• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 16 دی 1397
کد مطلب : 43561
+
-

گزارش عراقچی از مذاکره با طالبان

به فاصله کمتر از 10روز پس از سفر شمخانی به افغانستان، این‌بار عراقچی به کابل رفت

دیپلماسی
گزارش عراقچی از مذاکره با طالبان

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران برای دومین‌بار در 3‌ماه اخیر و 10روز پس از دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران به کابل سفر کرد. اعلام خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و گفت‌وگوی ایران با طالبان ازجمله دلایل افزایش رفت‌وآمد‌های مقامات و نزدیکی 2کشور ارزیابی می‌شود.

 براساس اعلام خبرگزاری آوای افغان، سیدعباس عراقچی با اشرف‌غنی رئیس‌جمهور، عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان، صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه و ادریس زمان معاون سیاسی وزیر امورخارجه افغانستان دیدار و رایزنی کرد.

مذاکره ایران با طالبان نخستین‌بار از سوی علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در سفر چندی پیش او به کابل اعلام شد و یک هفته بعد هیأتی از طالبان در وزارت خارجه ایران مذاکراتی مفصل با عراقچی انجام دادند که البته جزئیاتی از آن منتشر نشد. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی چندی پیش در صدر هیأتی سیاسی و نظامی به کابل رفته بود که انتشار عکسی از شمخانی در هواپیما و درحالی‌که مشغول صحبت با همراهانش روی یک نقشه بود، مورد توجه قرار گرفت؛ آنچنان‌که رسانه‌ها نوشته‌اند عباس عراقچی در جریان سفرش به افغانستان، رئیس‌جمهور این کشور را در جریان مذاکره با طالبان قرار داده است. پیش‌تر محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفته بود که مذاکرات ایران با طالبان با هماهنگی دولت افغانستان انجام می‌شود. پیدایش طالبان به سال‌1994میلادی و اوج جنگ‌های داخلی افغانستان برمی‌گردد. این گروه تندرو با هدف استقرار حکومت اسلامی و جاری‌کردن قوانین شرع، وارد مبارزه مسلحانه شدند.

از معروف‌ترین اقدامات آنها علیه ایران ترور 9دیپلمات و یک خبرنگار ایرانی در مزارشریف در سال 1377است. این گروه در سال‌های اخیر تفکر خود را اصلاح کرده و به مذاکره روی آورده چنان‌که داعش را به‌عنوان یک جریان تندرو، تکفیری و یک گروه باطل دانسته است. ازجمله یکی از مسئولان بلند‌پایه طالبان افغانستان به نام مولوی مخدوم عبدالسلام، عضو کمیسیون جلب و جذب طالبان در شرق افغانستان، در رابطه با گروه داعش و اقدامات انجام‌شده توسط آنان، گفته است: ظهور گروه داعش در منطقه برای مسلمانان مضر است؛ این دیدگاه که در کشورهای اسلامی بتوان به وسیله جنگ و درگیری و کشتار سایر مذهب را از بین برد، خیال باطلی است. از نظر طالبان، داعش گروه متمردی است که از اطاعت امیرالمومنین سر  باز زده است.

علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان با توجه به این اختلاف‌نظرها در گفت‌وگوهایی که ایران با طالبان دارد، نسبت به انتقال نیروهای تروریستی تکفیری داعش‌ هشدار داد. محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با همشهری یک روز قبل از دیدار هیأت طالبان با عراقچی گفته بود: همه کشورها با طالبان به‌صورت رسمی گفت‌وگو می‌کنند، ایران هم از طریق وزارت خارجه با طالبان گفت‌وگو خواهد کرد. عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه هفته گذشته در تهران با گروهی از اعضای ارشد طالبان دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید