• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 16 دی 1397
کد مطلب : 43571
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/QBB5
+
-

با موافقت وزیر راه و شهرسازی؛

تکمیل مسکن مهر شتاب می‌گیرد

مسکن
تکمیل مسکن مهر شتاب می‌گیرد

 دیروز در نشست شورای هماهنگی مسکن، وزیر راه و شهرسازی با تسریع صدور سند مالکیت برای واحدهای مسکونی مسکن مهر و همچنین حذف شروط واگذاری واحدهای بدون متقاضی این طرح موافقت کرد تا هم مالکان فعلی برای تسویه اقساط تشویق شوند و هم تکلیف آن بخش از طرح مسکن مهر که متقاضی بالفعلی ندارد، روشن شود.

به‌گزارش همشهری، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی علاوه بر 2پیشنهاد بالا، با پیشنهادهای دیگر بانک مسکن مبنی بر تشکیل جلسات شورای مسکن استان‌ها و همچنین همکاری کامل مدیران کل ادارات راه و شهرسازی استانی با عوامل طرح مسکن مهر و بانک مسکن موافقت کرد و از معاون مسکن و ساختمان و همچنین قائم‌مقام وزیر در امور مسکن مهر خواست برای اجرا و به‌کارگیری این پیشنهادها، هماهنگی و اقدامات لازم را انجام دهند.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه اتمام طرح مسکن مهر به همت عالی، بیشتر نیازمند است تا به منابع مالی، گفت: لازم است همه مسئولان دولتی، همه دستگاه‌ها و به‌خصوص مدیران محلی در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور، با تشکیل جلسات همفکری و چاره‌جویی برای بخش مسکن به شکل منظم، برای این موضوع تلاش مضاعف به خرج دهند.

در نشست شورای هماهنگی مسکن با اشاره به برگزاری جلسات هفتگی کمیته‌های مطالعاتی و آسیب‌شناسی طرح مسکن مهر، اعلام شد: بانک مسکن انتظار دارد برای سرعت‌بخشی به روند ساخت و تکمیل واحدهای مسکن مهر در مناطق شهری، 4پیشنهاد شتاب‌دهنده در این طرح اجرایی شود.

همکاری کامل مدیران کل ادارات راه و شهرسازی استان‌ها با عوامل طرح مسکن مهر و بانک مسکن در هر استان، نخستین پیشنهاد و درخواست بانک مسکن از وزیر راه و شهرسازی بود که مطرح شد. همچنین نمایندگان بانک مسکن خواستار تشکیل جلسات شورای مسکن استان‌ها برای هم‌افزایی و همفکری و مشارکت مجموعه دستگاه‌ها در تکمیل طرح مسکن مهر شدند.

سومین پیشنهاد بانک مسکن برای طرح مسکن مهر تسریع در صدور اسناد مالکیت برای واحدهای مسکونی تحویل داده شده به افراد بود که می‌تواند با ایجاد حس تعلق خانوارهای ساکن در این واحدها، زمینه پرداخت به‌موقع اقساط ماهانه تسهیلات مسکن مهر را فراهم کند. چهارمین پیشنهاد بانک مسکن برای برون‌رفت از مشکلات موجود در طرح مسکن مهر نیز حذف شرایط متقاضیان واحدهای احداثی در پروژه‌های فاقد متقاضی یا تصرفی با هدف تعیین تکلیف سریع پرونده تسهیلاتی این واحدها بود. وزیر راه و شهرسازی بعد از ارائه متن پیشنهادهای بانک مسکن برای نحوه سرعت‌بخشی به پروژه‌های باقی‌مانده در طرح مسکن مهر، آنها را تأیید کرد و از معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و همچنین قائم‌مقام وزیر در امور مسکن مهر خواست برای اجرا و به‌کارگیری این پیشنهادها، هماهنگی‌ها و اقدامات اداری و عملیاتی لازم صورت پذیرد.

رشد ۳۰ درصدی اعطای وام مسکن

در این نشست، ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرد: کل تعهدات بانک مذکور در طرح مسکن مهر ۵۵ هزار و ۵۳۸ میلیارد تومان بوده که تاکنون معادل ۵۳ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان، قرارداد با پیمانکاران و سازنده‌ها در این طرح منعقد شده و از این رقم، متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها، تاکنون ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است. رحیمی انارکی درباره وضعیت پرداخت تسهیلات بانک مسکن به متقاضیان عادی نیز گفت: تسهیلاتی که بانک عامل بخش مسکن در ۸ ماهه ۹۷ به انواع متقاضیان تسهیلات خرید، ساخت و جعاله در بخش مسکن پرداخت کرده، ۳۰ درصد نسبت به‌مدت مشابه در سال ۹۶ افزایش داشته است. او افزود: در ۸‌ ماه امسال ۳۸۰ هزار و ۳۹۸ فقره تسهیلات در حوزه مسکن به ارزش ۱۳ هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان پرداخت شده که این میزان تسهیلات خرید مسکن با رشد ۴۵ درصدی مواجه بوده است. رحیمی انارکی یکی از مشکلات تأمین مالی مسکن را شکاف زمانی بین طول ماندگاری سپرده‌ها و مدت‌زمان بازپرداخت تسهیلات دانست و گفت: بازپرداخت تسهیلات پرداختی در بخش مسکن به‌طور متوسط ۸ سال طول می‌کشد درحالی‌که ماندگاری سپرده‌ها در بانک فقط یک سال است.

این خبر را به اشتراک بگذارید