهید آیت‌الله دستغیب فرسوده شده و نیاز به مرمت دارد، می‌گوید: اگر هزینه مرمت آن صرف احداث و تجهیز کتابخانه تازه‌ای شود، مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید