• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 16 دی 1397
کد مطلب : 43582
+
-

خبرهای کوتاه/بورس

گزارش رشد اقتصادی هم منتشر نشد
با وجود گذشت ۱۵روز از زمان انتشار گزارش رشد اقتصادی بانک مرکزی، این گزارش هنوز منتشر نشده و به‌نظر می‌رسد گزارش رشد اقتصادی بانک مرکزی به سرنوشت گزارش نرخ تورم دچار شده است.
 به گزارش فارس، ماجرای انتشار و تولید آمار گویا به نرخ تورم یک‌ماه محدود نمی‌شود و در حال تسری به دیگر حوزه‌های آماری است. در 2دهه اخیر تاکنون 2بار بانک مرکزی از انتشار گزارش رشد اقتصادی منع شده است؛ یک‌بار رشد اقتصادی سال87 و بار دیگر رشد اقتصادی سال94. تشابه این 2سال افت شدید رشد اقتصادی است. رشد اقتصادی در سال87 یکباره به 0.3درصد رسید و همین موجب شد انتشار گزارش بانک مرکزی یک‌سال به تعویق بیفتد. در سال94 هم رشد به منفی 1.6درصد رسید و باز هم با دستور دولت بانک مرکزی گزارش رشد اقتصادی را منتشر نکرد. اما در همان سال94 مرکز آمار ایران رشد اقتصادی را یک درصد اعلام کرد.


الزام کارفرمایان به «کاهش ساعت کار» بانوان دارای شرایط خاص
مدیرکل حقوقی وزارت کار با اشاره به تصریح قانون کاهش ساعت کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص به اجرای قانون برای بانوان قرارداد رسمی، پیمانی و قراردادی گفت: کارفرمایان به اجرای این قانون ملزم هستند. علیرضا ولی‌پور به مهر توضیح داد: «بانوان شاغل دارای معلولیت شدید»، «فرزند زیر ۶سال تمام»، «همسر یا فرزند معلول شدید»، «مبتلا به بیماری صعب‌العلاج» یا «زنان سرپرست خانوار شاغل» 5شرط درنظر گرفته‌شده در قانون برای بهره‌مندی از کاهش ساعت کار است که ساعت کار این شاغلان از ۴۴ساعت در هفته به ۳۶ساعت در هفته باید کاهش یابد.


ثبت رکورد حجم انتقال گاز 
مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران از ثبت رکوردی تازه در حجم انتقال گاز طی یک روز خبر داد. سعید توکلی در گفت‌وگو با شانا، اعلام کرد: به‌دلیل کاهش دمای هوا در نقاط مختلف کشور، مناطق ۱۰گانه عملیات انتقال گاز همه توان خود را برای گازرسانی ایمن و پایدار در سراسر کشور به‌کار گرفته‌اند. او افزود: بر همین اساس روز جمعه، ۱۴دی‌ماه ۷۶۱میلیون و ۲۰۰هزار مترمکعب گاز در خطوط سراسری انتقال گاز کشور جریان یافته است. توکلی ادامه داد: بیشترین آمار حجم انتقال گاز مربوط به روز ۱۷بهمن‌ماه پارسال بود که در آن روز ۷۵۷میلیون مترمکعب گاز طی یک روز منتقل شده بود.


اتصال خط۳ متروی تهرانبه شبکه ریلی ایران
مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه «سالانه یک‌میلیارد سفر حومه‌ای به تهران و برعکس رخ می‌دهد» گفت: شرکت راه‌آهن در مسیر‌های تهران به سمت قزوین، زنجان، گرمسار، پاکدشت و قم سرمایه‌گذاری زیادی انجام داده است. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید محمدزاده گفت: با استفاده از مشاوران داخلی و بین‌المللی برجسته یک طراحی برای ارتباط ریل و شهر انجام شد و در همین راستا با همکاری شهرداری تهران پروژه اتصال خط۳ مترو به شبکه ریلی در دست اقدام است.

این خبر را به اشتراک بگذارید